Site icon Polscy Kierowcy

Peugeot TotalEnergies gotowy na start! 1812 km Kataru otworzy sezon FIA WEC 2025

Peugeot TotalEnergies gotowy na start 1812 km Kataru otworzy sezon FIA WEC 2025

Po udanym zakończeniu sezonu 2024 zespół Peugeot TotalEnergies z optymizmem patrzy na nadchodzący rok i już 28 lutego stanie na starcie 1812-kilometrowego wyścigu w Katarze, który otworzy 13. sezon Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA WEC. Francuska ekipa wystawi do rywalizacji dwie maszyny PEUGEOT 9X8 Evolution 2024, które poprowadzą duety dobrze znane kibicom wyścigów długodystansowych. Po miesiącach przygotowań i testów nadszedł czas na weryfikację postępów – czy Peugeot poprawił swoją konkurencyjność i będzie w stanie walczyć o najwyższe pozycje?

Mocna końcówka sezonu 2024 fundamentem na przyszłość

Miniony sezon zakończył się dla Peugeot TotalEnergies obiecującymi wynikami. Ekipa finiszowała na czwartej pozycji w 6-godzinnym wyścigu na torze Fuji, a następnie zdobyła podium w Bahrajnie, zajmując trzecie miejsce w wyścigu ośmiogodzinnym. Te wyniki pokazały rosnącą konkurencyjność francuskiego zespołu, który wciąż udoskonalał swoje rewolucyjne prototypy Le Mans Hypercar. Sukcesy te stały się motywacją do dalszych prac i wprowadzania kolejnych ulepszeń w PEUGEOT 9X8 Evolution 2024.

Zimowe testy i prace nad bolidem

Między sezonami zespół Peugeot TotalEnergies nie próżnował. W grudniu przeprowadzono sesję wytrzymałościową na torze Le Castellet, podczas której inżynierowie analizowali niezawodność nowego pakietu aerodynamicznego i układu zawieszenia. Następnie w styczniu przyszła pora na testy na torze Losail w Katarze, które pozwoliły na lepsze zrozumienie specyfiki obiektu oraz dostosowanie ustawień bolidu do wyjątkowych warunków panujących na tym obiekcie.

Tor Losail International to płaska pętla o długości 5,4 km, wyróżniająca się długimi prostymi i szybkim, technicznym układem zakrętów. Niskie różnice wysokości premiują samochody z dobrą aerodynamiką i niskim prześwitem, ale jednocześnie wymagają znalezienia idealnego kompromisu w ustawieniach zawieszenia. Inżynierowie Peugeota musieli uwzględnić również duże wahania temperatur, które znacząco wpływają na strategię wymiany opon i zarządzanie zużyciem ogumienia.

Nowe ustawienia zawieszenia – klucz do sukcesu?

Podczas przedsezonowych testów Peugeot skupił się na dalszych pracach nad układem zawieszenia, który ma pozwolić na lepszą stabilność i poprawę osiągów w długich wyścigach. Inżynierowie podkreślają, że zmiany te były konieczne, aby PEUGEOT 9X8 Evolution 2024 był bardziej konkurencyjny wobec dominujących w stawce zespołów, takich jak Toyota, Ferrari czy Porsche. Dopracowanie balansu bolidu i jego zachowania na krawężnikach Losail to jeden z kluczowych elementów, które mogą zadecydować o wyniku pierwszej rundy sezonu.

Powrót na tor po pechowym finiszu w 2024 roku

Peugeot wraca na tor Losail z wielkimi ambicjami, ale także z poczuciem niedokończonej misji. W zeszłym roku samochód #93 prowadził przez 37 okrążeń i był na drugim miejscu zaledwie kilka kilometrów przed metą, zanim pechowy błąd pozbawił ekipę miejsca na podium. Tym razem zespół chce wykorzystać zdobyte doświadczenie i uniknąć podobnych problemów, aby od samego początku sezonu walczyć o najwyższe lokaty.

Kierowcy gotowi do walki

Zespół Peugeot TotalEnergies w 2025 roku wystawia dwa dobrze przygotowane składy kierowców. Za kierownicą PEUGEOT 9X8 #93 ponownie zobaczymy Mikkela Jensena, Jeana-Erica Vergne’a oraz Paula Di Restę. To trio doskonale zna specyfikę bolidu i toru Losail, co może być kluczowe w walce o czołowe miejsca. W drugim samochodzie PEUGEOT 9X8 #94 zasiądą Loïc Duval, Stoffel Vandoorne oraz debiutujący w ekipie Peugeot Malthe Jakobsen. Dla młodego Duńczyka start w Katarze będzie pierwszym oficjalnym wyścigiem w barwach zespołu, ale jego doświadczenie zdobyte w Asian Le Mans Series i na torze Daytona pokazuje, że jest gotowy na wyzwanie.

Czy Peugeot będzie liczył się w walce o mistrzostwo?

Nowy sezon FIA WEC zapowiada się niezwykle emocjonująco. Peugeot TotalEnergies zamierza regularnie walczyć o podium, jednak konkurencja w klasie Hypercar jest większa niż kiedykolwiek. Toyota, Ferrari, Porsche, Cadillac, BMW i Alpine to tylko część zespołów, które mają ambicje mistrzowskie. Francuska ekipa zdaje sobie sprawę, że każdy wyścig będzie wielkim wyzwaniem, ale mocny finisz sezonu 2024 i intensywne przygotowania między sezonami dają nadzieję na bardzo udany start w 2025 roku.

Pierwszym sprawdzianem dla Peugeota będzie 1812-kilometrowy wyścig w Katarze, który rozpocznie się 28 lutego o godzinie 14:00 czasu lokalnego. Już wkrótce przekonamy się, czy francuski zespół rzeczywiście zrobił krok naprzód i będzie w stanie rywalizować z najlepszymi w wyścigach długodystansowych.

Źródło: Peugeot

Exit mobile version