Czym różnią się hybrydy HEV, MHEV i PHEV?

Samochody hybrydowe mogą wykorzystywać jedną z dostępnych technologii – HEV, MHEV lub PHEV. Pierwsza z nich to klasyczna odmiana nazywana również „pełną hybrydą” – akumulator jest ładowany przez silnik spalinowy. Gdy bateria osiągnie odpowiedni poziom naładowania, pozwala na jazdę w trybie elektrycznym na krótkim dystansie. Hybryda MHEV nazywana jest „miękką hybrydą”. Dysponuje niewielkim silnikiem elektrycznym, który wspomaga jednostkę spalinową. Ładuje się podczas hamowania i nie umożliwia jazdy na samym prądzie. Napęd PHEV wykorzystuje największe akumulatory. Do ich uzupełniania wykorzystywane jest źródło zewnętrzne – ładowarka domowa lub ładowarka na stacji. Sprawdź, jak wybrać optymalne rozwiązanie.

Napęd HEV – klasyczny układ hybrydowy

HEV (ang. Hybrid Electric Vehicle) to nazwa klasycznego układu hybrydowego. Pierwotnie silnik spalinowy służył wyłącznie do ładowania napędu elektrycznego – układ szeregowy. To właśnie napęd elektryczny był przekazywany bezpośrednio do kół. 

Nowocześniejsze hybrydy HEV wykorzystują układ równoległy. Silnik spalinowy może wówczas zarówno ładować akumulatory, jak i napędzać koła samochodu. Gdy akumulator się naładuje, pozwala pokonać niewielki dystans w trybie bezemisyjnym. Następnie silnik spalinowy uruchamia się, napędza koła i ładuje baterię i cykl się powtarza. 

To rozwiązanie szczególnie często łączy się z przekładniami bezstopniowymi – CVT lub planetarnymi. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie przed użyciem klasycznego automatu. Możliwość zmniejszenia zużycia paliwa w mieście oraz mniejsze wymagania dotyczące pojemności akumulatora powodują, że napędy tego typu często wykorzystywane są w samochodach miejskich czy przeznaczonych do użytkowania np. jako taksówki.

Hybryda MHEV –  silnik elektryczny wspierający jednostkę spalinową

MHEV (ang. Mild Hybrid Electric Vehicle) wykorzystuje mały silnik elektryczny i akumulator o niewielkiej pojemności – około 0,5 kWh. Zapewnia on dodatkowy zastrzyk mocy, który podnosi dynamikę jazdy oraz obniża zużycie paliwa – testy wskazują na spalanie niższe o około 0,5-0,7 l/100 km. Silnik elektryczny przejmuje również rolę alternatora i część funkcji rozrusznika. Ładowanie silnika elektrycznego następuje poprzez odzyskiwanie energii hamowania.

Hybryda PHEV – jazda na prądzie albo na benzynie

PHEV (ang. Plug-in Hybrid Electric Vehicle) określa samochód hybrydowy z dużym akumulatorem, który jest ładowany także z zewnętrznego źródła prądu. Jego zasięg w trybie elektrycznym może wynosić od około 40 do nawet ponad 100 km. 

Gdy skończy się prąd elektryczny w akumulatorze, samochód zachowuje możliwość dalszej jazdy dzięki jednostce spalinowej. Paliwo do hybrydy to zarówno prąd z gniazdka, energia odzyskana podczas zwalniania, jak i benzyna z dystrybutora. Można zatem wyjechać w podróż bez żadnych obaw i uzupełniać prąd na stacjach ładowania przy okazji przerwy na kawę. 

To, ile pali hybryda PHEV podczas codziennego użytkowania, zależne jest w dużej mierze od pojemności zastosowanego akumulatora. Mniejsze znaczenie ma tu typ nadwozia – nawet duże i luksusowe SUV-y z napędem PHEV mogą osiągać niespodziewanie niskie zużycie paliwa podczas ekologicznej jazdy.

Trafnym przykładem jest model Range Rover, który wykorzystuje układ PHEV o łącznej mocy 510 KM. Maksymalny zasięg w trybie elektrycznym to 113 km, a spalanie benzyny w cyklu mieszanym może sięgnąć 0,8 l/100 km. Tak oszczędna jazda potężnym SUV-em jest możliwa dzięki zastosowaniu stosunkowo dużej baterii – 38,2 kWh. 

W przypadku mniejszego SUV-a z rodziny Range Rovera – modelu Evoque, zastosowano baterię 15 kWh. Zasięg tego kompaktowego modelu to około 60 km, a jego spalanie w cyklu mieszanym może osiągnąć 1,5 l/100 km.

Jaką hybrydę wybrać?

Prawdziwą jazdę w trybie elektrycznym może zapewnić właściwie tylko hybryda PHEV. Akumulatory w napędzie HEV m nie są w stanie pokonać tak dużego dystansu, jak przy układzie Plug-in. Dlatego optymalnym rozwiązaniem dla kierowców pozostaje hybryda ładowana z gniazdka. Współpraca silnika spalinowego i elektrycznego pozwala osiągać wyjątkowo niskie spalanie podczas codziennego użytkowania.  

Najnowsze

Gorące tematy

7 kwietnia 2021
Ford Mondeo Mk5 reprezentuje klasę średnią. Produkowany jest w trzech wersjach nadwozia. Piąta generacja modelu szybko zdobyła popularność i rzeszę fanów. Dowiedz się więcej na temat tego modelu z naszego artykułu.
22 marca 2021
Kupujesz Forda Focusa III? Zobacz spośród jakich jednostek napędowych możesz wybierać.
25 marca 2021
Na rynku wtórnym znajdziecie wiele egzemplarzy Forda Kuga II. Zanim zdecydujecie się na zakup warto zapoznać się z gamą silników, spośród której możecie wybierać decydując się na zakup Forda Kuga II.
9 kwietnia 2021
Ford Fiesta siódmej generacji trafił do sprzedaży w 2008 roku. W porównaniu do poprzednich wersji Fiesta zyskała w szczególności na wyglądzie. Rozważasz Zakup? Dowiedz się więcej na temat Forda Fiesty Mk7.