Sezon zimowy niesie za sobą liczne wyzwania, zwłaszcza dla kierowców ciężarówek poruszających się po polskich drogach. Odpowiednie przygotowanie pojazdu do jazdy w zimowych warunkach to nie tylko kwestia komfortu, ale przede wszystkim bezpieczeństwa. Spadający z dachów ciężarówek śnieg i lód może stanowić poważne zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego, powodując uszkodzenia pojazdów, a nawet doprowadzając do niebezpiecznych wypadków. Z tego względu coraz większy nacisk kładzie się na obowiązek odśnieżania pojazdów przez kierowców. Polska podejmuje kroki, by ułatwić im to zadanie, instalując specjalne rampy do odśnieżania na MOP-ach (Miejscach Obsługi Podróżnych) przy głównych trasach.
Rozwój infrastruktury odśnieżania
Obecnie na polskich MOP-ach dostępnych jest 13 ramp do odśnieżania pojazdów ciężarowych, z czego osiem pojawiło się na początku 2024 roku. Jednak to dopiero początek – do końca 2025 roku planowane jest uruchomienie kolejnych dziewięciu ramp, a ponad 50 jest w trakcie postępowań przetargowych i przygotowań. Cały proces ma zakończyć się do 2026 roku, kiedy liczba urządzeń do odśnieżania ma przekroczyć 70. Polska, inwestując w tego typu infrastrukturę, staje się jednym z liderów w Europie, wprowadzając rozwiązania obecne jedynie w wybranych krajach, jak Niemcy czy Austria, gdzie rampy instalowane są głównie w regionach górskich.
Lokalizacje ramp do odśnieżania na MOP-ach
Rampy do odśnieżania pojazdów rozmieszczane są strategicznie wzdłuż głównych tras szybkiego ruchu i autostrad, co ułatwia kierowcom dostęp do nich podczas długich podróży. Nowe rampy zainstalowano m.in. na MOP-ach Widoma Wschód i Widoma Zachód przy drodze ekspresowej S7 w województwie małopolskim. Inne lokalizacje to m.in. MOP Mszana Południe i Woźniki Wschód przy autostradzie A1, czy MOP Racula Zachód na trasie S3. W każdej z tych lokalizacji kierowcy mogą korzystać nie tylko z ramp, ale również z dmuchaw, które pozwalają na szybsze i dokładniejsze usunięcie śniegu i lodu.
Obowiązek i odpowiedzialność branży logistycznej
Choć odpowiedzialność za odśnieżenie pojazdu spoczywa na kierowcy, rosnąca świadomość problemu sprawia, że również firmy logistyczne angażują się w zapewnienie bezpiecznej infrastruktury. Obecnie większość centrów logistycznych w Polsce nie posiada własnych ramp do odśnieżania. W związku z tym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) nawiązuje współpracę z sektorem prywatnym, by wspólnie dbać o bezpieczeństwo na drogach. W przetargach na dzierżawę MOP-ów o funkcji komercyjnej uwzględniono zapisy obligujące do budowy ramp, które mają powstać tam, gdzie zgłoszono na nie największe zapotrzebowanie.
Planowane lokalizacje nowych ramp
W najbliższych latach planowane jest zainstalowanie ramp do odśnieżania na MOP-ach przy kluczowych trasach, m.in. na autostradzie A2, A4, drodze ekspresowej S3 i S7. W województwach mazowieckim, podkarpackim, zachodniopomorskim i lubelskim powstanie infrastruktura, która zaspokoi potrzeby kierowców w najważniejszych punktach tranzytowych. Dodatkowo przygotowano Programy Inwestycji, które obejmują budowę kolejnych 17 ramp w różnych lokalizacjach – od S7 w woj. warmińsko-mazurskim po A4 w woj. śląskim i opolskim. Wprowadzenie tych ramp ma na celu nie tylko poprawę bezpieczeństwa, ale także zwiększenie komfortu pracy kierowców.
Rampy ręczne jako priorytet
Wybór rodzaju ramp podyktowany jest przede wszystkim względami praktycznymi. W Polsce, podobnie jak w większości europejskich krajów, dominować będą rampy ręczne. Charakteryzują się one mniejszą awaryjnością, a ich konstrukcja pozwala na szybkie i skuteczne odśnieżenie dachu ciężarówki, co jest kluczowe w sezonie zimowym. Ręczne rampy są również bardziej dostępne kosztowo, co pozwala na ich szersze zastosowanie.
Wpływ ramp na bezpieczeństwo drogowe
Działania podejmowane przez polskie władze mają na celu znaczną poprawę bezpieczeństwa na drogach krajowych. Odśnieżone pojazdy to mniejsze ryzyko dla innych uczestników ruchu, a także większy komfort psychiczny dla kierowców ciężarówek. Instalowanie ramp na MOP-ach to krok w stronę europejskich standardów bezpieczeństwa, który jednocześnie wyróżnia Polskę na tle wielu innych krajów regionu. Zwiększenie dostępności ramp do odśnieżania pozwala zminimalizować ryzyko spadających brył lodu czy śniegu, które mogą prowadzić do wypadków.
Kierunek na przyszłość
Inwestycje w rampy do odśnieżania są odpowiedzią na potrzeby zarówno kierowców, jak i firm transportowych. Polska nie tylko zwiększa liczbę ramp, ale też angażuje sektor logistyczny w rozwój tego typu infrastruktury. Działania te pokazują, że bezpieczeństwo na drodze to priorytet, który wymaga szerokiej współpracy i odpowiedzialności wszystkich uczestników rynku.
Źródło: GDDKiA