Toyota Avensis zadebiutowała w 1997 roku, a tym samym zastąpiła swoją poprzedniczkę Toyotę Carinę. Od tamtego czasu zaprezentowano jej trzy generacje.
Sprawdź dane techniczne Toyoty Avensis i zobacz, czym różniły się kolejne odsłony modelu.
Toyota Avensis I – dane techniczne
Pierwsza generacja Toyoty Avensis (1997-2003) dostępna była w trzech wersjach: sedan, hatchback oraz kombi. Samochód miał łagodną linię nadwozia, dużą i praktyczną kabinę oraz obszerny bagażnik. Z każdą kolejną generacją model był zresztą ulepszany, zarówno pod kątem stylistyki i wyposażenia, jak i pod względem technicznym.
Na początku pod jej maską pracował silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra i mocy 101 KM lub 110 KM (maksymalny moment obrotowy Nm 136 przy 4400 obr./min., przyspieszenie 12,1 s, prędkość maksymalna 190 km/h).
Już wkrótce gamę silników uzupełnił napęd 1.8 o mocy 110 KM (maksymalny moment obrotowy 155 Nm przy 2800 obr./min, przyspieszenie 11 s, prędkość maksymalna 195 km/h) oraz 2.0 o mocy 129 KM (maksymalny moment obrotowy Nm 178 przy 4400 obr./min, przyspieszenie 9,3 s, prędkość maksymalna 205 km/h).
Wśród dostępnych napędów znalazł się ponadto dwulitrowy diesel generujący moc 90 KM – dane techniczne Toyoty Avensis z tym silnikiem są następujące: maksymalny moment obrotowy 203 Nm przy 2200 obr./min, przyspieszenie 12 s, prędkość maksymalna 180 km/h.
W 2000 roku model przeszedł lifting, który wprowadził – obok zmian dotyczących nadwozia oraz wnętrza – modyfikacje jednostek napędowych. Od tego czasu silniki benzynowe miały zmienne fazy rozrządu (VVT-i), co przełożyło się również na ich moc. Napęd 1.8 miał teraz 130 KM (maksymalny moment obrotowy 170 Nm przy 4200 obr./min) – do setki auto rozpędzało się w 10 sekund, a jego maksymalna prędkość wynosiła 200 km/h.
Silnik benzynowy 2.0 zyskał natomiast 150 KM (maksymalny moment obrotowy 200 Nm przy 4000 obr./min), dzięki czemu do 100 km/h samochód przyspieszał w 9,1 s, a maksymalna prędkość, jaką mógł osiągnąć, wynosiła 205 km/h.
Ponadto wprowadzony został jeszcze jeden silnik wysokoprężny 2.0 D4-D o mocy 110 KM. Maksymalny moment obrotowy w tym przypadku wynosi 250 Nm przy 2000 obr./min. Przyspieszenie do setki zajmowało natomiast 11,4 s. Największa możliwa prędkość to zaś 195 km/h.
Toyota Avensis II – dane techniczne
2003 rok to data oficjalnej prezentacji drugiej generacji modelu. Odświeżono wówczas stylistykę i wnętrze, samochód zasłynął ponadto z wysokich not w testach bezpieczeństwa. Serce Toyoty Avensis II stanowił zaś napęd benzynowy lub silnik wysokoprężny (oba napędy w czterech konfiguracjach).
Wśród dostępnych silników benzynowych znalazły się następujące jednostki:
- 1.6 VVT-i o mocy 110 KM (150 Nm przy 3800 obr./min, przyspieszenie 12 s, prędkość maksymalna 195 km/h),
- 1.8 VVT-i o mocy 130 KM (170 Nm przy 4200 obr./min, przyspieszenie 10,3 s, prędkość maksymalna 205 km/h),
- 2.0 VVT-i 147 KM (196 Nm przy 4000 obr./min, przyspieszenie 9,4 s, prędkość maksymalna 220 km/h),
- 2.4 VVT-i o mocy 163 KM (230 Nm przy 3800 obr./min, przyspieszenie 9 s, prędkość maksymalna 220 km/h.
Jeśli zaś chodzi o silniki wysokoprężne w tej generacji Toyoty Avensis, to dane techniczne są następujące:
- 2.0 D-4D o mocy 116 KM (280 Nm przy 2000-2200 obr./min, przyspieszenie 11,2 s, prędkość maksymalna 195 km/h),
- 2.0 D-4D o mocy 126 KM (300 Nm przy 2000-2800 obr./min, przyspieszenie 10,6 s, prędkość maksymalna 200 km/h),
- 2.2 D-4D o mocy 150 KM (310 Nm przy 2000-3200 obr./min, przyspieszenie 9,3 s, prędkość maksymalna 210 km/h),
- 2.2 D-CAT o mocy 177 KM (400 Nm przy 2000-2600 obr./min, przyspieszenie 8,6 s, prędkość maksymalna 220 km/h).
Toyota Avensis III – dane techniczne
Kolejną odsłonę Toyoty Avensis można było zobaczyć w 2008 roku na paryskich targach motoryzacyjnych. Trzy lata później auto przeszło pierwszy lifting, a w 2015 roku kolejny. Gama silnikowa trzeciej generacji obejmowała zaś trzy jednostki benzynowe oraz dwa silniki wysokoprężne w różnych konfiguracjach.
Najsłabszy z napędów benzynowych to 1.6 Valvematic o mocy 132 KM, 160 Nm przy 4400 obr./min, przyspieszeniu 10,4 s oraz prędkości maksymalnej równej 200 km/h.
Środkowy wariant spalinowy to 1.8 Valvematic o mocy 147 KM, 180 Nm przy 4400 obr./min i przyspieszeniu równym 9,4 s. W tym układzie samochód rozpędza się maksymalnie do 200 km/h.
Najmocniejsza z jednostek to 2.0 Valvematic generująca moc 152 KM (maksymalny moment obrotowy 196 Nm przy 4000 obr./min). Auto potrzebuje 9 sekund, żeby rozpędzić się do 100 km/h, a maksymalna prędkość, jaką osiąga, wynosi 205 km/h.
Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne, to ich gamę otwiera 1.6 D-4D o mocy 112 KM (270 Nm/1750-2250 obr./min, prędkości maksymalnej 180 km/h oraz przyspieszeniu 11,4 s.
Kolejną jednostką Toyoty Avensis trzeciej generacji jest napęd 2.0 D-4D, jego moc waha się od 124 KM do 177 KM. Najsłabsza z wersji osiąga 124 KM i maksymalną prędkość 200 km /h (maksymalny moment obrotowy 310 Nm przy 1600-2400 obr./min), jej przyspieszenie do 100 km/h wynosi 9,8 s. Najsilniejszy diesel rozpędza auto do 220 km/h, a przyspieszenie do setki osiąga w 8,5 s.