Skoda Superb iV Plug-in Hybrid – jest samochodem hybrydowym w typie Plug-In. Oznacza to, że z założenia ma zużywać 1,5l/100km benzyny oraz od 14 do 14,5 kWh/100km energii elektrycznej. Równocześnie 218 KM, które jest oferowane przez hybrydowy zespół napędowy umożliwia przyspieszanie do 100km/h w 7,7s. Zasięg elektryczny pozwala na pokonanie do 62 km z użyciem akumulatora, który posiada pojemność 13 kWh. Każda hybryda Plug-In, w tym Skoda Superb iV wygląda bardzo zachęcająco i atrakcyjnie, dla niektórych wręcz rewelacyjnie. W jaki sposób działa napęd hybrydowy zastosowany w tym modelu? Czy założenia producenta mają odzwierciedlenie w rzeczywistości?
Hybrydowa Skoda Superb iV Plug-in Hybrid a spalanie
Zespół hybrydowy zastosowany w Skodzie Superb iV hybrid, używany był również w Audi A3 e-tron i Golfie GTE, oraz VW Passat. Łączy on w sobie silnik benzynowy TSI o pojemności 1.4 litra. Posiada moc 156 KM i 250 Nm momentu obrotowego z jednostką elektryczną, która ma 115 koni i umieszczona została pomiędzy silnikiem benzynowym, a dwu-sprzęgłową przekładnią 6-biegową DSG. Od strony silnika benzynowego znajduje się tam również koło dwu-masowe, a od strony przekładni trzecie sprzęgło. Wszystkie trzy sprzęgła zanurzone są w kąpieli olejowej.
Łącznie daje to moc systemową 218 KM oraz zapewnia systemowy moment obrotowy w wysokości 400 Nm. Wszystko to napędzane jest za pomocą przednich kół i połączone ze zbiornikiem paliwa o pojemności 50 litrów, a także z akumulatorem litowo jonowym, który zawiera pojemność 13 kWh i umieszczony został pod kanapą. Zastosowanie takiego akumulatora gwarantuje, że w trybie całkowicie elektrycznym deklarowany zasięg w cyklu pracy WLTP wynosi 50-60km. Wynika z tego, że Skoda Superb iV hybrid ma zdolności do przejechania 100 km, spalając przy tym mniej niż 2L/100 km paliwa. Co stawia ten samochód na podium pod względem najbardziej ekologicznego i oszczędnego w całej gamie modelu.
Producent zapewnia, że Skoda Superb iV hybrid spala 1,9L/100 km, co nie jest za bardzo realne, biorąc pod uwagę jazdę po mieście i w trasie, oraz różny poziom naładowania akumulatorów, bardziej odpowiednią liczbą byłoby 4-5L/100 km. Niestety na autostradzie napęd hybrydowy się nie sprawdza, przez co Skoda Superb iV hybrid może spalać nawet 8L.
Skoda Superb iV Plug-in Hybrid ładowanie
Jak to wszystko działa? Niezła dynamika trybu elektrycznego Skody Superb iV hybrid sprawia, że przy bardzo delikatnym używaniu pedału gazu, niespiesznie się rozpędza i tym samym staje się idealnym samochodem do miasta. Jeżeli jednak naciśniemy pedał gazu w 75%, to wówczas samochód bardzo szybko zaczyna nabierać prędkości. Maksymalna prędkość, jaką można rozwinąć na zasilaniu elektrycznym, wynosi ok.130km/h. W czasie testów jazdy w mieszanym ruchu, podczas gdy na zewnątrz panowała temperatura ok. 7°C, samochodem, który był naładowany w ok.90%, w trybie elektrycznym udało się przejechać ok. 41 km. Jest to wynik zbliżony do tego, jaki osiągnął Passat GTE. Mocne wciśnięcie gazu w trybie hybrydowym powoduje, że zaczyna pracować motor benzynowy, ale nie jest to bardzo mocno odczuwalne, ponieważ pracuje on cicho i gładko.
Rzecz jasna najwięcej zależy od tego, jak regularnie ładujemy akumulatory w samochodzie. W przypadku gniazdka domowego pełne naładowanie może zająć ok. 5h, natomiast w przypadku użycia szybkiej ładowarki zajmie to ok. 3,5h.
Skoda Superb iV Plug-in Hybrid dane techniczne
Skoda Superb iV hybrid posiada napęd hybrydowy, który składa się z silnika 1.4 TSI o mocy 156 KM, oraz silnika elektrycznego, który ma moc 115 KM. Maksymalne parametry podawane przez producenta wynoszą 218 KM i 400 Nm. 6-stopniowy automat DSG, umożliwia przeniesienie napędu na przednie koła.
Sprawia to, że Skoda Superb iV hybrid jest drugą pod względem mocy wersją po 272-konnym 2.0 TSI i tym samym najmocniejszą wersją posiadającą przedni napęd. Nie wpływa to jednak na fakt, że ma możliwość rozpędzenia się do 100 km/h w czasie 7,7s. Analogicznie jak 190-konne 2.0 TSI. Jest to uwarunkowane tym, że hybryda posiada na samym starcie niewielkie problemy z trakcją. Świadczy o tym również dynamika obu pojazdów.
Znacznie lepiej pod tym względem prezentuje się odmiana hybrydowa, która w szczególności w trybie sport pozwala odczuć różnicę. Pracują wtedy oba silniki, a benzynowy powoduje stałe ładowanie akumulatorów. Nie wolno tylko zapomnieć o mocnym naciskaniu na pedał gazu, ponieważ opór, który powstaje w końcowej fazie nacisku, jest stosunkowo duży.
Skoda Superb iV Plug-in Hybrid kombi
Skoda Superb iV hybrid kombi występuje w typie nadwozia samochodowego, który posiada wydłużoną tylną część, która najczęściej przeznaczona jest do przechowywania większych bagaży. W przeciwieństwie do popularnego typu nadwozia hatchback, wysokość kabiny nie ulega zmniejszeniu, aż do samego końca pojazdu. Tak samo jest w przypadku bocznych szyb, które w tym przypadku występują po 3 z każdej strony, a tylna szyba nie jest tak mocno odchylona od pionu, jak występuje to np. w sedanach. Jest to rodzaj nadwozia dwu-bryłowego.
Skoda Superb iV hybrid jest klasyczną hybrydą występującą w tym typie samochodów, przyczyniło się do tego umieszczenie silnika elektrycznego pomiędzy automatyczną skrzynią biegów a jednostką spalinową. Zlokalizowanie akumulatorów o pojemności 13 kWh przed tylną osią, spowodowało zredukowanie baku na paliwo. Co sprawiło, że samochód jest stworzony w klasycznym układzie, który doskonale jest znany posiadaczom wcześniejszych grup Volkswagena, a także samochodów innych marek.
Jednak zastosowanie takiego samego układu i ogólnej logiki działania, nie świadczy o tym, że Skoda Superb iV hybrid będzie działała tak samo, jak inne tego typu samochody hybrydowe Plug-In.
Ile kosztuje Skoda Superb iV Plug-in Hybrid – cena zależna od modelu
Ceny podane przez producenta w 2020r. dla Skody Superb iV hybrid, czyli takiej, która ładowana jest z gniazda hybrydy pokazały, że nowy samochód można mieć już w swoim posiadaniu za ok.148 tys. dostępnej w wersji – sedan, natomiast za 150,5tys. można zakupić wersję kombi. Oznacza to, że jest on kilkanaście złotych tańszy od popularnego Volkswagena Passata GTE. W związku z tym Skoda Superb iV hybrid stała się najtańszym samochodem hybrydowym Plug-In dostępnym w segmencie D.
Podana powyżej cena odnosi się do Skoda Superb iV hybrid liftback, z wyposażeniem Ambition, przy dodatkowym rabacie w wysokości 4.000zł. W przypadku innych edycji, ceny z upustem prezentują się w następujący sposób:
- Skoda Superb iV Plug-in Hybrid – Laurin & Klement cena: 172 350 zł
- Skoda Superb iV Plug-in Hybrid – kombi Laurin & Klement cena: 175 100 zł
- Skoda Superb iV Plug-in Hybrid – kombi Ambition cena: 150 550 zł
- Skoda Superb iV Plug-in Hybrid – kombi Sportline cena: 165 950 zł
- Skoda Superb iV Plug-in Hybrid – kombi Style cena: 157 850 zł
- Skoda Superb iV Plug-in Hybrid – Sportline cena: 162 250 zł
- Skoda Superb iV Plug-in Hybrid – Style cena: 155 150 zł
Wszystkie powyżej zaprezentowane warianty posiadają automatyczną skrzynie biegów DSG, silnik spalinowy 1,4 TSI, silnik elektryczny, a także baterię o pojemności użytecznej, która wynosi ok. 10,5 kWh. Łączna maksymalna moc całego napędowego zespołu wynosi 160kW, a łączny moment obrotowy 400Nm.