To, jak sprawdzić akumulator, powinno być kluczową umiejętnością każdego kierowcy i właściciela pojazdu. Akumulator jest sercem elektrycznego układu pojazdu, a jego sprawność ma ogromny wpływ na jego niezawodność i przede wszystkim na uruchomienie auta, dlatego tak istotne jest to, aby wiedzieć, jak o niego zadbać. W tym artykule dowiecie się jak sprawdzić akumulator przy pomocy miernika oraz jakie kroki należy podjąć, gdy wymaga on doładowania.
Jak sprawdzić akumulator miernikiem?
Miernik do mierzenia napięcia w akumulatorze jest nieskomplikowanym i łatwym w użyciu sprzętem. Jest łatwo dostępny i nie kosztuje wiele, dlatego warto mieć go w swojej skrzynce z narzędziami. W zależności od modelu może on pokazywać aktualne napięcie, a nawet procenty naładowania.
Jak sprawdzić akumulator, aby pomiar był precyzyjny? Najlepiej robić to na wyłączonym silniku. Po zlokalizowaniu akumulatora pod maską lub też w innym miejscu samochodu przykładamy sondy miernika do biegunów ogniwa i odczytujemy pomiar. Jeżeli napięcie wynosi od 12,8 do 12,5 V, akumulator jest w pełni naładowany i sprawny. Wartości poniżej świadczą o tym, że należy go podładować, a jeżeli napięcie jest niższe niż 12 V, należy pomyśleć nad wymianą ogniwa na nowe, gdyż może świadczyć to o jego awarii lub też po prostu zużyciu. Każdy akumulator ma swój określony czas działania, który wedle wskazań producentów wynosi od 5 do 7 lat.
Miernikiem można także sprawdzić stan alternatora, gdyż czasami wymiana akumulatora wcale nie będzie końcem naszych problemów. Alternator sprawdza się przy włączonym silniku. Przy w pełni naładowanej baterii napięcie w akumulatorze powinno oscylować w poziomie około 14,4 V. Wartości poniżej 14 V to sygnał, że alternator wymaga wymiany na nowy, ponieważ nie ładuje on poprawnie baterii w samochodzie.
Jak sprawdzić akumulator innymi sposobami?
Choć miernik uniwersalny, zwany również multimetrem, jest najpowszechniejszym sposobem sprawdzania napięcia w akumulatorze, są również inne metody. Jak sprawdzić akumulator w samochodzie na inne sposoby? Obecnie już rzadko spotykane jest tzw. oczko w akumulatorze kwasowo-ołowiowym, gdzie za pomocą koloru mogliśmy sprawdzić, w jakim stanie jest ogniwo. Zielony kolor oznacza, że akumulator jest sprawny i naładowany, czarny, że wymaga naładowania. Biały kolor natomiast informuje, że akumulator nadaje się już do wymiany.
Innym sposobem, który działa przy każdego typu akumulatorze, jest skorzystanie z woltomierza podłączanego do gniazda zapalniczki w samochodzie. Nie wymaga to od nas w ogóle zbliżania się do akumulatora ani otwierania maski. Napięcie woltomierzem sprawdzamy na wyłączonym silniku minimum pół godziny po zakończonej jeździe. Istnieją też inne urządzenia jak na przykład ładowarki telefonowe czy transmitery, które przy okazji mają funkcję pokazującą, jakie jest napięcie w akumulatorze.
Co zrobić, gdy akumulator jest wyładowany?
Jeżeli akumulator się wyładuje, możemy spróbować go naładować. Najprostszym sposobem jest skorzystanie z prostownika. W tym celu najczęściej musimy wymontować akumulator z samochodu i umieścić go na płaskiej powierzchni w dobrze wentylowanym pomieszczeniu, gdzie nie ma źródeł ognia. Jest to istotne, ponieważ podczas ładowania z akumulatora może wydzielać się łatwopalny wodór. Prostownik podpinamy najpierw do bieguna dodatniego, a następnie ujemnego i podłączamy do prądu. W obecnych czasach znakomita większość prostowników jest automatyczna, dlatego nie musimy nic ustawiać, a jedynie zaczekać, aż akumulator się naładuje.
Gdy ładowanie nie przynosi efektu, akumulator jest albo uszkodzony, albo już po prostu zużyty. W obu przypadkach należy go wymienić na nowe ogniwo. Warto w tym celu wybrać nie tylko wysokojakościowe ogniwo od sprawdzonych producentów, ale też odpowiedni sklep, gdzie akumulatory są właściwie przechowywane i w razie potrzeby doładowywane. Takim miejscem niewątpliwie jest serwis Battery Point, gdzie można dodatkowo zamówić usługę montażu nowego ogniwa w jednym z partnerskich warsztatów.