Od Sports 800 po GR Yaris Rally1 – Toyota prezentuje historię elektromobilności na Rétromobile 2025

Toyota świętuje 60 lat innowacji w dziedzinie elektromobilności, prezentując na prestiżowej wystawie Rétromobile 2025 cztery wyjątkowe modele, które odegrały kluczową rolę w rozwoju technologii nisko- i bezemisyjnych. Wśród eksponatów znajdą się unikalna hybrydowa wersja Toyoty Sports 800 z lat 70., pierwsza generacja Priusa, elektryczny RAV4 EV z 1996 roku oraz rajdowy GR Yaris Rally1 – symbol nowoczesnych technologii stosowanych w motorsporcie.

Toyota na Rétromobile – historia spotyka przyszłość

Rétromobile to jedno z najważniejszych międzynarodowych wydarzeń poświęconych klasycznej motoryzacji, które co roku przyciąga miłośników samochodów z całego świata. Wśród eksponatów można znaleźć zarówno ikony motoryzacji sprzed dekad, jak i rzadkie youngtimery. Tegoroczna edycja wystawy będzie wyjątkowa dla francuskiego oddziału Toyoty, który po raz pierwszy zaprezentuje własne stoisko, ukazując historię elektryfikacji marki.

Toyota od lat konsekwentnie rozwija technologie nisko- i zeroemisyjne, oferując szeroką gamę pojazdów – od klasycznych hybryd po samochody elektryczne na wodór. Do tej pory japoński koncern sprzedał ponad 30 milionów zelektryfikowanych pojazdów, co czyni go jednym z liderów transformacji motoryzacyjnej. Modele wystawione w Paryżu pokazują, że innowacje Toyoty sięgają znacznie dalej, niż wielu mogłoby przypuszczać.

Sports 800 GT Hybrid – zapomniana hybryda sprzed pół wieku

Toyota Sports 800 to pierwszy samochód sportowy marki, który swoją premierę miał w 1962 roku. Lekkie, dwumiejscowe coupé z nadwoziem typu targa ważyło zaledwie 580 kg i wyróżniało się wyjątkową aerodynamiką. Pod maską pracował chłodzony powietrzem silnik benzynowy o pojemności 790 cm³ i mocy 45 KM, co zapewniało doskonałe osiągi przy niskim zużyciu paliwa.

Mało kto wie, że w 1977 roku Toyota stworzyła hybrydową wersję tego modelu – Sports 800 GT Hybrid. Samochód został zaprezentowany podczas targów w Tokio jako futurystyczne połączenie turbiny gazowej z silnikiem elektrycznym o mocy 30 KM. Dodatkowy akumulator i rozbudowany układ napędowy sprawiły, że masa auta wzrosła do 990 kg. Choć projekt nie trafił do masowej produkcji, był jedną z pierwszych prób Toyoty w dziedzinie hybrydowej mobilności, torując drogę dla przyszłych technologii.

Prius – początek globalnej rewolucji

W 1997 roku Toyota zaprezentowała model, który na zawsze odmienił motoryzację. Prius pierwszej generacji stał się pierwszym seryjnie produkowanym samochodem hybrydowym i zapoczątkował nową erę w branży. Czterodrzwiowy sedan o długości 4,32 metra i masie 1250 kg wyróżniał się futurystycznym designem, ale to jego napęd hybrydowy był prawdziwym przełomem.

Pod maską pierwszego Priusa pracował 1,5-litrowy silnik benzynowy o mocy 72 KM, wspomagany przez silnik elektryczny o mocy 45 KM. Układ ten pozwalał na osiągnięcie prędkości maksymalnej 160 km/h, a średnie zużycie paliwa wynosiło 5,1 l/100 km. Model szybko zyskał popularność na całym świecie, a do dziś sprzedano już ponad osiem milionów egzemplarzy Priusa w pięciu generacjach.

RAV4 EV – pierwszy elektryczny SUV Toyoty

RAV4 to model, który ugruntował pozycję Toyoty w segmencie SUV-ów, ale już w 1996 roku marka zaprezentowała jego elektryczną wersję – RAV4 EV. Był to pierwszy seryjnie produkowany SUV z napędem elektrycznym, który trafił na rynek amerykański, zwłaszcza do Kalifornii, gdzie sprzedano większość z 1176 wyprodukowanych egzemplarzy.

Pod względem technologicznym RAV4 EV wyróżniał się nowatorskimi rozwiązaniami. Niklowo-metalowo-wodorkowy akumulator, opracowany wspólnie z Panasonic, zapewniał zasięg około 200 km, a jego ładowanie zajmowało około 5 godzin. Elektryczny silnik generował 61 KM i 165 Nm momentu obrotowego, co pozwalało na osiągnięcie maksymalnej prędkości 125 km/h.

GR Yaris Rally1 – hybrydowa dominacja w motorsporcie

Na stoisku Toyoty nie mogło zabraknąć modelu, który symbolizuje najnowsze technologie wykorzystywane w motorsporcie. GR Yaris Rally1 to hybrydowy samochód rajdowy, który w sezonie 2025 rozpoczął rok od zwycięstwa w Rajdzie Monte Carlo. Jego turbodoładowany silnik generuje około 370 KM i 425 Nm momentu obrotowego, a do zasilania wykorzystywane są paliwa pochodzące z odnawialnych źródeł energii.

W latach 2022-2024 rajdowy GR Yaris Rally1 był wyposażony w układ hybrydowy, który na odcinkach specjalnych zwiększał moc do ponad 500 KM, a na dojazdach umożliwiał jazdę w trybie elektrycznym. Toyota zdobyła dzięki niemu trzy tytuły mistrza świata producentów oraz dwa mistrzostwa świata kierowców i pilotów, potwierdzając dominację w erze hybrydowych rajdówek.

Toyota i przyszłość elektromobilności

Toyota nieustannie rozwija technologie alternatywnych napędów, inwestując w elektryfikację i wodór jako kluczowe elementy przyszłej mobilności. Wystawa Rétromobile 2025 pokazuje, że historia innowacji marki trwa już od dziesięcioleci, a każdy z prezentowanych modeli odegrał ważną rolę w kształtowaniu rynku niskoemisyjnych samochodów.

Od eksperymentalnej hybrydy Sports 800 GT Hybrid, przez pionierskiego Priusa i innowacyjnego RAV4 EV, po nowoczesnego GR Yaris Rally1, Toyota nieustannie przesuwa granice technologii motoryzacyjnych. Dziedzictwo techniczne marki i jej zaangażowanie w zrównoważony rozwój pozwalają przypuszczać, że przyszłość elektromobilności należy do Toyoty.

Źródło: Toyota

Najnowsze

Gorące tematy

7 kwietnia 2021
Ford Mondeo Mk5 reprezentuje klasę średnią. Produkowany jest w trzech wersjach nadwozia. Piąta generacja modelu szybko zdobyła popularność i rzeszę fanów. Dowiedz się więcej na temat tego modelu z naszego artykułu.
22 marca 2021
Kupujesz Forda Focusa III? Zobacz spośród jakich jednostek napędowych możesz wybierać.
25 marca 2021
Na rynku wtórnym znajdziecie wiele egzemplarzy Forda Kuga II. Zanim zdecydujecie się na zakup warto zapoznać się z gamą silników, spośród której możecie wybierać decydując się na zakup Forda Kuga II.
9 kwietnia 2021
Ford Fiesta siódmej generacji trafił do sprzedaży w 2008 roku. W porównaniu do poprzednich wersji Fiesta zyskała w szczególności na wyglądzie. Rozważasz Zakup? Dowiedz się więcej na temat Forda Fiesty Mk7.