Toyota, największy producent samochodów osobowych na świecie, podejmuje kroki w kierunku osiągnięcia neutralności klimatycznej. Firma zobowiązała się do osiągnięcia neutralności węglowej netto w swoich europejskich zakładach do 2030 roku, a całkowitą bezemisyjność planuje na rok 2040. Proces dekarbonizacji, który firma wprowadza, opiera się na wielu różnych rozwiązaniach, od przełomowych technologii po drobne optymalizacje. Kluczem do sukcesu jest metoda Kaizen, której fundamentem jest ciągłe doskonalenie.
Cyfrowe modele 3D w rewolucji produkcyjnej
Toyota wprowadza do swoich fabryk technologię Digital Twin, która znacząco poprawia produktywność i obniża zużycie energii. Cyfrowe modele 3D pozwalają na szybszą instalację i uruchomienie nowych urządzeń, eliminując potencjalne problemy jeszcze na etapie symulacji. W tradycyjnym podejściu do budowy linii produkcyjnych testowanie prototypów było czasochłonne i kosztowne. Nowa technologia umożliwia szybkie i precyzyjne modyfikacje, co jest kluczowe dla optymalizacji produkcji.
Modułowa produkcja aut – przyszłość motoryzacji
Technologia TNGA (Toyota New Global Architecture) zrewolucjonizowała sposób projektowania i montażu samochodów. Nowe modele Toyoty będą składane z trzech głównych komponentów stworzonych w technologii gigacastingu. Taki proces pozwala na lepszą integrację elementów, większą precyzję montażu oraz redukcję liczby podzespołów. Dzięki temu obniżają się koszty produkcji i zmniejsza ilość odpadów. Nowa platforma TNGA umożliwia także rozszerzenie gamy samochodów elektrycznych.
Innowacyjna logistyka i zarządzanie energią
Toyota wprowadza również innowacje w zakresie logistyki i zarządzania energią. Firma zwiększa wykorzystanie energii odnawialnej i optymalizuje godziny pracy urządzeń, aby wyrównać zapotrzebowanie na energię. Automatyczne czujniki i cyfryzacja pomagają w dalszym ograniczaniu zużycia energii. Firma szuka nowych zastosowań dla już posiadanych technologii, aby efektywnie wykorzystać zasoby i uniknąć niepotrzebnych inwestycji w nowe urządzenia.
Bezemisyjna kabina lakiernicza – Toyota Global Paint Line
Lakierowanie samochodów to proces generujący znaczną ilość emisji CO2. Toyota stworzyła innowacyjną, bezemisyjną kabinę lakierniczą Toyota Global Paint Line (GPL), która pozwala na redukcję emisji CO2 o 1000 ton rocznie. Nowa kabina, stosowana już w zakładach we Francji, jest w pełni zautomatyzowana i wykorzystuje technologie takie jak Air Make Up Unit (AMU) do uzdatniania powietrza. Systemy te zasilane są energią z farm fotowoltaicznych i wiatrowych, co eliminuje konieczność używania gazu ziemnego.
Stałe monitorowanie i optymalizacja wykorzystania energii
Wszystkie europejskie fabryki Toyoty wyposażone są w System Monitorowania Energii, który dostarcza informacji w czasie rzeczywistym. Dzięki temu operatorzy mogą na bieżąco podejmować działania zmierzające do dalszego zmniejszenia zużycia energii. Toyota zachęca wszystkich pracowników do zgłaszania innowacyjnych pomysłów, które mogą przyspieszyć proces dekarbonizacji. Najlepsze z nich są udostępniane innym zespołom, co sprzyja ciągłemu doskonaleniu i osiąganiu coraz wyższych standardów ekologicznych.
Zrównoważona produkcja jest możliwa
Toyota pokazuje, że zrównoważona produkcja jest możliwa dzięki innowacjom i ciągłemu doskonaleniu procesów. Od cyfrowych modeli 3D, przez modułową produkcję aut, po bezemisyjne kabiny lakiernicze – każdy krok jest przemyślany i ukierunkowany na osiągnięcie pełnej neutralności klimatycznej. Toyota nie tylko wyznacza nowe standardy w branży motoryzacyjnej, ale także pokazuje, że można skutecznie łączyć innowacje z troską o środowisko.
Źródło: Toyota