Kierowanie pojazdem wymaga nie tylko umiejętności, ale i świadomości odpowiedzialności, jaką niesie ze sobą przestrzeganie przepisów ruchu drogowego. Przekroczenie dopuszczalnej prędkości, szczególnie w terenie zabudowanym, od dawna jest jednym z głównych celów interwencji organów kontroli ruchu drogowego, mających na celu poprawę bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu.
Utrata prawa jazdy po przekroczeniu prędkości o 50 km/h w terenie zabudowanym
Regulacja, zgodnie z którą kierowca przekraczający prędkość o więcej niż 50 km/h w terenie zabudowanym traci prawo jazdy, została wprowadzona jako środek mający na celu odstraszenie od nadmiernej i niebezpiecznej jazdy. Celem tych przepisów było zmniejszenie liczby wypadków i poprawa bezpieczeństwa na drogach. Skutki wprowadzenia tych regulacji są widoczne w postaci zmniejszenia liczby zdarzeń drogowych w obszarach zabudowanych, co świadczy o skuteczności takiego rozwiązania.
UE dokręca śrubę – utrata prawka już od 30 km/h
W odpowiedzi na nadal zbyt wysoką liczbę wypadków drogowych i zgonów na drogach Unii Europejskiej, organy UE zaproponowały zaostrzenie przepisów. Nowa propozycja zakłada utratę prawa jazdy już przy przekroczeniu prędkości o 30 km/h w terenie zabudowanym. Jest to element szerszego pakietu bezpieczeństwa ruchu drogowego, mającego na celu dalszą poprawę warunków na drogach i zmniejszenie liczby ofiar wypadków.
Utrata prawka w całej Unii Europejskiej
Nowe przepisy przewidują, że utrata prawa jazdy będzie miała charakter uniwersalny w całej Unii Europejskiej. Oznacza to, że kierowca, który straci uprawnienia w jednym z państw członkowskich, nie będzie mógł legalnie prowadzić pojazdu w żadnym innym kraju UE. Wprowadzenie takiego rozwiązania ma na celu eliminację luki prawnej, pozwalającej na unikanie konsekwencji wykroczeń popełnionych w innym kraju UE.
Kiedy nowe prawo wejdzie w życie?
Choć dokładna data wejścia w życie nowych przepisów nie jest jeszcze znana, wiadomo, że prace nad ich wdrożeniem rozpoczęły się w marcu 2023 roku. Oczekuje się, że parlament wybrany w czerwcu 2024 roku będzie kontynuował proces legislacyjny. Zmiany te stanowią odpowiedź na potrzebę dalszego zwiększania bezpieczeństwa na drogach i są krokiem ku bardziej zintegrowanemu podejściu do regulacji ruchu drogowego w ramach Unii Europejskiej.