Site icon Polscy Kierowcy

Dla kogo jest licencja transportowa?

Dla kogo jest licencja transportowa

Działalność gospodarcza oparta na przepływie osób lub towarów wymaga nie tylko dobrej organizacji pracy, ale także długiej listy formalności do spełnienia. Oprócz samej rejestracji firmy ważne są również wszystkie licencje, które należy uzyskać. Jednym z tych dokumentów jest zezwolenie na transport, zwane też licencją transportową. Co to jest, kto tego potrzebuje i co warto wiedzieć? 

Czym jest licencja transportowa?

Licencja transportowa to nic innego jak zezwolenie na wykonywanie działalności w zakresie przewozu drogowego osób lub rzeczy. Przedsiębiorcy z branży transportowej mogą się ubiegać. Co ważne, uzyskanie go jest niezbędne do legalnych praktyk biznesowych. Obowiązek ten nakłada na przedsiębiorców Ustawa o transporcie drogowym 2013, która opiera się na zasadach określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego nr 1072/2009.

Głównym celem wdrożenia tych przepisów jest troska nie tylko o bezpieczeństwo użytkowników dróg, ale także o bezpieczeństwo innych przedsiębiorców, którzy zlecają transport podwykonawcom. Nikt nie chciałby powierzyć swojego towaru w ręce firmy, gdzie czas pracy kierowcy jest notorycznie przekraczany. Ryzyko związane z nieuczciwymi praktykami firm transportowych jest ograniczane dzięki obowiązkowej weryfikacji przedsiębiorców na etapie licencjonowania.

Kto wydaje zezwolenia na transport?

Organem wydającym licencję przewozową na wniosek właściciela lub przedstawiciela przedsiębiorstwa jest starostwo powiatowe, które ma prawo działać jako siedziba przedsiębiorstwa. W szczególności Powiatowy Zarząd Ruchu Drogowego.

Warto wiedzieć, że ta licencja jest tymczasowa. Minimalny okres na wydanie takiej licencji to 2 lata. Możesz uzyskać licencję na tego typu działalność na okres do 50 lat.

Kto może ubiegać się o zezwolenie na transport?

Jak już opisaliśmy, ta licencja jest stworzona z myślą o przedsiębiorcach, którzy opierają się na odpłatnym przewozie towarów i osób. Jednak nie każdy może uzyskać taką licencję. Aby to zrobić, należy spełnić szereg warunków.

Między innymi właściciele firm mogli w przeszłości nie mieć prawomocnych wyroków za przestępstwa finansowe, ani nie mieli zakazu prowadzenia działalności związanej z transportem drogowym. Ponadto przynajmniej jeden członek zarządu spółki musi przedstawić certyfikat kompetencji zawodowych.

Jakie dokumenty muszę dostarczyć, aby uzyskać pozwolenie na wysyłkę?

W celu uzupełnienia wniosku o pozwolenie należy dołączyć dodatkowe dokumenty potwierdzające spełnienie wymogów ustawowych. Lista zawiera wyciąg z Rejestru Przedsiębiorców, Policyjne Zaświadczenie o odprawie, Potwierdzenie Bezpieczeństwa Finansowego, wykaz pojazdów, na które ma zastosowanie prawo jazdy, oraz oświadczenie o zatrudnieniu kierowcy.

Przedsiębiorcy, którzy planują działać poza naszym krajem, muszą ubiegać się o licencję wspólnotową. Zezwolenie to wydawane przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego wymaga uprzedniego zezwolenia transportowego na działalność krajową.

Jak widać, uzyskanie zezwolenia na transport nie jest łatwe i wymaga dużo czasu i środków na wypełnienie załączników do wniosku. Na szczęście na rynku jest wiele firm, które mogą nam w tym pomóc. Jednym z nich są Licencje Transportowe BOS, które istnieją od kilkunastu lat, pomagając setkom firm w uzyskaniu odpowiednich licencji. Wystarczy wejść na stronę https://licencjetransportowe.com/ i skontaktować się z nami w celu uzyskania pomocy.

Exit mobile version