Nowe generacje modeli Superb i Kodiaq pomyślnie przeszły intensywne testy przeprowadzane na kole podbiegunowym. Jakość i trwałość wykonania oraz funkcje pojazdów były oceniane w temperaturach sięgających nawet -30 stopni Celsjusza. Główny nacisk położono na stabilność i komfort jazdy na oblodzonych drogach oraz ogólną niezawodność podczas długich zimowych podróży. Ponadto, pojazdy musiały wytrzymać dodatkowe obciążenie lodu i śniegu. Po zakończeniu prób w ekstremalnie niskich temperaturach, testy nowych modeli wchodzą w ostatnią fazę. Škoda Superb czwartej generacji oraz Škoda Kodiaq drugiej generacji będą miały swoją światową premierę jesienią 2023 roku.
– Pomimo postępów w symulacji komputerowej, testy w najtrudniejszych możliwych warunkach środowiskowych pozostają kluczową częścią rozwoju nowych pojazdów. Nasze szeroko zakrojone programy testowe prowadzone w pustynnym klimacie oraz na kole podbiegunowym gwarantują, że klienci Škody mogą w 100 procentach polegać na swoich autach w różnych warunkach pogodowych. Jednocześnie badania te dają nam możliwość jak najwcześniejszego zidentyfikowania potrzeb optymalizacyjnych i zaprojektowania pojazdów w najlepszy możliwy sposób, aby sprostać wymaganiom codziennej eksploatacji – mówi Johannes Neft, Członek Zarządu Škoda Auto ds. Rozwoju Technicznego.
Szeroki zakres badań
Intensywne jazdy testowe w ekstremalnych temperaturach są częścią standardowego programu rozwoju nowych pojazdów. Marka regularnie przeprowadza takie testy na kole podbiegunowym, gdzie Škoda Superb czwartej generacji i druga generacja SUV-a Kodiaq udowodniły, że są w stanie sprostać zimowemu wyzwaniu. Sprawdzono wszystkie elementy testowych modeli: podwozie, nadwozie, silnik, ogrzewanie i cały system elektryczny.
Osiągi pojazdu w warunkach śnieżnych
Aby ocenić ogólne osiągi samochodów w warunkach zimowych, eksperci marki Škoda badają wpływ śniegu na nadwozie, a także skutki przedostawania się go do komory silnika i wlotów powietrza. Wszystkie funkcje mechaniczne nadwozia, jak również elektryka, muszą działać bez zarzutu nawet w temperaturze -25 stopni Celsjusza. Silnik powinien uruchamiać się bez problemów w temperaturze bliskiej -30 stopni. Wszystkie drzwi, maska oraz klapa tylna, a także korek wlewu paliwa i pokrywa gniazda ładowania w pojazdach PHEV muszą otwierać się nawet w tak niekorzystnych warunkach.
Funkcje wnętrza
Podczas testów sprawdzanych jest wiele funkcji wnętrza, np. system ogrzewania przy niskich temperaturach oraz poziom komfortu cieplnego we wnętrzu. Kontrolowana jest również tendencja do parowania szyb oraz możliwość ich szybkiego odmrożenia. Testerzy oceniają, czy systemy ogrzewania foteli, kierownicy, lusterek zewnętrznych, szyby przedniej i tylnej działają zgodnie z oczekiwaniami. W razie potrzeby sprawdzają także opcjonalne ogrzewanie dodatkowe. Ponadto kierowcy testują, jak reaguje centralny ekran dotykowy, gdy temperatura wewnątrz pojazdu spadnie poniżej zera.
Zachowanie pojazdu i systemy wspomagania
Podczas jazdy w warunkach rzeczywistych ocenia się również wiele aspektów zachowania pojazdu, np. jak dobrze radzi sobie z błotem pośniegowym lub jak reagują przednie i tylne zderzaki, gdy auto uderzy w zaspę śnieżną. Wytrzymałość zawieszenia i podwozia sprawdza jazda po bryłach lodu. Testerzy badają, jak pojazdy zachowują się na oblodzonych i zaśnieżonych drogach oraz jak dobrze działają systemy wspomagające. Oceniają dynamikę jazdy, działanie napędu na wszystkie koła i zawieszenia oraz właściwości użytkowe i komfort jazdy. Sprawdzają, czy skrzynia biegów przełącza się bezbłędnie oraz czy działają wycieraczki i spryskiwacze. Kontrolowane jest również działanie oświetlenia w nocy oraz zachowanie akustyczne zamarzniętych części auta. Akumulatory wysokiego napięcia pojazdów PHEV są ładowane w stanie zamrożonym, po czym następuje określenie ich maksymalnego zasięgu. Aby precyzyjnie ocenić wytrzymałość samochodów w warunkach zimowych, testerzy pokonują dziesiątki tysięcy kilometrów.