W Japonii otwarto nowoczesne centrum logistyczne AEON Fukuoka XD, które wyznacza nowe standardy w branży. Dzięki współpracy Toyoty, CJPT oraz sieci supermarketów AEON, powstał obiekt wykorzystujący najnowsze technologie, mający na celu optymalizację procesów logistycznych oraz redukcję emisji CO2.
Bezprecedensowa automatyzacja
Centrum AEON Fukuoka XD zostało wyposażone w zaawansowany, w pełni zautomatyzowany system zarządzania towarami. W skład systemu wchodzą autonomiczne pojazdy elektryczne oraz inteligentne roboty AI, które wspólnie pracują nad usprawnieniem procesów magazynowych. Robotyczne ramiona zdejmują produkty z palet, a bezzałogowe wózki widłowe AGV poruszają się po odpowiednio przystosowanych ścieżkach, zapewniając nieprzerwaną i wydajną pracę.
Transport wodorowy – krok ku dekarbonizacji
Kluczowym elementem innowacji w centrum AEON Fukuoka XD jest wdrożenie wodorowych ciężarówek dostawczych Toyoty. Flota ta, stanowiąca 15% pojazdów obsługujących centrum, jest zasilana ogniwami paliwowymi na wodór, co pozwala na całkowitą eliminację emisji spalin. Wybór technologii wodorowej wpisuje się w strategię prefektury Fukuoka, która stawia na dekarbonizację transportu ciężarowego.
Optymalizacja procesów z Toyota Production System
Toyota Production System (TPS) odegrał kluczową rolę w poprawie wydajności centrum logistycznego. Dzięki zastosowaniu zasad TPS, czas pracy ciężarówek potrzebny do wykonania tych samych zadań skrócił się o 10%, co przełożyło się na analogiczną redukcję emisji CO2. Wdrożenie TPS wspomaga również lepsze zarządzanie ruchem ciężarówek poprzez system E-TOSS, oparty na technologiach łączności i przetwarzaniu danych w czasie rzeczywistym.
Współpraca na rzecz zielonej przyszłości
Kooperacja AEON, Toyoty i CJPT rozpoczęła się w 2021 roku i od tego czasu przyniosła znaczne korzyści w zakresie wydajności i ekologii. Od września 2022 roku współpraca została rozszerzona na hurtowników i dostawców AEON, co doprowadziło do usprawnienia całego łańcucha dostaw. W planach jest dalsza redukcja emisji CO2 o 35% do 2030 roku, co ma być możliwe dzięki automatyzacji operacji logistycznych oraz skróceniu tras pokonywanych przez ciężarówki.
Japonia jako lider transportu wodorowego
Prefektura Fukuoka to wysoko uprzemysłowiony region, który intensywnie rozwija transport wodorowy. W 2022 roku władze prefektury zawarły porozumienie z Toyotą i CJPT dotyczące rozbudowy floty pojazdów na ogniwa paliwowe oraz infrastruktury tankowania wodoru. Wodór odgrywa kluczową rolę w dążeniu Japonii do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku, co wpisuje się w Strategię Zielonego Wzrostu japońskiego rządu.
Poprawa wydajności oraz redukcja emisji CO2
Dzięki współpracy Toyoty, CJPT i sieci supermarketów AEON, nowo otwarte centrum logistyczne AEON Fukuoka XD stało się wzorem innowacji i ekologicznej odpowiedzialności. Wdrożenie zaawansowanych technologii, takich jak autonomiczne pojazdy, roboty AI oraz wodorowe ciężarówki, przyniosło znaczącą poprawę wydajności oraz redukcję emisji CO2. Japonia po raz kolejny udowadnia, że jest liderem w dziedzinie zrównoważonego transportu i logistyki.
Źródło: Toyota