Przejęcie przez koncern Stellantis to dla Lancii wielka szansa na ponowne zaistnienie wśród europejskich producentów samochodów osobowych. Włoska marka oficjalnie wraca na rynek i w związku z tym szykuje kilka gorących debiutów. Do 2028 roku w salonach mają pojawić się trzy nowe, w pełni zelektryfikowane modele sygnowane logiem marki z Turynu. Jakie auta szykuje włoski producent? Zapraszamy do lektury dalszej części wpisu.
Pierwszy będzie nowy Ypsilon
Lancia Ypsilon to samochód znany wszystkim miłośnikom włoskiej marki. Auto to po raz pierwszy na rynku pojawiło się w 1995 roku. Od tego czasu przeszło kilka istotnych modyfikacji. W 2011 roku rozpoczęto produkcję trzeciej generacji tego modelu. Z kolei na rok 2024 zapowiedziano premierę całkiem nowego, w pełni zelektryfikowanego wariantu. Ypsilon równolegle ma być oferowany również w dwóch innych wersjach – benzynowej oraz hybrydowej. Warto jednak zaznaczyć, że będzie to ostatnia Lancia dostępna z silnikiem spalinowym. Wszystkie kolejne modele mają być już wyłącznie elektryczne.
Nowy Ypsilon, który z pewnością będzie dostępny w ofercie wrocławskiego dealera Lancii, ma być autem klasy premium. Już teraz wiemy więc, że nie będzie to bezpośredni następca produkowanej obecnie trzeciej generacji. Marka z Turynu chce tym samym trafić w gusta klientów z całej Europy, nie tylko tych z Półwyspu Apenińskiego. Model ten ma mieć maksymalnie 4 metry długości i być synonimem włoskiej elegancji. Plan szefów Lancii zakłada, że nowy Ypsilon będzie wyróżniał się unikalnym stylem, będącym połączeniem najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych oraz klasycznej formy wykończenia.
Kompaktowy crossover ma pojawić się w 2026 roku
Kolejnym etapem dziesięcioletniego planu odbudowy włoskiej marki jest wprowadzenie na rynek w pełni zelektryfikowanego crossovera, który w sprzedaży ma pojawić się w 2026 roku. Lancia Aurelia, bo tak roboczo nazywa się ten model, ma być samochodem wszechstronnym, gotowym do jazdy w każdych warunkach terenowych. Auto ma nawiązywać do tradycji marki i z czasem stać się jej flagowym modelem.
Jak tłumaczy nasz rozmówca, doradca klienta w salonie samochodowym ADF Auto z Wrocławia, który jest autoryzowanym dealerem Lancii: Według aktualnie dostępnych informacji Aurelia ma być małym elektrycznym SUV-em typu sportback-crossover i mieć około 460 cm długości. Z założenia ma być to elegancki model klasy premium, trafiający w gusta klientów oczekujących od samochodu maksymalnego komfortu zarówno w czasie codziennych dojazdów do pracy, jak i długich podróży w towarzystwie całej rodziny.
Premierę zwinnego hatchbacka zapowiedziano na 2028 rok
Dwa lata po premierze kompaktowego crossovera na europejskie rynki ma trafić zwinny hatchback. Jego robocza nazwa to Lancia Delta. Podobnie jak Aurelia, ma być to auto w pełni elektryczne. Na razie wiemy jedynie, że samochód ten ma stanowić idealny kompromis pomiędzy niewielkim Ypsilonem a większą Aurelią.
Docelową grupą odbiorców tego modelu mają być konsumenci poszukujący średniej wielkości auta z segmentu C lub D. Według opracowanych założeń Lancia Delta ma łączyć w sobie wszystkie zalety szybkiego miejskiego hatchbacka oraz wygodnego samochodu rodzinnego, którym podróż jest w pełni komfortowa zarówno dla kierowcy, jak i wszystkich pasażerów.
Jak ma wyglądać dystrybucja trzech nowych modeli Lancii?
Plan odbudowy wraz z głośnym powrotem na europejskie rynki zakłada, że Lancia stanie się marką premium, przyciągającą do siebie specyficzną, a przez to ograniczoną, grupę klientów. Dlatego też włoski producent nie planuje światowej dystrybucji. Marka chce skupić się głównie na Europie. Ekspansja Lancii na Starym Kontynencie ma opierać się na niewielkiej sieci dealerskiej i współpracy z salonami ulokowanymi w największych europejskich miastach.
Według opracowanego planu ma powstać około 100 punktów sprzedaży zlokalizowanych w 60 miastach na terenie całej Europy. Nie mają być to jednak salony, w których oferowane będą wyłącznie Lancie. W założeniu w punktach tych sprzedawane będą auta różnych marek wchodzących w skład koncernu Stellantis. Lancia odważnie chce stawiać także na sprzedaż online i cyfrowe narzędzia komunikacji. Marka ma nadzieję, że połowa dochodów ze sprzedaży nowych modeli będzie pochodzić z transakcji internetowych.