Jeśli kupujesz używane auto to znaczy, że dobrze je sprawdziłeś i zrobiłeś wszystko, aby wydać jak najmniej na jego naprawy w przyszłości. Auto używane są zużyte, każde w innym stopniu. Warto mieć pełna świadomość jego wad aby czuć się dobrze z dokonanym wyborem.
Zakup używanego samochodu wiążę się z koniecznością zaakceptowania niedoskonałości wybranego egzemplarza. Sztuka w tym, aby poznać jak największą liczbę tych niedoskonałości, przeanalizować je pod kątem ekonomicznym i dopiero wejść w posiadanie uprzednio zweryfikowanego pod wieloma względami samochodu. Co pozwala na zbudowanie wiedzy na temat auta używanego? Oto kilka porad, które mogą pozwolić uniknąć zakupu „skarbonki”.
Sprawdzenie historii samochodu używanego CEPiK
Pierwszą rzeczą jaką polecamy zrobić zanim ruszysz w podróż aby obejrzeć znalezione w ogłoszeniu auta, jest weryfikacja jego historii. Najszybciej zrobisz to przez internet, korzystając na początek bezpłatnie z CEPiK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców). Na tej platformie zweryfikujesz podstawowe dane:
- kraj pochodzenia,
- kiedy był zarejestrowany w Polsce (jeśli był),
- ilość właścicieli pojazdu,
- rok produkcji,
- dane techniczne (pojemność silnika, moc),
- historia badań technicznych wraz z odnotowanymi przebiegami podczas badania,
- aktualność obowiązkowego ubezpieczenia OC.
Następnie, wydając zaledwie kilkadziesiąt złotych możesz poszerzyć informacje korzystając z płatnych platform. Jedną z bardziej przydatnych informacji, jakie możesz otrzymać w zamian za kwotę rzędu 30-80 zł, jest historia odnotowanych szkód komunikacyjnych na danym pojeździe. Mówiąc krótko: potwierdzisz czy auto jest bezwypadkowe. W dzisiejszych czasach, na szczęście, przepływ takich informacji nie zna granic i to w dosłownym tego słowa znaczeniu. Takie platformy bardzo często mają dostęp do historii szkód mających miejsce zarówno w kraju, jak również za granicą. Wykupienie takiego raportu z reguły da ci wiedzę o wartości ewentualnych uszkodzeń, oraz której części karoserii to dotyczyło.
Ponadto, jeśli wybrany przez Ciebie samochód używany jest sprzedawany przez dłuższy czas, a w ogłoszeniu był zamieszczony VIN, będziesz wiedzieć w jakiej cenie i terminie był ogłaszany, oraz jaki był deklarowany przez sprzedającego przebieg. Niejednokrotnie są dostępne nawet zdjęcia archiwalne ze „starych” ogłoszeń.
Jazda testowa samochodem używanym
Zakładając, że pojazd przeszedł pozytywną weryfikacją pod kątem jego historii i zaakceptowałeś otrzymane informacje, przyszedł czas na oględziny pojazdu i jazdę próbną.
W tym miejscu, należy zaznaczyć, iż wykonanie takiej jazdy testowej, jest bardzo ważne. Istotnym jest aby taka jazda przede wszystkim odbyła się na możliwie długim odcinku (przynajmniej 10 km). Przejechanie takiego dystansu powinno odsłonić większość ewentualnych niedomagań jakie posiada dany pojazd. Podczas takiej jazdy próbnej warto zwrócić uwagę na takie aspekty jak:
- zapalanie ewentualnych kontrolek;
- ewentualne nienaturalne odgłosy;
- równomierność rozwijania mocy;
- płynność pracy automatycznej skrzyni biegów;
- praca sprzęgła oraz lewarka zmiany biegów w manualnej skrzyni biegów;
- utrzymywanie toru jazdy (konieczne będzie znalezienie odcinka o prostej nawierzchni);
- praca zawieszenia na nierównościach;
- praca układu napędowego podczas dynamicznego przyspieszania (zalecamy sprawdzić, choć jednorazowo, pracę silnika w górnych zakresach obrotów);
- ogólne prowadzenie pojazdu z prędkościami autostradowymi (w ramach możliwości na drodze).
Jeśli jazda próbna wywarła na Tobie pozytywne wrażenie, lub dostarczyła porcję informacji o usterkach, które są akceptowalne, czas na ostatni, ale równie ważny, element procedury zakupu pojazdu używanego. Mowa o sprawdzeniu pojazdu na SKP (Stacja Kontroli Pojazdów), lub w warsztacie samochodowym. Kontrola samochodu przed zakupem na SKP, ma tę zaletę, że diagnosta, oprócz aspektów typowo technicznych, może też pomóc sprawdzić auto pod kątem dopuszczenia do ruchu. Pisząc to mamy na myśli ewentualne przeróbki (nieoryginalny układ wydechowy, dodatkowe oświetlenie, poziom przyciemnia szyb). W przypadku samochodów sprowadzonych spoza Unii Europejskiej (najczęściej USA i Kanada), diagnosta pomoże Ci w ustaleniu czy dany pojazd ma przystosowane oświetlenie do wymogów w Polsce. Oglądając podwozie pojazdu, sam też wzrokowo, ocenisz stan karoserii (pod kątem ewentualnej korozji), sprawdzisz czy nie ma wycieków, oraz śladów po uszkodzeniach mechanicznych.
Wykonanie powyższych czynności, prawdopodobnie dostarczy ci sporą porcję wiedzy na temat wad wybranego samochodu używanego, oraz jego stopniu zużycia. Jednakże taka wiedza pozwoli ci na racjonalne przeanalizowanie czy dany zakup będzie ekonomicznie uzasadniony, a także pozwoli oszacować jak długo będziesz w stanie korzystać z auta bez większych nakładów finansowych. Na rynku wtórnym ciężko o samochody w stanie idealnym i prawdopodobnie każdy pojazd z biegiem czasu będzie wymagał mniejszej lub większej inwestycji. Natomiast posiadanie wiedzy o wartości ewentualnych koniecznych nakładach finansowych jest bardzo istotna, gdyż daje możliwość ich zaplanowania, przygotowania, a tym samym zaoszczędzenia czasu i pieniędzy.
Artykuł przygotowany we współpracy z Używany Mercedes