Toyota Hilux, jedna z najbardziej rozpoznawalnych i trwałych ciężarówek na świecie, właśnie wkracza w nową erę technologii napędowej. Firma Toyota, wspólnie z licznymi partnerami oraz przy wsparciu brytyjskiego rządu, prowadzi intensywny program testów nowatorskiego modelu Hilux zasilanego wodorowymi ogniwami paliwowymi. Projekt ten realizowany jest w zakładach Toyota Motor Manufacturing UK (TMUK) i stanowi ważny krok w kierunku wprowadzenia technologii wodorowych na rynek europejski.
Bezemisyjny napęd i imponujący zasięg
Nowy Hilux, z zasięgiem do 600 km na jednym tankowaniu, jest w pełni bezemisyjny, co wpisuje się w ambitne plany Toyoty dotyczące neutralności klimatycznej. Samochód napędzany jest na tylną oś za pomocą silnika elektrycznego o mocy 134 kW (182 KM) oraz 300 Nm momentu obrotowego. Energia jest produkowana przez zestaw 330 ogniw paliwowych, które wykorzystują polimer w stanie stałym, a jedynym produktem ubocznym tego procesu jest woda.
Prototypy i testy
W ramach projektu powstało 10 prototypów Hiluxa na wodór. Pięć z nich przechodzi intensywne testy dotyczące bezpieczeństwa, osiągów oraz niezawodności w warunkach przypominających codzienne użytkowanie. Pozostałe pięć pełni rolę samochodów demonstracyjnych, które prezentowane są potencjalnym klientom i mediom. Te prototypy będą także używane w trakcie tegorocznych igrzysk olimpijskich i paraolimpijskich w Paryżu, co pomoże w promocji technologii wodorowych.
Historia i innowacja
Od momentu debiutu w 1968 roku, Toyota Hilux zyskała reputację niezawodnego i trwałego pojazdu, sprawdzającego się w najtrudniejszych warunkach. Nowa, wodorowa wersja Hiluxa ma te same wymiary co aktualna generacja, ale pod karoserią kryje innowacyjną technologię. Prototyp został zbudowany na bazie rozwiązań z Toyoty Mirai, pierwszego masowo produkowanego elektrycznego sedana na ogniwa paliwowe.
Zrównoważony rozwój i przyszłość technologii wodorowych
Toyota od 30 lat inwestuje w rozwój ogniw paliwowych, a projekt wodorowego Hiluxa ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju tej technologii. Wnioski z testów posłużą do opracowania kolejnej generacji ogniw paliwowych, charakteryzujących się dłuższym cyklem życia, większym zasięgiem i niższymi kosztami. Toyota przewiduje, że do 2030 roku Europa stanie się jednym z największych rynków dla wodorowych ogniw paliwowych.
Hydrogen Factory Europe i komercjalizacja technologii
Aby przyspieszyć wprowadzenie tej technologii na rynek, w grudniu 2023 roku powołano spółkę Hydrogen Factory Europe, która będzie odpowiedzialna za wszystkie etapy komercjalizacji ogniw paliwowych – od badań i rozwoju, przez produkcję, po sprzedaż i obsługę posprzedażową. To ważny krok na drodze do zbudowania silnego sektora transportu wodorowego w Europie.
Zastosowania ogniw paliwowych poza motoryzacją
Technologia wodorowych ogniw paliwowych Toyoty znajduje zastosowanie nie tylko w samochodach. Współpracując z firmami takimi jak CaetanoBus, VDL czy GCK, Toyota rozwija autobusy i ciężarówki na wodór, a także konwertuje autokary napędzane silnikami Diesla na bezemisyjne pojazdy. W sektorze morskim Toyota współpracuje z firmą Corvus nad opracowaniem zaawansowanych ogniw paliwowych do statków, a wraz z Energy Observer stworzyła pierwszy bezemisyjny jacht zasilany wodorem.
Przyszłość technologii wodorowych Toyoty
Toyota pracuje nad trzecią generacją ogniw paliwowych, która ma oferować jeszcze lepsze osiągi, dłuższy cykl życia oraz niższe koszty. Planowane na lata 2026-2027 wprowadzenie nowych ogniw paliwowych ma zwiększyć zasięg pojazdów o 20%, a rozwój technologiczny i zwiększony wolumen produkcji przyczynią się do obniżki kosztów. Toyota kontynuuje również badania nad skalowaniem technologii ogniw paliwowych, oferując różne moce modułów i zaawansowane zbiorniki na wodór.
Projekt wodorowego Hiluxa to nie tylko innowacja technologiczna, ale także ważny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju i dekarbonizacji transportu w Europie. Toyota konsekwentnie realizuje swoją wizję przyszłości, w której wodór odgrywa kluczową rolę w sektorze mobilności.
Źródło: Toyota