Škoda Auto dokonała kolejnego znaczącego kroku w rozwoju technologicznym, otwierając nowe Centrum Symulacyjne oraz zmodernizowane Centrum Emisji w Mladá Boleslav. Po inwestycji rzędu 22 milionów euro, te nowoczesne obiekty znacząco wzmocnią wewnętrzne możliwości badawczo-rozwojowe producenta. Johannes Neft, członek zarządu Škoda Auto ds. rozwoju technicznego, podkreśla, że nowe centrum odegra kluczową rolę w testowaniu i ewolucji układów napędowych oraz zarządzania termicznego, potwierdzając wiodącą pozycję firmy w branży motoryzacyjnej.
Technologiczne zaawansowanie w sercu Europy
Nowe Centrum Symulacyjne w Mladá Boleslav to unikalne w Czechach i Grupie Volkswagen laboratorium, które stanowi jedno z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie. Wyposażone w najnowsze technologie, centrum umożliwia precyzyjną symulację szerokiego zakresu warunków klimatycznych. Temperatura w laboratorium może być utrzymywana w zakresie od -7 do +50°C, a wilgotność od 10 do 95%, co pozwala na testowanie pojazdów w najbardziej ekstremalnych warunkach.
Wszechstronność i precyzja testów
Centrum Symulacyjne Škoda Auto wyposażone jest w zaawansowaną hamownię dla pojazdów o mocy do 300 kW, umożliwiającą symulację oporów jazdy przy prędkościach do 265 km/h. Obiekt posiada również nowoczesne kanały z wentylatorami do symulacji przepływu powietrza, system analizy emisji spalin oraz szybką stację ładowania pojazdów elektrycznych o mocy do 400 kW. Możliwość symulacji różnych warunków, takich jak ekspozycja na światło słoneczne czy jazda na wysokości do 5500 metrów nad poziomem morza, pozwala na przeprowadzanie kompleksowych i dokładnych testów, odwzorowujących rzeczywiste warunki eksploatacji.
Nowe standardy jakości i ekologii
Inwestycja w rozbudowę Centrum Emisji jest odpowiedzią na obecne i przyszłe wymogi prawne, takie jak norma emisji spalin Euro 7. Nowe stanowiska pomiarowe będą wykorzystywane głównie przez dział jakości Škoda Auto, aby zapewnić, że zarówno pojazdy przedprodukcyjne, jak i produkcyjne spełniają te normy. Dzięki temu Škoda Auto będzie mogła nadal dostarczać na rynek pojazdy nie tylko wysokiej jakości, ale również przyjazne dla środowiska.
Kluczowa rola w Grupie Volkswagen
Otwarcie nowego Centrum Symulacyjnego stanowi ważny krok w ramach większej strategii Škoda Auto, która obejmuje przejęcie odpowiedzialności za rozwój platformy MQB27 Volkswagena oraz nadzór nad rozwojem serii silników benzynowych EA211 i powiązanych systemów. Wymagające testy prowadzone w centrum są zgodne z normami prawnymi Unii Europejskiej, Chin, Indii, Brazylii i innych regionów, co potwierdza globalne znaczenie tej inwestycji.
Podsumowanie danych technicznych
Budowa Centrum Symulacyjnego rozpoczęła się w październiku 2021 roku i trwała 890 dni, zakończając się w maju 2024 roku. Obiekt o powierzchni 550 m² posiada 35 420 metrów połączeń elektrycznych, 45 m³ chłodziwa w obiegach chłodzenia oraz system wentylacyjny o przepływie powietrza wynoszącym około 20 000 m³/h. Dzięki tym zaawansowanym technologiom, Centrum Symulacyjne Škoda Auto będzie w stanie przeprowadzać do 850 testów rocznie, znacząco rozszerzając możliwości rozwoju nowych rozwiązań technologicznych.
Otwarcie nowego Centrum Symulacyjnego Škoda Auto to kamień milowy w historii firmy, który nie tylko wzmacnia jej pozycję na rynku, ale również wyznacza nowe standardy w branży motoryzacyjnej.