Jak wybrać profesjonalny podnośnik warsztatowy?

0

Podnośnik warsztatowy to niezbędne wyposażenie każdego serwisu samochodowego. Bez niego nie da się przeprowadzać napraw, badań diagnostycznych lub nawet wymiany opon.

Do czego służy podnośnik samochodowy?

Podnośnik warsztatowy służy przede wszystkim po podniesienia pojazdu na odpowiednią wysokość i bezpieczne utrzymanie go tam, aby przeprowadzić niezbędne naprawy lub wymiany. Dzięki niemu mechanik bez problemu uzyska wygodny dostęp między innymi do podwozia oraz układu zawieszenia.


Obecnie w warsztatach samochodowych najbardziej popularne są podnośniki kolumnowe. Podnoszą one pojazdy za pomocą ramion. Na rynku dostępne są jednokolumnowe, dwukolumnowe i czterokolumnowe. W ruch wprawiają je siłowniki hydrauliczne, działające przy wykorzystaniu cieczy. Można też zaopatrzyć się w podnośniki trapezowe, nożycowe, płytowe lub słupkowe.


Aby wybrać odpowiedni podnośnik warsztatowy trzeba najpierw określić, jaki udźwig jest nam potrzebny. W przypadku aut osobowych musi być o kilkaset kilogramów większy niż najcięższe auta mogące trafić do warsztatu. Dla przykład auto segmentu B w wersji kombi waży zwykle ponad 2 dwie tony, dlatego podnośnik musi posiadać udźwig co najmniej 2,5 ton. W przypadku zajmowania się również autami dostawczych lub ciężarowymi ten zapas musi być jeszcze większy.


Istotne dla wyboru odpowiedniego podnośnika są również wymiary pomieszczenia w którym ma być zainstalowany. W instrukcji obsługi określone są podstawowe zasady montażu i obsługi, a także wskazane są minimalne odległości podnośnika od ścian, sufitu lub innych urządzeń w tym pomieszczeniu. Trzeba też zapoznać się z wymogami odnośnie wytrzymałości podłoża w miejscu, gdzie ma stanąć podnośnik. Dla zwykłych dwukolumnowych urządzeń wystarczy posadzka o grubości około 30 centymetrów. Nie może też być w niej zbrojeń do 30 centymetrów. W tej samej instrukcji znajdują się również wymogi dotyczące instalacji elektrycznej pomieszczenia z podnośnikiem.

Jakie są cechy dobrego podnośnika warsztatowego?

Kiedy już te wymienione warunki zostały sprawdzone i spełnione, podpowiadamy, jaki typ podnośnika najlepiej wybrać. Jeżeli do warsztatu trafiają przede wszystkim samochody osobowe, to normalny podnośnik dwukolumnowy z dolnym łączeniem powinien spokojnie wystarczyć. Jest idealny do wszystkich prac wymagających prostego dostępu do podwozia, na przykład przy okazji wymiany oleju czy rozrządu lub też jakiegoś elementu w układzie wydechowym. Gdy zdarza się, iż naprawiane są także pojazdy z niskimi prześwitami warto zainwestować natomiast w podnośniki dwukolumnowe z łączeniem górnym, ponieważ dolna belka podnośnika może utrudniać wjazd pojazdom z niskim zawieszeniem.


Gdy warsztat zajmuje się tylko wulkanizacją, to lepiej pasują tu podnośniki nożycowe. W tym przypadku istotny jest dobry dostęp do szpilek trzymających felgi. Natomiast w przypadku warsztatów blacharsko-lakierniczych sprawdzą się raczej podnośniki płytowe. Niezbyt duża wysokość podnoszenia ułatwi przeprowadzenie wszystkich robót dotyczących napraw blacharskich.

Dlaczego podnośnik warsztatowy powinien znajdować się w każdym serwisie samochodowym?

W pracy mechaników tak samo ważna jest wiedza i doświadczenie, jak narzędzia i urządzenia, którymi dysponują. Są skuteczni tylko wówczas, gdy mają swobodny i wygodny dostęp do każdego uszkodzonego elementu samochodu. Kiedy tak jest, mogą sprostać nawet najbardziej skomplikowanym naprawom. A gdy warsztat jest dobrze oceniany przez klientów, to zawsze wracają do niego z mniejszymi i większymi awariami.

Tematy, które mogą Cię zainteresować

ŠKODA Enyaq RS iV ustanawia dwa rekordy GUINNESS WORLD RECORDS™ w drifcie na lodzie

ŠKODA ustanowiła dwa oficjalne rekordy świata w drifcie na lodzie elektrycznym SUV-em Enyaq RS iV.

0

Dobry mechanik samochodowy – jak wybrać specjalistę w swojej okolicy?

Szukając dobrego mechanika samochodowego w Nowym Sączu, należy wziąć pod uwagę kilka czynników, ponieważ sprawdzony

0

Dołącz do dyskusji na ten temat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

icon

Ford Focus Mk3 – jaki silnik wybrać?

Kupujesz Forda Focusa III? Zobacz spośród jakich jednostek napędowych możesz wybierać.

0

Ford Kuga II – jaki silnik wybrać?

Na rynku wtórnym znajdziecie wiele egzemplarzy Forda Kuga II. Zanim zdecydujecie się na zakup warto

0

Nowy taryfikator 2021 – uwaga na wysokie kwoty mandatów w 2021 roku!

Brawura na drodze będzie karana bardziej srogo niż do tej pory. W Polsce przez wiele

5

Ford Focus Mk2 – jaki silnik wybrać?

Wybór odpowiedniego silnika to bardzo ważna sprawa. Dowiedz się więcej n temat silników diesla i

0

Ford Mondeo mk5 – dane techniczne, silniki, wersje wyposażenia, opinie kierowców

Ford Mondeo Mk5 reprezentuje klasę średnią. Produkowany jest w trzech wersjach nadwozia. Piąta generacja modelu

0

Ford Mondeo mk4 – jaki silnik wybrać?

Wybór odpowiedniego silnika podczas zakupu samochodu to nie jest prosta decyzja. Warto dokładnie zapoznać się

0