Ofensywa Škody nabiera tempa. Po okresie rynkowych wyzwań, na początku 2023 roku firma odnotowała znaczące wzrosty wszystkich kluczowych wskaźników. W ciągu trzech miesięcy br. Škoda dostarczyła polskim klientom ponad 13 tysięcy nowych aut (+41,26%), co przekłada się na ponad 10-procentowy udział w krajowym rynku motoryzacyjnym. W ujęciu globalnym marka dostarczyła 209 600 pojazdów (+12,6%). Jej przychody rok do roku wzrosły o ponad 30%, osiągając poziom 6,794 mld euro, a zysk operacyjny zwiększył się o ponad 60%, do 542 mln euro. Rentowność sprzedaży poprawiła się o 1,4 punktu procentowego, notując solidny poziom 8%. Te znakomite wyniki pokazują, że Škoda okazała się odporna na rynkowe wyzwania, a jej modele cieszą się nieustającą popularnością.
Polacy uwielbiają Škodę Octavia
W ciągu trzech miesięcy 2023 r. marka dostarczyła klientom w Polsce 13 047 nowych samochodów, co oznacza wzrost o 41,26% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym. Ten świetny wynik przełożył się na ponad 10-procentowy udział Škody w krajowym rynku motoryzacyjnym, który podkreśla solidną pozycję marki w Polsce. Najlepiej sprzedającym się modelem na naszym rynku ponownie okazała się Škoda Octavia (3 215 sztuk). Na drugim miejscu uplasował się miejski SUV Kamiq (2 015 sztuk), a na trzecim – Škoda Fabia (2 014 sztuk). Każdy z modeli zanotował wzrost popytu względem wyników z ubiegłego roku.
– Dzięki lepszej dostępności samochodów w pierwszym kwartale zanotowaliśmy w Polsce imponujący wzrost dostaw do klientów. Te wyniki zaczynają odzwierciedlać faktyczny popyt na samochody naszej marki – a jestem przekonany, że silna, niezwykle konkurencyjna gama Škody ma jeszcze dużo większy potencjał. Mam nadzieję, że to początek stabilizacji na rynku – powiedział Tomasz Porawski, Dyrektor Marki Škoda w Polsce.
Wzrost sprzedaży o ponad 12% w ujęciu globalnym
W ciągu trzech miesięcy br. Škoda dostarczyła na całym świecie 209 600 pojazdów, co daje wzrost o 12,6% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Dwucyfrowy wzrost, napędzany przez znaczne zwiększenie liczby zamówień na kluczowych rynkach Europy Południowej i Zachodniej (Wielka Brytania +59,1%, Hiszpania +92,5%, Włochy +50,3%), pokazuje, że marka efektywnie realizuje cele strategii „Next Level – Škoda 2030”.
– Świetnie rozpoczęliśmy rok. W świetle poprawiającego się, ale wciąż wymagającego otoczenia rynkowego, jesteśmy zadowoleni z tego pozytywnego trendu. Nasz całkowity zysk w pierwszych trzech miesiącach roku wzrósł o ponad 60%, do 542 milionów euro, co jest solidnym wynikiem. Do tego sukcesu przyczyniła się konsekwentna realizacja naszego programu Next Level Efficiency+ wraz z dostosowaniem cen i asortymentu produktów – powiedział Klaus Zellmer, Prezes Zarządu Škoda Auto.
W Europie Zachodniej marka zrealizowała 118 400 dostaw (+33%), w tym 40 200 w samych Niemczech (+21,4%), które są obecnie największym pojedynczym rynkiem jej zbytu. W Europie Środkowej przekazano klientom 42 600 pojazdów (+20,3%), z czego 20 200 sztuk (+8,8%) w rodzimych Czechach. W Europie Wschodniej Škoda dostarczyła 9 700 samochodów (-50,4%). W Chinach dostawy do klientów spadły do 6 000 egzemplarzy (-60,5%). W Indiach marka zrealizowała 11 900 dostaw (+2,7%).
Najpopularniejsze modele
W pierwszym kwartale 2023 roku w ujęciu globalnym najlepiej sprzedającym się modelem pozostała Škoda Octavia (45 000; +16,1%), a za nią uplasowały się SUV-y Kamiq (32 300; +32,8%) i Kodiaq (26 500; +5,3%). Kolejne miejsca zajęły: Škoda Karoq (25 500; +12,5%) i Škoda Fabia (25 500, +23,9%). Znaczny wzrost liczby dostaw odnotowano w przypadku całkowicie elektrycznej rodziny Škody Enyaq (12 400; +40,7%).