Nowa era tankowania wodoru w Europie: Toyota i partnerzy przyspieszają rozwój infrastruktury

Toyota Motor Europe, Hydrogen Refueling Solutions (HRS) i ENGIE podjęły strategiczną współpracę, której celem jest stworzenie nowoczesnej, szybkiej i ekonomicznej infrastruktury do tankowania wodoru w Europie. Projekt ten jest kluczowym elementem transformacji transportu w kierunku neutralności emisyjnej i wpisuje się w ambitne założenia Unii Europejskiej dotyczące rozwoju paliw alternatywnych. Dzięki wsparciu finansowemu Unii Europejskiej w ramach programu RHeaDHy, inicjatywa ta ma szansę stać się fundamentem przyszłej sieci wodorowych stacji tankowania.

Technologia Twin Mid Flow – rewolucja w tankowaniu wodoru

Jednym z największych wyzwań dla transportu wodorowego jest długi czas tankowania, który ogranicza jego efektywność i konkurencyjność względem paliw konwencjonalnych oraz elektromobilności. Toyota i jej partnerzy wprowadzają innowacyjne rozwiązanie – system Twin Mid Flow, który wykorzystuje podwójną dyszę o zwiększonym przepływie, radykalnie skracając czas uzupełniania paliwa. Dzięki temu zatankowanie 40-tonowej ciężarówki do pełna zajmie zaledwie 12 minut, co pozwoli jej pokonać nawet 900 kilometrów. Dla samochodów dostawczych czas tankowania skróci się do 5 minut, a dla dużych ciężarówek do 8 minut na dystans 600 km.

Dodatkowo nowa technologia poprawia efektywność dystrybucji wodoru na stacjach, redukując czas oczekiwania i zwiększając rotację pojazdów. Jest to kluczowe dla transportu komercyjnego, w którym każda minuta postoju generuje koszty.

Niższe koszty – szybszy rozwój infrastruktury

Obniżenie kosztów budowy stacji tankowania wodoru jest kluczowym elementem sukcesu tej technologii. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom oraz wspólnym działaniom Toyoty, ENGIE i HRS powstają bardziej ekonomiczne i dostępne instalacje. Wspiera to realizację unijnych regulacji dotyczących infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), zakładających, że do 2030 roku stacje tankowania wodoru będą rozmieszczone co maksymalnie 200 kilometrów w sieci drogowej TEN-T.

Toyota i jej partnerzy dążą do zwiększenia wydajności infrastruktury poprzez budowę modułowych stacji tankowania, które mogą być łatwo skalowane i dostosowywane do lokalnych potrzeb. Optymalizacja procesów tankowania i zmniejszenie zapotrzebowania na kosztowne komponenty może znacząco wpłynąć na obniżenie kosztów eksploatacji wodoru w transporcie ciężkim.

Testy nowej technologii już w 2025 roku

W ramach współpracy Toyota dostarczy stanowisko testowe oraz ciężarówkę wyposażoną w system Twin Mid Flow. Hydrogen Refueling Solutions i ENGIE zajmą się budową i wdrożeniem kompatybilnej stacji tankowania. Pierwsze testy tej technologii zaplanowano na czwarty kwartał 2025 roku. To kluczowy moment dla oceny praktycznego zastosowania rozwiązania w transporcie drogowym.

Testy pozwolą zweryfikować nie tylko szybkość i skuteczność tankowania, ale także długoterminową niezawodność systemu. Analiza wyników umożliwi optymalizację technologii i dostosowanie jej do różnych warunków eksploatacyjnych, co będzie miało kluczowe znaczenie dla jej szerokiego wdrożenia.

Czy wodór stanie się przyszłością transportu ciężkiego?

Projekt RHeaDHy wpisuje się w szerszą wizję Toyoty dotyczącą rozwoju wodorowej mobilności. Firma od lat inwestuje w ogniwa paliwowe i angażuje się w rozwój ekosystemu wodorowego, czego dowodem są m.in. model Mirai oraz testowane na różnych rynkach ciężarówki napędzane wodorem. Nowoczesna infrastruktura tankowania, zapewniająca szybkość i wygodę użytkowania, może stać się kluczowym elementem popularyzacji tej technologii.

Inwestycje w wodór mają szczególne znaczenie dla sektora transportu ciężkiego, gdzie elektryfikacja często okazuje się trudna ze względu na wagę akumulatorów i długi czas ładowania. Wodorowe ciężarówki oferują zasięg porównywalny z dieslami, a nowe technologie tankowania mogą sprawić, że ta technologia stanie się realną alternatywą dla konwencjonalnych napędów. Równocześnie prace nad magazynowaniem wodoru oraz rozwojem ekologicznych metod jego produkcji mogą wpłynąć na dalszą popularyzację tej technologii.

Nowa infrastruktura – krok milowy w dekarbonizacji transportu

Rozwój infrastruktury do tankowania wodoru jest kluczowym elementem strategii dekarbonizacji transportu w Europie. Toyota i jej partnerzy tworzą fundament przyszłego ekosystemu, w którym wodór odegra istotną rolę w ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych. Nowa technologia tankowania może sprawić, że transport oparty na wodorze stanie się nie tylko ekologiczny, ale także praktyczny i ekonomicznie uzasadniony.

Dzięki takim inicjatywom jak projekt RHeaDHy, Europa przybliża się do realizacji celów klimatycznych, jednocześnie zapewniając branży transportowej nowoczesne rozwiązania, które mogą znacząco wpłynąć na przyszłość mobilności. Toyota, ENGIE i HRS nie tylko przyspieszają rozwój wodorowej infrastruktury, ale także wyznaczają nowe standardy dla całej branży motoryzacyjnej. Możliwe, że w przyszłości wodór stanie się jednym z kluczowych paliw w europejskim systemie transportowym, stanowiąc realną alternatywę dla pojazdów spalinowych i elektrycznych.

Źródło: Toyota

Najnowsze

Gorące tematy

7 kwietnia 2021
Ford Mondeo Mk5 reprezentuje klasę średnią. Produkowany jest w trzech wersjach nadwozia. Piąta generacja modelu szybko zdobyła popularność i rzeszę fanów. Dowiedz się więcej na temat tego modelu z naszego artykułu.
22 marca 2021
Kupujesz Forda Focusa III? Zobacz spośród jakich jednostek napędowych możesz wybierać.
25 marca 2021
Na rynku wtórnym znajdziecie wiele egzemplarzy Forda Kuga II. Zanim zdecydujecie się na zakup warto zapoznać się z gamą silników, spośród której możecie wybierać decydując się na zakup Forda Kuga II.
9 kwietnia 2021
Ford Fiesta siódmej generacji trafił do sprzedaży w 2008 roku. W porównaniu do poprzednich wersji Fiesta zyskała w szczególności na wyglądzie. Rozważasz Zakup? Dowiedz się więcej na temat Forda Fiesty Mk7.