Polscy Kierowcy

Nowe fotoradary na polskich drogach – możesz otrzymać mandat w wysokości nawet 4 tysięcy zł!

Już w przyszłym roku na polskich drogach pojawią się nowe fotoradary. Tym razem nie będą mierzyć prędkości, tylko wyłapywać wykroczenia jakich dopuszczają się kierowcy na przejazdach kolejowych. W samym październiku tego roku doszło do 16 wypadków i kolizji z udziałem pojazdów i pieszych na przejazdach i przejściach kolejowo-drogowych.

Fotoradary na przejazdach kolejowych – gdzie się pojawią?

Fotoradary nowego typu pojawią się przy przejazdach kolejowych w połowie 2023 roku. Główny Inspektor Transportu Drogowego wytyczył pierwsze pięć pierwszych lokalizacji, w których urządzania się pojawią:

– Warszawa (woj. mazowieckie) – ul. Cyrulików/Okuniewska w Rembertowie, przejazd kategorii B,

– Wrocław (woj. dolnośląskie) – ul. Szczecińska, przejazd kolejowo-drogowy kategorii B,

– Makowiska (woj. kujawsko-pomorskie) – droga wojewódzka nr 397 (Otorowo-Makowiska), przejazd kolejowo-drogowy kategorii C,

– Parkowo (woj. wielkopolskie) – droga powiatowa Jaracz-Józefinowo, przejazd kolejowo-drogowy kategorii C,

– Radomsko (woj. łódzkie) – ul. Piłsudskiego, przejazd kolejowo-drogowy kategorii B.

Dlaczego urządzenia pojawią się przy przejazdach kolejowych? Jest to spowodowane bezkarnością kierowców, a co za tym idzie, nadmierną ilością wykroczeń jakich się dopuszczają, a jak wiadomo, nieprzestrzeganie przepisów w takich lokalizacjach bardzo często kończy się tragicznie.

Fotoradary na przejsciach kolejowych

Co dokładnie będą kontrolować nowe fotoradary?

Nowe fotoradary będą miały za zadanie wyłapywać niestosowanie się do przepisów na przejazdach kolejowych. Chodzi tu między innymi o wjeżdżanie na przejazd gdy jest już uruchomiona sygnalizacja świetlna, gdy zamykają się szlabany, bądź gdy pojazd wjedzie na przejazd w sytuacji, kiedy nie ma miejsca do kontynuowania dalszej jazdy. Ponadto będzie sprawdzany również moment, w którym kierowcy ruszają po przejeździe pociągu. Przypominamy, że według obowiązujących przepisów kodeksu drogowego można ruszać dopiero wtedy, gdy zapory zostaną całkowicie podniesione i/lub sygnalizacja świetlna zostanie wyłączona.

Obowiązki kierującego pojazdem przy zbliżaniu się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżaniu przez przejazd dokładnie określa artykuł 28 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym.

Art. 28.

  1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona.
  2. Kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd.
  3. Kierującemu pojazdem zabrania się:
    1) objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
    2) wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
    3) wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
    4) omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.

Gdy dojdzie do wykroczenia fotoradar wykona zdjęcie pojazdu, a system rozpozna numery rejestracyjne. W następnej kolejności odnajdzie właściciela na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.  Za powyższe wykroczenia grozi kierowcom kara 2 tysięcy zł. (trzeba pamiętać również o warunkach recydywy, wtedy mandat będzie już dwukrotnie wyższy i wyniesie 4 tysiące zł.).

Tragiczne statystyki wypadków na przejazdach i przejściach kolejowo-drogowych

Jak mówią dane pochodzące z Biura Bezpieczeństwa PKP Polskich Linii Kolejowych S. A. tylko w 2021 roku w wyniku 149 zdarzeń zginęły 43 osoby, a 16 osób odniosło ciężkie obrażenia. Tegoroczne statystki są również niepokojące. Od stycznia do października bieżącego roku doszło już do 139 wypadków, w których 18 osób zostało ciężko rannych, a 34 osoby poniosły śmierć.

Najczęściej popełnianymi przewinieniami popełnianymi na przejazdach kolejowych przez kierowców są, niestosowanie się do znaku STOP, omijanie zamkniętych półrogatek, a także wjeżdżanie na przejazd w momencie opuszczania szlabanów.

Exit mobile version