Ford w służbie prawa: Historia policyjnych Interceptorów, które zmieniły oblicze radiowozów

Historia współpracy Forda z organami ścigania rozpoczęła się w 1915 roku, kiedy to policja z Oakland w Kalifornii zdecydowała się wymienić całą flotę lekkich samochodów na modele Forda. Już wtedy samochody tej marki wykazywały się niezawodnością i funkcjonalnością, co sprawiło, że szybko stały się popularnym wyborem dla stróżów prawa.

Era specjalnego wyposażenia

W 1950 roku Ford jako pierwszy producent wprowadził na rynek pojazdy z dedykowanym wyposażeniem policyjnym, oferując trzy wersje mocy: V8 Special, 100 KM V8 oraz 95 KM z 6-cylindrowym silnikiem rzędowym. Pakiety te były dostosowane do rygorystycznych wymagań policji, zapewniając lepsze osiągi, wyższą trwałość i większe bezpieczeństwo. Ford szybko zdobył uznanie, czego dowodem było zamówienie 430 pojazdów przez departament policji w Nowym Jorku, co w tamtym czasie było rekordowym zamówieniem.

Narodziny Interceptora

Pierwszy model policyjny, który nosił nazwę Interceptor, pojawił się w 1954 roku. Był to pojazd wyposażony w nowoczesny, 125-konny silnik V8, zaprojektowany z myślą o wymagającej służbie policyjnej. Już w 1961 roku 58% radiowozów w 50 największych miastach USA było oznaczonych emblematami Forda, co tylko potwierdzało dominację tej marki na rynku pojazdów policyjnych.

Legenda Crown Victoria

W 1983 roku Ford wprowadził przeprojektowany model Crown Victoria, który przez dekady pozostawał jednym z najbardziej rozpoznawalnych radiowozów na świecie. Duży sedan z opcjonalnym silnikiem V8 o pojemności 5,8 litra był synonimem trwałości i niezawodności. W 1992 roku Crown Victoria stała się samodzielnym modelem, a do 1998 roku policyjne wersje tego samochodu stanowiły 85% rynku radiowozów patrolowych w USA i Kanadzie. Produkcja policyjnego Crown Victoria Interceptor zakończyła się dopiero w 2012 roku.

Innowacje technologiczne Interceptora

Ford nieustannie dostosowywał swoje pojazdy do zmieniających się potrzeb organów ścigania. W 2013 roku wprowadził na rynek Interceptora w wersji kombi i sedan, wyposażonego w system monitorowania martwego pola, ostrzegania o ruchu poprzecznym oraz wykrywania ruchu podczas cofania. Był to jedyny wówczas model policyjny z napędem na cztery koła, zaprojektowany specjalnie dla służb mundurowych. W 2017 roku Ford zaprezentował pierwsze hybrydowe radiowozy, w tym policyjnego pickupa, a w 2020 roku do oferty dołączył hybrydowy Police Interceptor SUV.

Współczesne radiowozy Forda

W sierpniu 2024 roku Ford wprowadził na rynek policyjnego Interceptora kombi w roczniku modelowym 2025. Nowoczesne technologie i zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak monitoring otoczenia czy zoptymalizowany napęd, sprawiają, że pojazdy te są nadal liderem wśród radiowozów używanych przez policję na całym świecie.

Dziedzictwo i przyszłość

Ford ma ponad stuletnią tradycję współpracy z organami ścigania, co czyni go jednym z najważniejszych graczy na rynku pojazdów policyjnych. Od skromnych początków w Oakland, przez legendarną Crown Victorię, po współczesne hybrydowe SUV-y, marka nieustannie wyznacza standardy w branży. Historia policyjnych Interceptorów to nie tylko opowieść o technologii, ale również o zaangażowaniu w bezpieczeństwo i wsparcie stróżów prawa.

Najnowsze

Gorące tematy

7 kwietnia 2021
Ford Mondeo Mk5 reprezentuje klasę średnią. Produkowany jest w trzech wersjach nadwozia. Piąta generacja modelu szybko zdobyła popularność i rzeszę fanów. Dowiedz się więcej na temat tego modelu z naszego artykułu.
22 marca 2021
Kupujesz Forda Focusa III? Zobacz spośród jakich jednostek napędowych możesz wybierać.
25 marca 2021
Na rynku wtórnym znajdziecie wiele egzemplarzy Forda Kuga II. Zanim zdecydujecie się na zakup warto zapoznać się z gamą silników, spośród której możecie wybierać decydując się na zakup Forda Kuga II.
9 kwietnia 2021
Ford Fiesta siódmej generacji trafił do sprzedaży w 2008 roku. W porównaniu do poprzednich wersji Fiesta zyskała w szczególności na wyglądzie. Rozważasz Zakup? Dowiedz się więcej na temat Forda Fiesty Mk7.