Jesteś posiadaczem samochodu z automatyczną skrzynią biegów? Być może nawet nie wiesz, że korzystasz z wynalazku, który ma ponad 150 lat historii. Mowa o sprzęgle hydrokinetycznym, które obecnie jest niezwykle popularne w nowoczesnych samochodach osobowych i nie tylko. W poniższym tekście postaramy się przybliżyć istotę i zasadę jego działania.
Czym jest sprzęgło hydrokinetyczne?
Sprzęgło hydrokinetyczne to rodzaj sprzęgła stosowanego w samochodach z automatyczną skrzynią biegów. Jego zadaniem jest przenoszenie momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów za pomocą cieczy, zwykle oleju hydraulicznego. Sprzęgło hydrokinetyczne zapewnia łagodny rozruch, zmniejsza uderzenia momentu obrotowego i chroni silnik przed przeciążeniem. Możemy je również spotkać w pojazdach terenowych, samochodach ciężarowych, a także w ciężkich maszynach roboczych.
Z jakich elementów składa się sprzęgło hydrokinetyczne?
Sprzęgło hydrokinetyczne składa się z dwóch głównych elementów: pompy i turbiny. Pompa, element czynny jest połączona z wałem korbowym silnika i wprawia w ruch ciecz wewnątrz obudowy. Turbina jest połączona ze skrzynią biegów i odbiera ruch cieczy, przekształcając go w ruch obrotowy wałka skrzyni biegów. Więcej szczegółów na temat tego, czym jest sprzęgło cierne, wirnik pompy i ogólnie na temat budowy, naprawy sprzęgła można dowiedzieć się ze strony https://www.sprzeglohydrokinetyczne.pl
Sprzęgła hydrokinetyczne – plusy i minusy
Jak większość rozwiązań technicznych, również sprzęgła hydrokinetyczne mają swoje zalety i wady, które warto znać, chociażby na własny użytek podczas codziennej eksploatacji samochodu.
Poznajmy zatem jego plusy:
– łagodny rozruch silnika i łatwa zmiana biegów bez konieczności używania pedału sprzęgła,
– zwiększony moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych silnika, co poprawia przyspieszenie i dynamikę jazdy,
– ochrona silnika przed przeciążeniem i tłumienie drgań momentu obrotowego,
– dłuższa żywotność skrzyni biegów i sprzęgła, ponieważ nie występuje tarcie mechaniczne między elementami,
– lepsze zachowanie samochodu na śliskiej nawierzchni, ponieważ nie ma ryzyka przeciągania biegów lub poślizgu kół.
Do minusów zaliczamy natomiast:
– nieuniknione straty mocy i sprawności spowodowane poślizgiem sprzęgła i nagrzewaniem się cieczy,
– zwiększone zużycie paliwa w porównaniu z manualną skrzynią biegów, szczególnie przy jeździe w mieście,
– nowe sprzęgło hydrokinetyczne to znacznie większy wydatek niż jego regeneracja,
– trudniejsza diagnoza i naprawa awarii sprzęgła hydrokinetycznego, wymagająca specjalistycznego sprzętu i wiedzy.
– większa masa i gabaryty sprzęgła hydrokinetycznego, co ogranicza możliwości konstrukcyjne i wpływa na masę własną pojazdu.
Nie bez powodu sprzęgło hydrokinetyczne jest często stosowane w luksusowych pojazdach, autach sportowych, terenowych czy ciężarowych, czyli tam, gdzie liczy się komfort, dynamika lub siła napędowa.
Na czym polega regeneracja sprzęgła hydrokinetycznego?
Regeneracja sprzęgła polega na naprawie lub wymianie uszkodzonych części sprzęgła, takich jak wirniki pompy i turbiny, stator, łożyska, uszczelki czy olej. Regeneracja jest zazwyczaj tańszym rozwiązaniem niż zakup nowego, jednak wymaga specjalistycznego sprzętu i wiedzy. Dobrze wykonana regeneracja może poprawić parametry pracy sprzęgła i przedłużyć jego żywotność.
Podsumowanie
Widać zatem, iż sprzęgło hydrokinetyczne to ważny element układu napędowego samochodów z automatyczną skrzynią biegów. Wymaga odpowiedniej konserwacji i czasami regeneracji, aby zapewnić prawidłowe działanie przekładni hydrokinetycznej. W żadnym razie nie należy lekceważyć jego drobnych niedomagań, które mogą sygnalizować zbliżającą się awarię całej automatycznej skrzyni biegów. Ta może nas kosztować nieporównywalnie więcej niż regularne serwisowanie.
Materiał zewnętrzny