14 stycznia 2025 roku w fińskim Levi, około 150 kilometrów na północ od koła podbiegunowego, odbyło się jedno z najbardziej spektakularnych motoryzacyjnych wydarzeń tej zimy. Porsche Taycan GTS, sportowy samochód elektryczny, ustanowił nowy rekord Guinnessa w najdłuższym nieprzerwanym drifcie na lodzie. Kierowca Jens Richter, instruktor Porsche Experience, przez 46 minut utrzymywał auto w kontrolowanej nadsterowności, pokonując dokładnie 17,503 km na lodowym torze.
To osiągnięcie było wynikiem nie tylko doskonałych umiejętności kierowcy, ale także zaawansowanej technologii Porsche, która udowodniła, że samochody elektryczne mogą konkurować na najwyższym poziomie w sportach motorowych – nawet w ekstremalnych warunkach.
Warunki, które podniosły poprzeczkę
Zdobycie rekordu nie było łatwym zadaniem. Arktyczny klimat Laponii stanowił wyzwanie zarówno dla maszyny, jak i zespołu. Pierwsza próba bicia rekordu musiała zostać przerwana po 11 kilometrach ze względu na pogarszający się stan lodowego toru, który nie wytrzymywał ciągłego obciążenia.
Po analizie sytuacji zespół Porsche Experience podjął decyzję o zmianie kolców w oponach na krótsze. Dodatkowo, obniżająca się temperatura po zmroku pozwoliła na poprawę przyczepności lodu. Przygotowania te przyniosły efekt – druga próba zakończyła się sukcesem, a Porsche Taycan GTS pokonał 132 okrążenia wokół toru o średnicy 59 metrów, bijąc dotychczasowy rekord wynoszący 14,809 km.
Technologia, która pozwala na więcej
Porsche Taycan GTS, mimo swojej sportowej natury, to model o doskonale wyważonej konstrukcji i zaawansowanym układzie jezdnym. Samochód, który w standardowej wersji oferuje napęd na cztery koła i precyzyjny układ kierowniczy, udowodnił, że nawet w tak wymagających warunkach może być niezwykle stabilny i łatwy do opanowania.
Do wykonania rekordowego przejazdu wykorzystano seryjne opony Michelin wyposażone w 1-milimetrowe kolce, które zapewniały odpowiedni balans między przyczepnością a możliwością kontrolowanego poślizgu. Przebytą trasę oraz parametry jazdy, takie jak ruchy kierownicą, przyspieszenia i przeciążenia działające na pojazd, monitorowało profesjonalne urządzenie GPS, co zapewniło pełną zgodność z wymaganiami Guinness World Records.
Cztery rekordy, jedna legenda
Porsche Taycan zapisuje się w historii motoryzacji nie po raz pierwszy. Rekord w najdłuższym ciągłym drifcie na lodzie to już czwarte osiągnięcie wpisane na konto elektrycznego sportowego auta tej marki. Wcześniej Taycan zdobył tytuł za najdłuższy drift na asfalcie, pokonując 42,171 km w 2020 roku na torze Hockenheimring. Rok później wersja Turbo S rozpędziła się do 165,1 km/h w zamkniętej hali wystawowej w Nowym Orleanie, ustanawiając kolejny rekord Guinnessa. W 2023 roku model Cross Turismo pokonał imponującą różnicę wysokości 5573 metrów, jadąc z chińskiego Sinciang do Tybetu.
Każde z tych osiągnięć to dowód na to, że Taycan jest nie tylko samochodem elektrycznym, ale pełnoprawnym sportowcem, który może rywalizować w najbardziej wymagających warunkach.
Porsche Ice Experience – szkoła jazdy na lodzie
Miejsce, w którym pobito rekord, to Porsche Arctic Center – specjalistyczny ośrodek szkoleniowy w Levi. Od 1996 roku Porsche organizuje tam zimowe treningi jazdy, w których uczestniczy ponad 1500 osób rocznie. Programy szkoleniowe obejmują różne poziomy zaawansowania – od podstawowych po profesjonalne treningi dla kierowców wyścigowych.
Porsche Ice Experience to część globalnej inicjatywy marki, której celem jest nie tylko promowanie osiągów samochodów, ale także umożliwienie kierowcom poznania granic możliwości pojazdów w ekstremalnych warunkach. W ramach tej inicjatywy uczestnicy mogą trenować na lodowych torach, testować różne techniki jazdy i doświadczyć adrenaliny płynącej z kontrolowanego poślizgu.
Co dalej?
Rekordy Guinnessa to dla Porsche nie tylko element strategii marketingowej, ale także dowód na zaawansowanie technologiczne marki i jej dążenie do ciągłego przesuwania granic. Sukces w Laponii potwierdza, że samochody elektryczne mogą oferować nie tylko imponujące osiągi na prostej drodze, ale także wyjątkową precyzję prowadzenia w najbardziej wymagających warunkach.
Czy Taycan w przyszłości pobije kolejny rekord? Patrząc na historię tej elektrycznej legendy, jest to tylko kwestia czasu.
Źródło: Porsche