2018 to wyjątkowo udany rok pod względem sprzedaży aut osobowych w Polsce. Prawdziwy rekord padł już w marcu, w którym to na polskie drogi wyjechało ponad 50 tysięcy nowych pojazdów. Salony samochodowe przeżywają prawdziwe oblężenie – zarówno klientów firmowych, jak i indywidualnych. Które marki cieszą się największym zaufaniem kierowców? Na zakup jakich aut decydują się najczęściej? Odpowiedzi przynosi raport opublikowany przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar!
Wzrost liczby sprzedanych aut
W pierwszym półroczu wydziały komunikacji zarejestrowały łącznie 273 191 egzemplarzy samochodów osobowych, co stanowi wzrost o 10,6 % względem roku ubiegłego. Poniżej prezentujemy czołową dziesiątkę zestawienia producentów aut i konkretnych modeli pojazdów kupowanych najczęściej od stycznia do końca czerwca 2018 roku.
Liderzy bez zmian
Niekwestionowanym liderem na rynku aut osobowych w Polsce jest Skoda, utrzymująca swoją silną pozycję już od wielu lat. Tuż za nią na podium plasują się znane i cenione marki – Toyota i Volkswagen. Na czwartym miejscu w rankingu Top 10 IBRM Samar znalazł się Opel, na piątym Ford. Kolejne miejsca należą do producentów aut Kia, Dacia i Hyundai. Pierwszą dziesiątką zamykają w tym półroczu auta wyprodukowane przez koncerny Renault i Audi.
Ulubione modele aut
Równie ciekawie prezentuje się zestawienie poszczególnych samochodów marek. W pierwszym półroczu tego roku najchętniej wybieranym samochodem była Skoda Octavia (10 612 sprzedanych egzemplarzy). Na drugim miejscu plasuje się mniejsza Skoda Fabia (10 225 sztuk). Ostatni stopień podium zajął Opel Astra, kupiony 8210 razy. Pozostałe miejsca w rankingu Samar za pierwsze półrocze, zajęły kolejno: 4 – Toyota Yaris (7500 sztuk), 5 – Volkswagen Golf (7202 sztuk), 6 – Ford Focus (6459 sztuk), 7 – Toyota Auris (5957 sztuk), 8 – Skoda Rapid (5011 sztuk), 9 – Dacia Duste (4962 sztuk). Pierwszą dziesiątkę zamyka Nissan Qashqai (4841 sztuk).
Nabywcy nowych aut
By w pełni zrozumieć sytuację na rynku nowych aut, warto przyjrzeć się strukturze ich nabywców. Polski rynek zdominowały w ostatnim czasie firmy. W tym półroczu, tylko co trzeci samochód osobowy kupowany był przez klienta prywatnego. Większość nowych pojazdów zasilała flotę przedsiębiorstw z różnych branż. Klienci indywidualni wciąż częściej decydują się na samochody używane.
Hybrydy i auta elektryczne coraz popularniejsze
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, w pierwszych sześciu miesiącach tego roku, z salonów w Polsce wyjechało ponad 10 tysięcy hybryd, co stanowi wzrost o blisko 27 % względem roku ubiegłego. Jeszcze większy skok zaliczyły auta z napędem elektrycznych, które sprzedano w liczbie 671 egzemplarzy. To aż o 79,7 % więcej niż w roku 2017. kolejna zmiana to zmniejszający się udział w rynku diesli (z 27,8 % do 24,2 %) na rzecz silników benzynowych (z 66,5% do 70%).