Toyota, od lat pionier w dziedzinie napędów hybrydowych, ponownie wyznacza kierunki rozwoju w branży motoryzacyjnej. Tym razem japoński gigant ogłosił ambitne plany dotyczące produkcji nowej generacji baterii do samochodów elektrycznych. Już w 2026 roku z taśm produkcyjnych Toyoty zjadą pierwsze egzemplarze innowacyjnych akumulatorów, które mają zrewolucjonizować rynek pojazdów elektrycznych.
Certyfikacja rządowa i strategiczne znaczenie projektu
Plany Toyoty zostały zatwierdzone przez Ministerstwo Gospodarki, Handlu i Przemysłu Japonii w ramach rządowego programu „Plan zapewnienia stabilnych dostaw baterii”. Program ten ma na celu wzmocnienie krajowej infrastruktury produkcji baterii oraz zabezpieczenie krytycznych zasobów potrzebnych do produkcji ogniw, materiałów i maszyn. Wsparcie rządowe obejmuje trzy kluczowe projekty: produkcję nowej generacji baterii w spółkach Prime Planet Energy & Solutions oraz Primearth EV Energy, a także rozwój i wdrożenie technologii baterii ze stałym elektrolitem w fabrykach Toyoty. Łączna roczna zdolność produkcyjna ma wynieść 9 GWh.
Baterie nowej generacji – klucz do przyszłości elektromobilności
Nowa generacja baterii Toyoty ma kluczowe znaczenie dla rozwoju rynku samochodów elektrycznych. Toyota planuje, że do 2030 roku będzie produkować 3,5 miliona pojazdów elektrycznych rocznie, z czego 1,7 miliona ma pochodzić z nowo powstałej BEV Factory, fabryki specjalizującej się w produkcji innowacyjnych samochodów elektrycznych. Wprowadzenie na rynek baterii o znacznie zwiększonym zasięgu oraz skróconym czasie ładowania ma przyspieszyć proces przechodzenia na bezemisyjne napędy, co jest kluczowym elementem strategii Toyoty w drodze do osiągnięcia neutralności węglowej.
1000 km zasięgu i szybkie ładowanie
W najbliższych latach Toyota wprowadzi na rynek cztery nowe technologie baterii, które zrewolucjonizują sposób, w jaki korzystamy z samochodów elektrycznych. W 2026 roku zadebiutuje nowa generacja litowo-jonowych akumulatorów, które umożliwią pokonanie dystansu ponad 800 km na jednym ładowaniu. Wkrótce potem na rynek trafią tańsze, ale równie wydajne, bipolarne baterie litowo-żelazowo-fosforanowe, zapewniające zasięg powyżej 600 km. Największe emocje budzi jednak perspektywa wprowadzenia na rynek w 2027 roku baterii ze stałym elektrolitem, które pozwolą na przejechanie 1000 km na jednym ładowaniu, a czas potrzebny na pełne naładowanie wyniesie zaledwie 10 minut. Toyota pracuje także nad technologią, która w przyszłości pozwoli zwiększyć zasięg do 1200 km.
Droga do przyszłości
Toyota, dzięki swojej nowatorskiej wizji oraz wsparciu rządu Japonii, stawia na rozwój nowej generacji baterii, które mają stać się fundamentem przyszłej elektromobilności. Dążenie do neutralności węglowej, połączone z wprowadzeniem na rynek technologii o niespotykanych dotąd parametrach, sprawia, że Toyota ponownie staje się liderem innowacji w branży motoryzacyjnej. Nadchodzące lata przyniosą znaczące zmiany na rynku samochodów elektrycznych, a Toyota już teraz zapewnia, że będzie jednym z kluczowych graczy w tej transformacji.
Źródło: Toyota