W nadchodzących miesiącach Polska stanie się miejscem znacznych reform w zakresie przepisów ruchu drogowego. Zgodnie z propozycjami Ministerstwa Infrastruktury, które uzyskały pozytywną rekomendację Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, zmiany te mają na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Kluczowym elementem tych zmian jest wprowadzenie surowszych kar za przekroczenie dozwolonej prędkości, szczególnie na drogach jednojezdniowych i dwukierunkowych poza obszarem zabudowanym.
Utrata prawa jazdy za przekroczenie prędkości
Obecnie kierowcy mogą stracić prawo jazdy na trzy miesiące za przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h wyłącznie w obszarze zabudowanym. W 2025 roku zasada ta ma zostać rozszerzona na drogi jednojezdniowe, dwukierunkowe poza terenami zabudowanymi, co oznacza, że kierowcy, którzy będą jeździć z nadmierną prędkością w tych miejscach, również narażą się na utratę uprawnień. Minister Dariusz Klimczak podkreślił, że celem tych zmian jest eliminacja najcięższych wykroczeń, które w znacznej mierze przyczyniają się do wypadków drogowych.
Dlaczego zmiany są konieczne?
Statystyki są nieubłagane. Aż 90% wypadków śmiertelnych w Polsce ma miejsce na jednojezdniowych, dwukierunkowych trasach poza obszarem zabudowanym. Te niebezpieczne warunki drogowe skłoniły władze do działania, aby poprawić bezpieczeństwo i zredukować liczbę tragicznych zdarzeń. Nowe przepisy mają na celu również zwalczanie zjawiska nielegalnych wyścigów i brawurowej jazdy, które w ostatnich latach stają się coraz bardziej powszechne.
Obowiązujące limity prędkości
W Polsce limity prędkości są ściśle określone przez Prawo o ruchu drogowym i różnią się w zależności od typu drogi oraz rodzaju pojazdu. Dla samochodów osobowych, motocykli i ciężarówek o masie całkowitej do 3,5 t wynoszą one:
- 140 km/h na autostradach,
- 120 km/h na drogach ekspresowych dwujezdniowych,
- 100 km/h na drogach ekspresowych jednojezdniowych oraz na drogach dwujezdniowych o co najmniej dwóch pasach dla każdego kierunku ruchu,
- 90 km/h na pozostałych drogach poza terenami zabudowanymi.
Dopuszczalne prędkości dla cięższych pojazdów (np. samochody z przyczepą oraz samochody ciężarowe powyżej 3,5 t) to:
- 80 km/h na autostradach i drogach ekspresowych,
- 70 km/h na pozostałych drogach poza terenami zabudowanymi.
W obszarze zabudowanym dozwolona prędkość wynosi 50 km/h przez całą dobę. Na obszarze zabudowanym, w zależności od oznaczeń, prędkość może być zarówno obniżona, jak i podwyższona. Natomiast w strefie zamieszkania, oznaczonej znakiem D-40, nie wolno przekraczać prędkości 20 km/h, a piesi mają pierwszeństwo.
Nowe zasady dotyczące nielegalnych wyścigów
Kolejnym kluczowym elementem nowelizacji przepisów jest zaostrzenie kar dla organizatorów i uczestników nielegalnych wyścigów. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji planuje, że organizacja takich wydarzeń będzie traktowana jako przestępstwo. Uczestnicy będą musieli zgłaszać każdy tzw. „spot”, a kary za blokowanie ruchu drogowego w trakcie takich wydarzeń wyniosą co najmniej 1000 zł. Ponadto, ci, którzy biorą udział w nielegalnych wyścigach, mogą stracić prawo jazdy na trzy miesiące, co dodatkowo zostanie odnotowane w centralnej ewidencji kierowców.
Koniec z anulowaniem punktów za najcięższe wykroczenia
Obecne przepisy umożliwiają kierowcom zredukowanie liczby punktów karnych poprzez odbycie kursu reedukacyjnego raz na pół roku. Nowe regulacje mają to zmienić, ograniczając możliwość skorzystania z kursu do raz na rok. Co więcej, kierowcy nie będą mogli anulować punktów za najcięższe wykroczenia, takie jak znaczne przekroczenie prędkości czy wyprzedzanie na podwójnej linii ciągłej.
Lepsza identyfikacja kierowców z zakazem prowadzenia pojazdów
Aby zwiększyć efektywność egzekwowania przepisów, rząd planuje wprowadzenie specjalnego systemu kamer identyfikacyjnych w radiowozach. Kamery te będą miały za zadanie automatycznie rozpoznawać pojazdy należące do osób z zakazem prowadzenia. To rozwiązanie ma na celu zmniejszenie liczby przypadków, gdy kierowcy z orzeczonym zakazem wsiadają za kierownicę.
Zmiana zachowania kierowców
Wprowadzenie drastycznych zmian w przepisach ruchu drogowego na rok 2025 ma na celu przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Utrata prawa jazdy za przekroczenie prędkości, surowsze kary za nielegalne wyścigi oraz ograniczenia w anulowaniu punktów karnych to tylko niektóre z nowości, które mają wpłynąć na zachowanie kierowców. Przepisy te będą obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku i możemy mieć nadzieję na znaczne zmniejszenie liczby wypadków oraz poprawę ogólnego stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym.