Czym różnią się hybrydy HEV, MHEV i PHEV?

0

Samochody hybrydowe mogą wykorzystywać jedną z dostępnych technologii – HEV, MHEV lub PHEV. Pierwsza z nich to klasyczna odmiana nazywana również „pełną hybrydą” – akumulator jest ładowany przez silnik spalinowy. Gdy bateria osiągnie odpowiedni poziom naładowania, pozwala na jazdę w trybie elektrycznym na krótkim dystansie. Hybryda MHEV nazywana jest „miękką hybrydą”. Dysponuje niewielkim silnikiem elektrycznym, który wspomaga jednostkę spalinową. Ładuje się podczas hamowania i nie umożliwia jazdy na samym prądzie. Napęd PHEV wykorzystuje największe akumulatory. Do ich uzupełniania wykorzystywane jest źródło zewnętrzne – ładowarka domowa lub ładowarka na stacji. Sprawdź, jak wybrać optymalne rozwiązanie.

Napęd HEV – klasyczny układ hybrydowy

HEV (ang. Hybrid Electric Vehicle) to nazwa klasycznego układu hybrydowego. Pierwotnie silnik spalinowy służył wyłącznie do ładowania napędu elektrycznego – układ szeregowy. To właśnie napęd elektryczny był przekazywany bezpośrednio do kół. 

Nowocześniejsze hybrydy HEV wykorzystują układ równoległy. Silnik spalinowy może wówczas zarówno ładować akumulatory, jak i napędzać koła samochodu. Gdy akumulator się naładuje, pozwala pokonać niewielki dystans w trybie bezemisyjnym. Następnie silnik spalinowy uruchamia się, napędza koła i ładuje baterię i cykl się powtarza. 

To rozwiązanie szczególnie często łączy się z przekładniami bezstopniowymi – CVT lub planetarnymi. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie przed użyciem klasycznego automatu. Możliwość zmniejszenia zużycia paliwa w mieście oraz mniejsze wymagania dotyczące pojemności akumulatora powodują, że napędy tego typu często wykorzystywane są w samochodach miejskich czy przeznaczonych do użytkowania np. jako taksówki.

Hybryda MHEV –  silnik elektryczny wspierający jednostkę spalinową

MHEV (ang. Mild Hybrid Electric Vehicle) wykorzystuje mały silnik elektryczny i akumulator o niewielkiej pojemności – około 0,5 kWh. Zapewnia on dodatkowy zastrzyk mocy, który podnosi dynamikę jazdy oraz obniża zużycie paliwa – testy wskazują na spalanie niższe o około 0,5-0,7 l/100 km. Silnik elektryczny przejmuje również rolę alternatora i część funkcji rozrusznika. Ładowanie silnika elektrycznego następuje poprzez odzyskiwanie energii hamowania.

Hybryda PHEV – jazda na prądzie albo na benzynie

PHEV (ang. Plug-in Hybrid Electric Vehicle) określa samochód hybrydowy z dużym akumulatorem, który jest ładowany także z zewnętrznego źródła prądu. Jego zasięg w trybie elektrycznym może wynosić od około 40 do nawet ponad 100 km. 

Gdy skończy się prąd elektryczny w akumulatorze, samochód zachowuje możliwość dalszej jazdy dzięki jednostce spalinowej. Paliwo do hybrydy to zarówno prąd z gniazdka, energia odzyskana podczas zwalniania, jak i benzyna z dystrybutora. Można zatem wyjechać w podróż bez żadnych obaw i uzupełniać prąd na stacjach ładowania przy okazji przerwy na kawę. 

To, ile pali hybryda PHEV podczas codziennego użytkowania, zależne jest w dużej mierze od pojemności zastosowanego akumulatora. Mniejsze znaczenie ma tu typ nadwozia – nawet duże i luksusowe SUV-y z napędem PHEV mogą osiągać niespodziewanie niskie zużycie paliwa podczas ekologicznej jazdy.

Trafnym przykładem jest model Range Rover, który wykorzystuje układ PHEV o łącznej mocy 510 KM. Maksymalny zasięg w trybie elektrycznym to 113 km, a spalanie benzyny w cyklu mieszanym może sięgnąć 0,8 l/100 km. Tak oszczędna jazda potężnym SUV-em jest możliwa dzięki zastosowaniu stosunkowo dużej baterii – 38,2 kWh. 

W przypadku mniejszego SUV-a z rodziny Range Rovera – modelu Evoque, zastosowano baterię 15 kWh. Zasięg tego kompaktowego modelu to około 60 km, a jego spalanie w cyklu mieszanym może osiągnąć 1,5 l/100 km.

Jaką hybrydę wybrać?

Prawdziwą jazdę w trybie elektrycznym może zapewnić właściwie tylko hybryda PHEV. Akumulatory w napędzie HEV m nie są w stanie pokonać tak dużego dystansu, jak przy układzie Plug-in. Dlatego optymalnym rozwiązaniem dla kierowców pozostaje hybryda ładowana z gniazdka. Współpraca silnika spalinowego i elektrycznego pozwala osiągać wyjątkowo niskie spalanie podczas codziennego użytkowania.  

Tematy, które mogą Cię zainteresować

ŠKODA Enyaq RS iV ustanawia dwa rekordy GUINNESS WORLD RECORDS™ w drifcie na lodzie

ŠKODA ustanowiła dwa oficjalne rekordy świata w drifcie na lodzie elektrycznym SUV-em Enyaq RS iV.

0

Dobry mechanik samochodowy – jak wybrać specjalistę w swojej okolicy?

Szukając dobrego mechanika samochodowego w Nowym Sączu, należy wziąć pod uwagę kilka czynników, ponieważ sprawdzony

0

Dołącz do dyskusji na ten temat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

icon

Ford Focus Mk3 – jaki silnik wybrać?

Kupujesz Forda Focusa III? Zobacz spośród jakich jednostek napędowych możesz wybierać.

0

Ford Kuga II – jaki silnik wybrać?

Na rynku wtórnym znajdziecie wiele egzemplarzy Forda Kuga II. Zanim zdecydujecie się na zakup warto

0

Nowy taryfikator 2021 – uwaga na wysokie kwoty mandatów w 2021 roku!

Brawura na drodze będzie karana bardziej srogo niż do tej pory. W Polsce przez wiele

5

Ford Focus Mk2 – jaki silnik wybrać?

Wybór odpowiedniego silnika to bardzo ważna sprawa. Dowiedz się więcej n temat silników diesla i

0

Ford Mondeo mk5 – dane techniczne, silniki, wersje wyposażenia, opinie kierowców

Ford Mondeo Mk5 reprezentuje klasę średnią. Produkowany jest w trzech wersjach nadwozia. Piąta generacja modelu

0

Ford Mondeo mk4 – jaki silnik wybrać?

Wybór odpowiedniego silnika podczas zakupu samochodu to nie jest prosta decyzja. Warto dokładnie zapoznać się

0