Toyota świętuje 60 lat innowacji w dziedzinie elektromobilności, prezentując na prestiżowej wystawie Rétromobile 2025 cztery wyjątkowe modele, które odegrały kluczową rolę w rozwoju technologii nisko- i bezemisyjnych. Wśród eksponatów znajdą się unikalna hybrydowa wersja Toyoty Sports 800 z lat 70., pierwsza generacja Priusa, elektryczny RAV4 EV z 1996 roku oraz rajdowy GR Yaris Rally1 – symbol nowoczesnych technologii stosowanych w motorsporcie.
Toyota na Rétromobile – historia spotyka przyszłość
Rétromobile to jedno z najważniejszych międzynarodowych wydarzeń poświęconych klasycznej motoryzacji, które co roku przyciąga miłośników samochodów z całego świata. Wśród eksponatów można znaleźć zarówno ikony motoryzacji sprzed dekad, jak i rzadkie youngtimery. Tegoroczna edycja wystawy będzie wyjątkowa dla francuskiego oddziału Toyoty, który po raz pierwszy zaprezentuje własne stoisko, ukazując historię elektryfikacji marki.
Toyota od lat konsekwentnie rozwija technologie nisko- i zeroemisyjne, oferując szeroką gamę pojazdów – od klasycznych hybryd po samochody elektryczne na wodór. Do tej pory japoński koncern sprzedał ponad 30 milionów zelektryfikowanych pojazdów, co czyni go jednym z liderów transformacji motoryzacyjnej. Modele wystawione w Paryżu pokazują, że innowacje Toyoty sięgają znacznie dalej, niż wielu mogłoby przypuszczać.
Sports 800 GT Hybrid – zapomniana hybryda sprzed pół wieku
Toyota Sports 800 to pierwszy samochód sportowy marki, który swoją premierę miał w 1962 roku. Lekkie, dwumiejscowe coupé z nadwoziem typu targa ważyło zaledwie 580 kg i wyróżniało się wyjątkową aerodynamiką. Pod maską pracował chłodzony powietrzem silnik benzynowy o pojemności 790 cm³ i mocy 45 KM, co zapewniało doskonałe osiągi przy niskim zużyciu paliwa.
Mało kto wie, że w 1977 roku Toyota stworzyła hybrydową wersję tego modelu – Sports 800 GT Hybrid. Samochód został zaprezentowany podczas targów w Tokio jako futurystyczne połączenie turbiny gazowej z silnikiem elektrycznym o mocy 30 KM. Dodatkowy akumulator i rozbudowany układ napędowy sprawiły, że masa auta wzrosła do 990 kg. Choć projekt nie trafił do masowej produkcji, był jedną z pierwszych prób Toyoty w dziedzinie hybrydowej mobilności, torując drogę dla przyszłych technologii.
Prius – początek globalnej rewolucji
W 1997 roku Toyota zaprezentowała model, który na zawsze odmienił motoryzację. Prius pierwszej generacji stał się pierwszym seryjnie produkowanym samochodem hybrydowym i zapoczątkował nową erę w branży. Czterodrzwiowy sedan o długości 4,32 metra i masie 1250 kg wyróżniał się futurystycznym designem, ale to jego napęd hybrydowy był prawdziwym przełomem.
Pod maską pierwszego Priusa pracował 1,5-litrowy silnik benzynowy o mocy 72 KM, wspomagany przez silnik elektryczny o mocy 45 KM. Układ ten pozwalał na osiągnięcie prędkości maksymalnej 160 km/h, a średnie zużycie paliwa wynosiło 5,1 l/100 km. Model szybko zyskał popularność na całym świecie, a do dziś sprzedano już ponad osiem milionów egzemplarzy Priusa w pięciu generacjach.
RAV4 EV – pierwszy elektryczny SUV Toyoty
RAV4 to model, który ugruntował pozycję Toyoty w segmencie SUV-ów, ale już w 1996 roku marka zaprezentowała jego elektryczną wersję – RAV4 EV. Był to pierwszy seryjnie produkowany SUV z napędem elektrycznym, który trafił na rynek amerykański, zwłaszcza do Kalifornii, gdzie sprzedano większość z 1176 wyprodukowanych egzemplarzy.
Pod względem technologicznym RAV4 EV wyróżniał się nowatorskimi rozwiązaniami. Niklowo-metalowo-wodorkowy akumulator, opracowany wspólnie z Panasonic, zapewniał zasięg około 200 km, a jego ładowanie zajmowało około 5 godzin. Elektryczny silnik generował 61 KM i 165 Nm momentu obrotowego, co pozwalało na osiągnięcie maksymalnej prędkości 125 km/h.
GR Yaris Rally1 – hybrydowa dominacja w motorsporcie
Na stoisku Toyoty nie mogło zabraknąć modelu, który symbolizuje najnowsze technologie wykorzystywane w motorsporcie. GR Yaris Rally1 to hybrydowy samochód rajdowy, który w sezonie 2025 rozpoczął rok od zwycięstwa w Rajdzie Monte Carlo. Jego turbodoładowany silnik generuje około 370 KM i 425 Nm momentu obrotowego, a do zasilania wykorzystywane są paliwa pochodzące z odnawialnych źródeł energii.
W latach 2022-2024 rajdowy GR Yaris Rally1 był wyposażony w układ hybrydowy, który na odcinkach specjalnych zwiększał moc do ponad 500 KM, a na dojazdach umożliwiał jazdę w trybie elektrycznym. Toyota zdobyła dzięki niemu trzy tytuły mistrza świata producentów oraz dwa mistrzostwa świata kierowców i pilotów, potwierdzając dominację w erze hybrydowych rajdówek.
Toyota i przyszłość elektromobilności
Toyota nieustannie rozwija technologie alternatywnych napędów, inwestując w elektryfikację i wodór jako kluczowe elementy przyszłej mobilności. Wystawa Rétromobile 2025 pokazuje, że historia innowacji marki trwa już od dziesięcioleci, a każdy z prezentowanych modeli odegrał ważną rolę w kształtowaniu rynku niskoemisyjnych samochodów.
Od eksperymentalnej hybrydy Sports 800 GT Hybrid, przez pionierskiego Priusa i innowacyjnego RAV4 EV, po nowoczesnego GR Yaris Rally1, Toyota nieustannie przesuwa granice technologii motoryzacyjnych. Dziedzictwo techniczne marki i jej zaangażowanie w zrównoważony rozwój pozwalają przypuszczać, że przyszłość elektromobilności należy do Toyoty.
Źródło: Toyota