Site icon Polscy Kierowcy

Jaka może być przyszłość zrównoważonych materiałów? Zderzaki z recyklingu i olej do smażenia

Jaka może być przyszłość zrównoważonych materiałów

IVET Show Car, wewnętrzne targi innowacji organizowane przez Škodę, po raz kolejny przyciągnęły uwagę swoim przełomowym podejściem do zrównoważonego rozwoju. W tym roku czeski producent samochodów zaprezentował 20 nowatorskich pomysłów na wykorzystanie zrównoważonych materiałów, z których wiele może znaleźć zastosowanie w seryjnie produkowanych samochodach. Recyklingowane zderzaki, elementy paneli wykonane z przetworzonego oleju do smażenia oraz dywaniki stworzone ze starych materacy to tylko niektóre z innowacji, które mogą wkrótce stać się normą w autach Škody.

Škoda jako pionier zrównoważonego rozwoju

Podczas corocznych targów IVET, Škoda przedstawia swoim pracownikom nowe pomysły i innowacje, które mogą zostać wprowadzone do produkcji. Zrównoważony rozwój jest kluczowym tematem tych targów, a wiele z prezentowanych pomysłów jest już stosowanych w standardowych samochodach. W 2022 roku Škoda zaprezentowała pierwszy IVET Show Car oparty na modelu Octavia, a w 2023 roku drugi, oparty na modelu Enyaq, ukazujący dalszy rozwój w kierunku zrównoważonych materiałów.

Więcej materiałów z recyklingu w przyszłych modelach

Petr Kraus z działu rozwoju technicznego Škody podkreśla, że firma już teraz wykorzystuje materiały pochodzące z recyklingu, jednak stale pracuje nad zwiększeniem ich udziału. „Tym razem skupiamy się głównie na zwiększeniu zawartości materiałów pochodzących z recyklingu i zwiększeniu możliwości recyklingu samych części” – mówi Kraus. Drugi samochód pokazowy IVET zawiera ponad dwukrotnie więcej tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu w porównaniu do seryjnie produkowanego modelu Enyaq.

Mono-materiał: Przyszłość tapicerki samochodowej

Jednym z ciekawych rozwiązań zaprezentowanych na targach IVET jest koncepcja mono-materiału. Tapicerka w wielu obszarach samochodu często składa się z kilku warstw różnych materiałów, co utrudnia recykling. Mono-materiał polega na tym, że wszystkie warstwy są chemicznie tym samym materiałem, lecz wykonanym w różnej technologii, dzięki czemu zachowują różne właściwości potrzebne w różnych częściach samochodu.

Bez kompromisów w jakości

Dalibor Kopáč, odpowiedzialny za rozwój zrównoważonych materiałów, podkreśla, że materiały pochodzące z recyklingu spełniają najwyższe standardy Škody. „Wszystkie materiały pochodzące z recyklingu przechodzą wszystkie testy funkcjonalne i wytrzymałościowe oraz są zgodne z wymogami prawnymi” – mówi Kopáč. To oznacza, że klienci nie odczują różnicy w jakości między materiałami pierwotnymi a tymi pochodzącymi z recyklingu.

Recykling oleju i gumy: Nowe technologie

Inżynierowie Škody pracują również nad innowacyjnymi sposobami recyklingu trudnych do przetworzenia materiałów. „Do niedawna recykling lakierowanych części był prawie niemożliwy. Teraz mamy zderzak wykonany w dużej części z materiału pochodzącego ze starych zderzaków” – mówi Lukáš Zuzánek, inżynier ds. rozwoju zrównoważonych materiałów. Co więcej, elementy pokrycia progów samochodu są teraz wykonywane z przetworzonego oleju do smażenia, a gumowe uszczelki drzwi – z gumy pochodzącej z recyklingu.

Ku bardziej zrównoważonej przyszłości

Škoda nie ustaje w dążeniu do bycia liderem zrównoważonego rozwoju w branży motoryzacyjnej. Firma nie tylko spełnia przyszłe europejskie regulacje, ale także dąży do maksymalnej redukcji śladu węglowego i zużycia paliw kopalnych. Dzięki innowacyjnym technologiom i podejściu do recyklingu, czeski producent samochodów wyznacza nowe standardy, które mogą stać się inspiracją dla całej branży.

Źródło: Škoda

Exit mobile version