Pomimo trudnej sytuacji rynkowej, w pierwszych trzech kwartałach 2022 r. ŠKODA osiągnęła stabilny, 5,6% zwrot ze sprzedaży i wypracowała zysk operacyjny w wysokości 856 milionów euro (-4,9% względem poprzedniego roku). Jest to efekt działań wprowadzanych w ramach konsekwentnie realizowanego programu efektywnościowego NEXT LEVEL EFFICIENCY+. ŠKODA dostarczyła klientom na całym świecie 544 500 pojazdów, co stanowi ponad 22,3-procentowy spadek rok do roku. Ma to bezpośredni związek z niestabilną sytuacją rynkową, spowodowaną m.in. wojną w Ukrainie czy znacznym wzrostem cen surowców i energii. Mimo to ŠKODA AUTO spodziewa się wysokiego zysku operacyjnego za cały rok, ze względu na dużą liczbę zamówień i gwałtowny wzrost dostaw na ważnym, rozwijającym się rynku indyjskim (+186,9%).
– Pomimo trudnej sytuacji ekonomicznej, spowodowanej wojną w Ukrainie, rosnących cen surowców i energii oraz niestabilności łańcuchów dostaw, udało nam się osiągnąć solidny zwrot ze sprzedaży na poziomie 5,6%. Podstawą tego był nasz kompleksowy program NEXT LEVEL EFFICIENCY+ oraz wysoka dyscyplina kosztowa, którą niezmiennie utrzymujemy. Potwierdza to, że ŠKODA ma solidne zaplecze finansowe. Przez resztę roku będziemy koncentrować się na osiągnięciu wysokiego zysku operacyjnego – mówi Christian Schenk, Członek Zarządu ŠKODA AUTO ds. Finansów i IT.
– Popyt na pojazdy ŠKODA pozostaje wysoki. Robimy teraz wszystko, co w naszej mocy, aby na bieżąco realizować liczne zamówienia. Chcemy również kontynuować dynamiczny rozwój na rynku indyjskim: nasze dostawy w Indiach już przekroczyły wynik z poprzedniego roku. Chcemy na tym bazować i nabierać rozpędu na tym ważnym, rosnącym rynku – podsumowuje Martin Jahn, członek zarządu ŠKODA AUTO ds. sprzedaży i marketingu.
544 500 pojazdów na całym świecie w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2022 r.
W okresie od stycznia do września 2022 r. ŠKODA AUTO dostarczyła klientom na całym świecie 544 500 pojazdów, czyli o 22,3% mniej, niż w analogicznym okresie zeszłego roku (w ciągu trzech kwartałów 2021 r.: 700 700).
W Europie Zachodniej ŠKODA odnotowała łącznie 281 100 dostaw w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2022 r. (w analogicznym okresie 2021 r.: 326 400 pojazdów; -13,9%). W Niemczech, które są obecnie największym jednolitym rynkiem marki na świecie, od stycznia do września dostarczono 100 700 pojazdów (w analogicznym okresie 2021 r.: 104 600 pojazdów; -3,8%).
W Europie Środkowej ŠKODA odnotowała 106 300 dostaw pojazdów, w porównaniu do 132 600 aut w tym samym okresie ubiegłego roku (-19,9%). Na czeskim rynku krajowym zrealizowano 51 200 dostaw, czyli o 18,7% mniej niż w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2021 roku (63 000 aut).
W Europie Wschodniej, z wyłączeniem Rosji, ŠKODA dostarczyła łącznie 23 300 pojazdów (od stycznia do września 2021 r.: 29 500 pojazdów; -20,9%).
W Chinach dostawy do klientów w ciągu dziewięciu miesięcy 2022 r. spadły aż o 31,2%, z 52 700 pojazdów w ubiegłym roku do 36 300 sztuk obecnie.
Niebywały wzrost dostaw koncern odnotował w Indiach. W ciągu trzech pierwszych kwartałów 2022 r. było ich aż 38 300, co oznacza wzrost o aż 186,9% w porównaniu z poprzednim rokiem (w analogicznym okresie 2021 r.: 13 300 pojazdów).
Najczęściej wybierane modele
Wśród dostaw marki ŠKODA do klientów na całym świecie w pierwszych trzech kwartałach 2022 r. prym niezmiennie wiedzie ŠKODA OCTAVIA (106 800; -33,0%) Na podium znalazły się także modele ŠKODA KAMIQ (73 100; -26,2%) oraz ŠKODA KODIAQ (71 300; -13,6%). Kolejne miejsca zajmują kolejno ŠKODA FABIA (69 800; -15,0%) i ŠKODA KAROQ (61 400; -36,5%). Warto wspomnieć o modelu ENYAQ iV, pierwszym w pełni elektrycznym SUV-ie marki, który trzy pierwsze kwartały kończy z wynikiem 36 900 egzemplarzy dostarczonych do klientów (wzrost o 30,7%). Bardzo duży wzrost w Indiach uzyskała natomiast ŠKODA KUSHAQ (19 500; +286,8%).