CUPRA Leon VZ to samochód, który łączy w sobie ducha motorsportu i codzienną użyteczność. Model ten stał się fundamentem dla wyścigowej wersji CUPRA Leon VZ TCR, co pokazuje, jak blisko świat sportów motorowych styka się z rynkiem samochodów seryjnych. Obydwa modele dzielą nie tylko agresywny design, ale przede wszystkim tę samą jednostkę napędową. To właśnie ona stanowi serce i duszę obu pojazdów, podkreślając filozofię CUPRY – oferowanie emocjonujących wrażeń z jazdy, niezależnie od warunków.
Moc, która nie potrzebuje modyfikacji
Największym wyróżnikiem CUPRY Leon VZ i jej wyścigowej odmiany jest silnik. W obu przypadkach pod maską pracuje dobrze znana jednostka EA888, czyli dwulitrowy, turbodoładowany silnik benzynowy. Mimo że model TCR został przygotowany do rywalizacji na torze, nie wymagał żadnych mechanicznych modyfikacji. Cała dodatkowa moc – 340 KM zamiast 333 KM w wersji drogowej – została uzyskana poprzez odpowiednią konfigurację oprogramowania sterującego. To pokazuje, jak zaawansowana technologia stosowana w seryjnych modelach CUPRY pozwala na ich naturalną adaptację do motorsportu.
Design inspirowany torem
CUPRA Leon VZ TCR wyróżnia się agresywną stylistyką, ale jej bazą był już doskonale dopracowany model drogowy. Seryjna wersja od samego początku miała sportowe linie i aerodynamiczne kształty, co sprawiło, że inżynierowie CUPRY nie musieli wprowadzać wielu zmian, aby dostosować samochód do wyścigowych warunków. Główne różnice to większa szerokość i długość modelu TCR, a także obniżona wysokość, co wpływa na lepszą stabilność i aerodynamikę. Wnętrze wyścigowej wersji pozbawiono zbędnych elementów, takich jak dodatkowe fotele czy wygłuszenie, aby maksymalnie zmniejszyć masę i spełnić wymogi regulacyjne FIA.
Zwinność i precyzja prowadzenia
Podwozie obu modeli również pozostało niemal identyczne, co podkreśla bezpośredni związek między drogową a torową wersją CUPRY Leon VZ. Samochód bazowy został wyposażony w układ jezdny o dużym potencjale, który pozwala na precyzyjne prowadzenie zarówno na zwykłej drodze, jak i w ekstremalnych warunkach torowych. W wersji drogowej dodatkowym atutem jest system Torque Splitter, który za pomocą elektrohydraulicznych sprzęgieł poprawia przyczepność i dynamikę jazdy w trudnych warunkach. To rozwiązanie sprawia, że CUPRA Leon VZ potrafi dostarczyć wrażeń, jakich oczekuje się od samochodów o sportowym charakterze.
Od sukcesów na torze do ewolucji drogowej
CUPRA Leon VZ TCR nie jest tylko wyścigowym odpowiednikiem modelu drogowego – to samochód, który przyczynia się do dalszego rozwoju całej gamy modelowej CUPRY. Każdy start na torze dostarcza inżynierom nowych informacji, które mogą być wykorzystane przy ulepszaniu przyszłych wersji samochodów seryjnych. W sezonie 2025 CUPRA Leon VZ TCR weźmie udział w prestiżowych seriach, takich jak IMSA Michelin Pilot Challenge i TCR China Touring Car Championship, co potwierdza jej globalne aspiracje i możliwości.
CUPRA udowadnia, że różnica między samochodem sportowym a seryjnym wcale nie musi być tak duża, jak mogłoby się wydawać. Leon VZ to przykład auta, które bez większych modyfikacji może stać się bazą dla profesjonalnego modelu torowego. To podejście podkreśla DNA marki, której celem jest dostarczanie aut o wyrazistym, sportowym charakterze, zarówno na drodze, jak i na torze.
Źródło: CUPRA