Toyota konsekwentnie rozwija swoją strategię zelektryfikowanej mobilności, dostosowując ofertę do globalnych regulacji i oczekiwań klientów. W 2024 roku marka sprzedała ponad 4,5 miliona samochodów z napędami hybrydowymi, hybrydowymi plug-in oraz bateryjnymi elektrykami, co stanowiło 44% całkowitej sprzedaży koncernu. Dzięki wielotorowemu podejściu Toyota inwestuje zarówno w rozwój klasycznych hybryd, jak i nowoczesnych układów plug-in oraz w pełni elektrycznych modeli. Teraz japoński gigant motoryzacyjny idzie o krok dalej, otwierając swoją pierwszą fabrykę baterii poza Japonią.
USA jako kluczowy rynek dla Toyoty
Stany Zjednoczone są jednym z najważniejszych rynków dla Toyoty, a firma od lat mocno inwestuje w lokalną produkcję. Aby zwiększyć niezależność i wzmocnić rozwój nisko- i bezemisyjnych napędów, Toyota zdecydowała się na budowę nowoczesnej fabryki akumulatorów w stanie Karolina Północna. Zakład Toyota Battery Manufacturing North Carolina (TBMNC) rozpocznie produkcję już w kwietniu 2025 roku, a jego zadaniem będzie dostarczanie baterii do pojazdów produkowanych w amerykańskich zakładach Toyoty.
To kluczowy krok w dalszej ekspansji marki w Ameryce Północnej, ponieważ pozwoli na lepszą kontrolę nad łańcuchem dostaw, redukcję kosztów transportu komponentów i zwiększenie efektywności produkcji. Toyota, dostosowując się do dynamicznie zmieniającego się rynku, chce skrócić czas realizacji zamówień i wzmocnić swoją pozycję w segmencie hybryd oraz aut elektrycznych.
Wielomiliardowa inwestycja i nowe miejsca pracy
Toyota zainwestowała w budowę zakładu TBMNC blisko 14 miliardów dolarów, co stanowi jedną z największych inwestycji koncernu w Stanach Zjednoczonych. Nowa fabryka stanie się częścią 11 zakładów produkcyjnych Toyoty na terenie USA i przyczyni się do powstania pięciu tysięcy nowych miejsc pracy.
Zakład będzie produkować akumulatory do różnych typów napędów, obejmujących klasyczne hybrydy (HEV), hybrydy plug-in (PHEV) oraz w pełni elektryczne modele (BEV). Wprowadzenie lokalnej produkcji akumulatorów pozwoli na zwiększenie elastyczności produkcyjnej, co jest kluczowe w obliczu rosnącego popytu na niskoemisyjne pojazdy na rynku amerykańskim.
Lokalna produkcja, globalna strategia
Nowa inwestycja wpisuje się w filozofię Toyoty określaną jako „best-in-town”, czyli strategię polegającą na silnym zaangażowaniu w lokalne rynki, produkcję dostosowaną do regionalnych potrzeb oraz wspieranie lokalnych społeczności. Koncern od lat konsekwentnie inwestuje w rozwój przemysłu motoryzacyjnego w Stanach Zjednoczonych, gdzie łączne nakłady finansowe przekroczyły już 49 miliardów dolarów. Toyota stworzyła tam 280 tysięcy miejsc pracy, umacniając swoją pozycję jednego z najważniejszych producentów samochodów w USA.
Podobne podejście Toyota stosuje również w Europie, gdzie zatrudnia ponad 26 tysięcy pracowników i prowadzi osiem zakładów produkcyjnych w sześciu krajach. Od 1990 roku koncern zainwestował na Starym Kontynencie ponad 12 miliardów euro, dostosowując ofertę do lokalnych regulacji i preferencji klientów.
Toyota w drodze do neutralności węglowej
Budowa pierwszej fabryki baterii poza Japonią to nie tylko element ekspansji Toyoty w Ameryce, ale także część globalnej strategii dekarbonizacji transportu. Japoński producent dąży do osiągnięcia neutralności węglowej w całym cyklu życia pojazdów, co oznacza redukcję emisji CO₂ zarówno na etapie produkcji, jak i eksploatacji aut.
Inwestycje w rozwój technologii bateryjnych oraz zwiększenie lokalnej produkcji akumulatorów mają na celu ograniczenie śladu węglowego i dostosowanie się do coraz bardziej restrykcyjnych norm emisji. Toyota, stawiając na różnorodne napędy nisko- i zeroemisyjne, daje klientom większą swobodę wyboru i jednocześnie przyspiesza transformację motoryzacyjną w stronę bardziej ekologicznych rozwiązań.
Nowa era Toyoty w Ameryce
Rozpoczęcie produkcji baterii w Stanach Zjednoczonych to milowy krok dla Toyoty, który podkreśla znaczenie rynku amerykańskiego w strategii koncernu. Dzięki nowej fabryce Toyota nie tylko wzmacnia swoją pozycję w Ameryce Północnej, ale także przyspiesza globalny rozwój niskoemisyjnej mobilności.
Inwestycja w TBMNC to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na hybrydy i elektryki oraz dowód na to, że Toyota, mimo dynamicznych zmian na rynku, konsekwentnie realizuje swoją strategię i dostosowuje się do nowych wyzwań. Rok 2025 przyniesie nie tylko otwarcie fabryki, ale także kolejne kroki w kierunku nowoczesnej i zrównoważonej motoryzacji.
Źródło: Toyota