Rozładowany akumulator jest zmorą wielu kierowców. okazuje się, że na rozładowanie akumulatora może mieć wpływ kilka aspektów. Mogą to być silne mrozy, pozostawienie na długi czas włączonych reflektorów, radia, czy innych urządzeń, które korzystają z zasilania elektrycznego w pojeździe. Jak poprawnie ładować akumulator? O czym warto wiedzieć? Jakie kwestie są najważniejsze?
Przydatne narzędzia
Im bardziej zaawansowany elektronicznie pojazd, tym większe ryzyko rozładowania się akumulatora w nocy. Jeśli rano nie możemy odpalić auta, to znak, że doszło do rozładowania baterii w akumulatorze. Może to dotyczyć osób, które korzystają z auta na krótkich trasach lub sporadycznie. W tym wypadku zewnętrzne źródło zasilania baterii jest na wagę złota. Pamiętajmy o tym, że nieodpowiednie korzystanie ze źródła może doprowadzić do problemów, a nawet do wybuchu akumulatora. Oczywiście na samym początku musimy odkręcić akumulator. Przydadzą nam się komplety narzędzi, takie jak klucze nasadowe. Ładowanie natomiast wykonamy za pomocą nowoczesnego prostownika.
Jak ładować akumulator?
Warto zauważyć, że akumulator możemy ładować poza autem lub w aucie. Jeżeli zależy nam na ładowaniu w domu, musimy odłączyć akumulator od instalacji elektrycznej. Brudny sprzęt powinniśmy dokładnie wyczyścić. Niekiedy konieczne jest też uzupełnienie poziomu elektrolitu. Przyda nam się woda dejonizowana lub destylowana. Nalejmy tyle wody, aby zakryć ołowiane płytki, znajdujące się w środku akumulatora. Następny etap to podłączenie prostownika do zacisków akumulatora, za pomocą krokodylków. Nie możemy pomijać kolejności podłączania zacisków akumulatora do zacisków prostownika. Zacisk prostownika z plusem łączymy z biegunem akumulatora o tym samym oznaczeniu. To samo dotyczy ujemnego zacisku.
Kierowca ma za zadanie ustawić konkretną wartość prądu w prostowniku. W motocyklu jest to 6V, a w samochodzie 12V. Teraz czas na podłączenie prostownika do sieci elektrycznej. Ładowanie akumulatora pozostawionego w aucie wymaga zdjęcia klemu z baterii. W przeciwnym razie ładowanie będzie dłuższe, gdyż cały czas dochodzi do pobierania z akumulatora prądu do urządzeń elektronicznych.
O czym warto wiedzieć?
Faktem jest, że czas ładowana akumulatora może potrwać od kilku do kilkunastu godzin. Nie możemy pomijać kontrolowania temperatury w trakcie ładowania. Nie może być ona wyższa niż 45 stopni Celsjusza. W akumulatorach kwasowych, natężenie prądu nie powinno przekraczać ok. 10% pojemności sprzętu. Po zakończeniu czynności, warto poczekać do 20 minut, zanim odłączymy przewody. To pozwoli rozproszyć gazy, które są wydzielane w trakcie zasilania. Dzięki temu użytkownik uniknie strzelania podczas odpinania przewodów.
W akumulatorach starszego typu musimy pamiętać o kilku kwestiach. Przed rozpoczęciem ładowania, odkręćmy korki otworów odgazowania systemu lub centralnego odgazowania. Ma to na celu zapobiegać gromadzeniu się niebezpiecznego gazu pod korkami. W nowszych akumulatorach nie trzeba o tym pamiętać, gdyż posiadają one systemy odpowietrzania. Podczas ładowania akumulatora samochodowego istotne jest zachowanie ostrożności. Nie stosujmy większego prądu, niż jedna dziesiąta pojemności akumulatora. Większy prąd w tym wypadku przekłada się na ryzyko przeładowania baterii, co trzeba mieć na uwadze. Nie bez znaczenia jest to, że przekroczenie 2,4 V napięcia wpływa na zagrożenie eksplozją. Posiadacze nowoczesnych aut mogą liczyć na bezobsługowe akumulatory, do których nie trzeba niczego dolewać. Z kolei do aut z systemami start/stop stosowane są akumulatory AGM. odznaczają się bardzo dużą odpornością na gwałtowne ładowania i rozładowanie. Zakup prostownika wymaga dobrania funkcjonalnego sprzętu, który będzie ładował różne typy akumulatorów. Nie zapominajmy o tym, czy dany prostownik da radę ładować akumulator przy głębokim rozładowaniu. Nie należy odpinać akumulatora od prostownika w czasie ładowania. To może doprowadzić do rozkodowania systemów w aucie i konieczności odbycia wizyty w serwisie na lawecie.
W samochodzie akumulator jest źródłem energii elektrycznej prądu stałego. Nie wytwarza on energii, lecz przechowuje ją w postaci energii chemicznej. Służy głównie do zasilania urządzeń elektrycznych wtedy, gdy silnik jest wyłączony. Energia elektryczna akumulatora, zużyta np. podczas postoju pojazdu, jest uzupełniana przez alternator podczas jazdy. Typowy akumulator w aucie jest zestawem zamkniętych ogniw. W dwóch ogniwach skrajnych znajdują się biegunowe końcówki, które pozwalają podłączyć akumulator z obwodem elektrycznym samochodu.