Alpenglow, koncepcyjny model marki Alpine, po raz pierwszy zaprezentowany w 2022 roku, powrócił w dopracowanej wersji na Międzynarodowy Salon Samochodowy w Paryżu 2024. Alpenglow Hy6 to nie tylko techniczne osiągnięcie, ale także zapowiedź nowej ery wodorowych napędów w sportach motorowych. Po udziale w legendarnym 24-godzinnym wyścigu Le Mans 2024, Alpine podniosło poprzeczkę, prezentując w pełni nowatorski silnik spalinowy V6 zasilany wodorem.
Nowatorski silnik V6 – Technologia przyszłości
Sercem Alpenglow Hy6 jest 3,5-litrowy widlasty silnik V6 z dwiema turbosprężarkami, specjalnie zaprojektowany pod kątem zasilania wodorem. Ta jednostka osiąga imponującą moc 740 KM, co stanowi dwukrotne zwiększenie wydajności w porównaniu z wcześniejszą wersją Hy4. Silnik, pracujący przy maksymalnych 9000 obr./min, oferuje nie tylko wysokie osiągi, ale również wyjątkowe wrażenia dźwiękowe charakterystyczne dla 6-cylindrowych jednostek. Dzięki unikalnym rozwiązaniom technologicznym, takim jak pośredni wtrysk wody, silnik jest również niezwykle ekologiczny, znacznie ograniczając emisję tlenków azotu.
Design, który budzi emocje
Alpenglow Hy6 to nie tylko maszyna wyścigowa, ale również manifest designu. Karbonowe nadwozie w kolorze Specular Blue z ekstremalnymi akcentami aerodynamicznymi podkreśla sportowy charakter pojazdu. Umieszczenie silnika w przezroczystej komorze, chronionej przyciemnioną na niebiesko szybą, to prawdziwe dzieło sztuki inżynierskiej. Tylne spojlery, wzorowane na rozwiązaniach z motorsportu, zostały wykonane z transparentnych materiałów, które wizualnie odciążają konstrukcję, jednocześnie zwiększając docisk aerodynamiczny.
Innowacyjne wnętrze w duchu motorsportu
Kabina Alpenglow Hy6 została zaprojektowana z myślą o kierowcach poszukujących emocji na torze. Otwierane ku górze drzwi ułatwiają dostęp do foteli kubełkowych, wykonanych z tkaniny reagującej na światło. Deska rozdzielcza w kolorze magenta, inspirowana kokpitami samolotów, zawiera interaktywny trójkąt, który w czasie rzeczywistym dostarcza informacji o przeciążeniach, obrotach silnika czy czasach okrążeń. Kierownica, zaprojektowana na wzór rajdowych modeli Alpine, wzbogaca doświadczenie z jazdy, a dedykowane punkty montażowe kamer pozwalają rejestrować emocje z toru.
Bezpieczeństwo wodorowego napędu
Zastosowanie wodoru jako paliwa stawia przed konstruktorami szczególne wyzwania. Trzy zbiorniki Alpenglow Hy6, wypełnione wodorem pod ciśnieniem 700 barów, zostały umieszczone w wentylowanych komorach poza kabiną pasażerską. Systemy bezpieczeństwa, w tym czujniki wykrywające ewentualne wycieki wodoru i zawory bezpieczeństwa, zapewniają pełną ochronę w trakcie eksploatacji. Rozruch silnika odbywa się według rygorystycznej procedury, co minimalizuje ryzyko związane z wodorem.
Przyszłość sportów motorowych
Alpenglow Hy6 to więcej niż samochód koncepcyjny – to zapowiedź kierunku, w którym zmierza dekarbonizacja sportów motorowych. Bruno Famin, dyrektor Alpine Motorsports, podkreśla, że wodorowy V6 to przykład połączenia ekologii z osiągami, które budzą dreszczyk emocji zarówno u kierowców, jak i widzów. Technologia ta, opracowana wspólnie z francuską marką Oreca, ma potencjał zastosowania w wyścigach i w seryjnych modelach drogowych.
Alpine na froncie innowacji w Grupie Renault
Alpine, jako część Grupy Renault, jest kluczowym graczem w rozwoju technologii wodorowych. Współpraca z HYVIA oraz konsorcjum HyMot pozwala na rozwój pełnego ekosystemu wodorowego, obejmującego zarówno lekkie pojazdy dostawcze, jak i napędy hybrydowe łączące akumulatory i ogniwa paliwowe. Alpenglow Hy6 jest doskonałym przykładem, jak innowacje w motorsporcie mogą napędzać rozwój technologii dla przyszłości motoryzacji.
Przełomowy krok Alpine
Alpine Alpenglow Hy6 to pojazd, który redefiniuje granice technologii wodorowej w motoryzacji. Łączy w sobie wyjątkowe osiągi, innowacyjny design i zaawansowane rozwiązania ekologiczne, oferując spojrzenie na przyszłość sportów motorowych i samochodów drogowych. To dowód na to, że pasja do motorsportu i troska o środowisko mogą iść w parze, wytyczając nowe ścieżki dla całej branży.
Źródło: Renault