Turbosprężarki zaczęto stosować w samochodach osobowych jeszcze w latach 70. XX wieku. Początkowo trafiały wyłącznie do aut sportowych, a ich zadaniem była poprawa możliwych do uzyskania osiągów. Od niedawna stały się powszechnym wyposażeniem pojazdów, pozwalając na zmniejszenie pojemności silnika przy zachowaniu dostępnej mocy. Celem ich używania stało się jednak ograniczenie spalania i zmniejszenie poziomu emisji spalin.
Jaka jest funkcja turbosprężarki?
Podstawowym zadaniem turbosprężarki jest podniesienie ciśnienia powietrza trafiającego do silnika. Umożliwia to zwiększenie ilości tlenu, jaki może zostać spalony oraz zużycie proporcjonalnie większej dawki paliwa. Skutkuje to uwolnieniem powiększonej porcji energii w każdym cyklu pracy jednostki napędowej. Mimo tej samej pojemności mogą one więc dostarczyć autu większej mocy. Po uruchomieniu się turbosprężarki samochód może zdecydowanie łatwiej przyspieszać.
Jak jest zbudowana turbosprężarka?
Turbosprężarka składa się z trzech kluczowych elementów roboczych – wirnika pełniącego funkcję turbiny, wirnika odpowiedzialnego za sprężanie powietrza dolotowego oraz łączącego je wałka. Są one zamknięte w żeliwnym korpusie, w którym znajdują się kanały pozwalające na smarowanie przy wykorzystaniu krążącego w jednostce napędowej oleju. Płynny ruch wałka umożliwiają osadzone na nim łożyska, a przedostawaniu się oleju do komór, w których pracują wirniki, zapobiegają odpowiednie uszczelnienia.
W jaki sposób funkcjonuje turbosprężarka?
Turbina napędzająca turbosprężarkę jest wprawiana w ruch przez strumień gorących spalin opuszczających cylindry i przepływających przez kolektor dolotowy. Obroty przekazywane przez wałek do wirnika sprężającego powodują zasysanie zwiększonej ilości powietrza dolotowego i podnoszenie jego ciśnienia. W niektórych sprężarkach możliwa jest zmiana charakterystyki pracy przez dopasowywanie geometrii łopatek, w prostszych rozwiązaniach są one jednak nieruchome.
Jaka jest trwałość turbosprężarek?
Turbosprężarki pracują pod wysokimi obciążeniami. Temperatura spalin w silniku diesla to około 700°C, a w jednostce benzynowej aż 1000°C, a prędkości obrotowe sięgają nawet 300 tys. obrotów. Dla trwałości urządzenia ważne jest więc odpowiednie smarowanie i odprowadzanie ciepła. W przypadku nieprawidłowej eksploatacji może łatwo dojść do szybkiego uszkodzenia turbosprężarki, co wymaga jej naprawy lub regeneracji. Specjalizuje się w nich firma Silesia Cars Center. Zajmuje się ona również kompleksowymi naprawami wtryskiwaczy, pompowtryskiwaczy i pomp wtryskowych.