Polscy Kierowcy

Opel Zafira A – budżetowa propozycja dla rodziny z dziećmi

Opel Zafira A pierwszej generacji to przede wszystkim bardzo przestronne i funkcjonalne auto rodzinne. Jest to komfortowy oraz bardzo pakowny samochód, a to dzięki systemowi Flex 7, który Opel po raz pierwszy wprowadził właśnie w tym modelu. Dzięki temu systemowi, specjalna konstrukcja dwóch tylnych foteli składa się tak, że tworzy z powierzchnią bagażnika jedną całość i jest to o tyle proste, że taką dodatkową przestrzeń można uzyskać w kilka sekund – tylko jednym ruchem ręki. Opel Zafira to również jeden z pierwszych minivanów, przeznaczonych dla siedmiu osób. Poza standardowymi pięcioma miejscami, w tylnej części mieszczą się jeszcze dwa dodatkowe fotele, które przeznaczone są głównie do przewozu dzieci. Dzisiaj taka opcja dostępna jest w modelach wielu innych marek.

Opel Zafira A był produkowany od 1999 roku i w Europie stał się bardzo popularnym autem. Wszystkie modele Zafiry mają napęd na przednią oś, a do wyboru mamy 5 – stopniową manualną skrzynię biegów lub 4 – biegową skrzynię automatyczną. 

Opel Zafira A – krótka historia minivana

W 1997 roku na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie w Niemczech po raz pierwszy zaprezentowano Opla Zafirę, a dwa lata później rozpoczęto jego produkcję. Początkowo tylko na terenie Niemiec, a później również w Brazylii. W innych krajach samochód był oferowany pod innymi markami: Chevrolet Zafira (Argentyna, Brazylia), Holden Zafira (Australia), Subaru Traviq (Japonia) i Vauxhall Zafira (Wielka Brytania). 

Konstrukcja tego pojazdu od samego początku była oparta na modelu Opel Astra G. Zafira mogła pochwalić się nowoczesnym jednobryłowym nadwoziem i dużymi przednimi światłami. Mały lifting Zafira przeszła w 2003 roku, gdzie m. in. wymieniono maskownicę na chromowaną oraz tylne kierunkowskazy zamieniono z koloru pomarańczowego na przezroczysty. 

W 2000 roku w plebiscycie na Europejski Samochód Roku Opel Zafira zajął trzecie miejsce – przed nim znalazła się tylko toyota Yaris i Fiat Multipla. Trzeba przyznać, że to naprawdę duży sukces. 

Dostępne wersje Zafiry (1999 – 2005)

Opel Zafira A początkowo sprzedawany był w następujących wersjach:

W kolejnych latach poszczególne wersje były bardziej bogato wyposażone i tak np. w  2002 roku dostępne były również dwie nowe wersje: Zafira Selection Free oraz Zafira Selection Executive. Do wyposażenia w wersji Elegance i Executive dodano w standardzie poduszkę powietrzną, która była opcją dodatkowo płatną w uboższych wersjach. 

W roku 2001 pojawiła się wersja OPC –  skrót ten pochodzi od Opel Performance Center, czyli działu sportowego Opla, który zajmował się fabrycznym tuningiem samochodów na modele bardziej sportowe; wprowadzono tutaj nowy bardzo mocny silnik turbo o mocy 192 KM lub 200 KM, dzięki któremu samochód ten mógł osiągnąć prędkość 220 km/h. Oprócz silnika, Opel Zafira w wersji OPC posiadał dedykowany pakiet dodatków nadwozia, wygodne obite skórą fotele, duże felgi oraz wiele innych udogodnień, które w innych wersjach dostępne były za dopłatą.

Opel zafira A opc1
Opel zafira A opc1, zdjęcie M 93, CC BY-SA 3.0 de

Następnie pojawiła się wersja Njoy, która zastąpiła dotychczasową wersję Comfort. 

Pod koniec produkcji Opla Zafiry A, podstawowa wersja była seryjnie wyposażona w poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, ABS, ESP, system ISOFIX, system kontroli trakcji (poza silnikami 1.6), alufelgi oraz wiele innych opcji, które początkowo były płatne. 

Silniki dostępne w Oplu Zafira A

Silniki benzynowe:

Diesel:

Opel Zafira A – cena w 2022 roku

Ceny samochodu Opel Zafira pierwszej generacji wahają się w granicach 5 – 16 tysięcy. Cena konkretnego modelu uzależniona jest od roku produkcji oraz stanu technicznego pojazdu. 

Czy warto kupić Zafirę A w 2022 roku?

Opel Zafira A to przestronny, rodzinny minivan za nieduże pieniądze. Praktyczny system Flex i dwa dodatkowe siedzenia to idealne rozwiązanie dla każdej dużej rodziny. Dodatkowym atutem jest również duża dostępność tanich części zamiennych oraz niskie koszty eksploatacji samochodu. Na rynku wtórnym znajdziemy wiele ofert tego modelu, ale przy zakupie warto poświęcić więcej czasu i nie podejmować zbyt pochopnych decyzji, bo wtedy można znaleźć egzemplarz w naprawdę bardzo dobrym stanie, który będzie spełniał nasze oczekiwania.

Ponadto zdecydowanie lepiej zainwestować w późniejsze roczniki, gdyż te pierwsze zazwyczaj mają skromne wyposażenie oraz są już mocno wyeksploatowane. Początkowe modele nie posiadały m. in. ABS- u, czy poduszek powietrznych (opcja dodatkowo płatna), natomiast późniejsze auta po liftingu mogą już pochwalić się dużo bogatszym wyposażeniem.

Opel Zafira to dużo przestrzeni oraz wysoki komfort jazdy nawet na długich dystansach, co sprawia, że jest to samochód wygodny i ergonomiczny. Sam fakt, że do dzisiaj na naszych drogach możemy go zobaczyć świadczy o tym, że w świecie motoryzacji odniósł niepodważalny sukces. 


Zdjęcie w nagłówku: M 93, CC BY-SA 3.0 de

Exit mobile version