Toyota rewolucjonizuje recykling baterii – mniej CO₂, więcej odzyskanych surowców

Zrównoważony rozwój i gospodarka o obiegu zamkniętym stają się kluczowymi elementami strategii największych producentów samochodowych na świecie. Toyota, pionier w dziedzinie hybryd i elektromobilności, podejmuje kolejne kroki w kierunku minimalizacji śladu węglowego i efektywnego zarządzania zasobami. Inżynierowie Toyota Chemical Engineering opracowali nową metodę recyklingu baterii samochodowych, która pozwala odzyskać więcej cennych surowców, takich jak kobalt i lit, przy jednoczesnym ograniczeniu emisji CO₂ w całym procesie.

Rosnące zapotrzebowanie na surowce

Ekspansja samochodów elektrycznych i hybrydowych powoduje coraz większe zapotrzebowanie na kluczowe metale wykorzystywane w produkcji akumulatorów. Kobalt, lit oraz inne pierwiastki ziem rzadkich stanowią fundament nowoczesnych baterii, jednak ich globalne zasoby są ograniczone. Wraz z rosnącą liczbą pojazdów elektrycznych konieczne staje się opracowanie skutecznych metod recyklingu, które pozwolą zmniejszyć zależność od wydobycia nowych surowców. Toyota, dostrzegając to wyzwanie, inwestuje w technologię umożliwiającą ich maksymalny odzysk, jednocześnie zmniejszając negatywny wpływ na środowisko.

Przełomowa metoda bez spalania

Obecnie stosowane metody recyklingu baterii często opierają się na spalaniu zużytych akumulatorów, co prowadzi do znacznych strat materiałowych i generowania dużej ilości emisji CO₂. Toyota postawiła na innowacyjne rozwiązanie, eliminując etap spalania. Nowa metoda polega na bezpiecznym odzyskiwaniu surowców poprzez destylację i ekstrakcję elektrolitu, co pozwala uniknąć strat cennych materiałów i ogranicza emisję gazów cieplarnianych.

Proces rozpoczyna się od destylacji elektrolitu, który jest łatwopalnym składnikiem baterii, co pozwala na bezpieczne przetwarzanie ogniw. Następnie akumulatory są rozdrabniane i segregowane na poszczególne komponenty. Z odzyskanych elementów wyodrębnia się aluminium, żelazo oraz tzw. „czarną masę” – proszek bogaty w rzadkie metale. Wszystkie te surowce mogą być ponownie wykorzystane w produkcji nowych akumulatorów, zmniejszając zapotrzebowanie na pierwotne zasoby.

Badania i testy w Japonii

Toyota Chemical Engineering rozpoczęła testy nowej metody jesienią 2023 roku w zakładzie w Handzie, w prefekturze Aichi. Fabryka ta od lat specjalizuje się w przetwarzaniu akumulatorów stosowanych w hybrydach, a inżynierowie Toyoty konsekwentnie pracują nad optymalizacją procesów recyklingu. Pierwsze wyniki badań potwierdzają skuteczność nowej technologii, a jej wdrożenie na szerszą skalę może zrewolucjonizować sposób, w jaki przemysł motoryzacyjny podchodzi do recyklingu baterii.

Krok w stronę gospodarki o obiegu zamkniętym

Toyota od lat angażuje się w rozwój gospodarki o obiegu zamkniętym, której celem jest maksymalne wykorzystanie zasobów i minimalizacja odpadów. Recykling bez spalania to kolejny krok w stronę bardziej ekologicznego podejścia do produkcji i utylizacji samochodów. Producent podkreśla, że nowe technologie mogą być nie tylko korzystne dla środowiska, ale także stanowić podstawę do tworzenia nowych modeli biznesowych.

System mobilności KINTO, zarządzany przez Toyotę, może w przyszłości stać się integralnym elementem tego procesu. Kontrola nad całym cyklem życia pojazdów – od ich produkcji, przez użytkowanie, aż po recykling – umożliwia efektywne zarządzanie zasobami i lepsze planowanie przyszłych inwestycji.

Przyszłość recyklingu baterii

Nowa metoda Toyoty wpisuje się w nadchodzące regulacje dotyczące recyklingu baterii w Unii Europejskiej. Od 2031 roku producenci baterii będą zobowiązani do wykorzystania określonej ilości surowców pochodzących z recyklingu. Toyota już teraz przygotowuje się na nadchodzące zmiany, opracowując technologie, które nie tylko spełniają przyszłe normy, ale także przewyższają dotychczasowe standardy branżowe.

Nowoczesny recykling akumulatorów to nie tylko wyzwanie technologiczne, ale także konieczność w kontekście globalnych celów redukcji emisji CO₂. Toyota pokazuje, że dzięki innowacyjnemu podejściu można jednocześnie chronić środowisko i zwiększać efektywność produkcji. Wprowadzenie nowej technologii na szeroką skalę może znacząco wpłynąć na przyszłość elektromobilności i przyspieszyć rozwój ekologicznych rozwiązań w branży motoryzacyjnej.

Źródło: Toyota

Najnowsze

Gorące tematy

7 kwietnia 2021
Ford Mondeo Mk5 reprezentuje klasę średnią. Produkowany jest w trzech wersjach nadwozia. Piąta generacja modelu szybko zdobyła popularność i rzeszę fanów. Dowiedz się więcej na temat tego modelu z naszego artykułu.
22 marca 2021
Kupujesz Forda Focusa III? Zobacz spośród jakich jednostek napędowych możesz wybierać.
25 marca 2021
Na rynku wtórnym znajdziecie wiele egzemplarzy Forda Kuga II. Zanim zdecydujecie się na zakup warto zapoznać się z gamą silników, spośród której możecie wybierać decydując się na zakup Forda Kuga II.
9 kwietnia 2021
Ford Fiesta siódmej generacji trafił do sprzedaży w 2008 roku. W porównaniu do poprzednich wersji Fiesta zyskała w szczególności na wyglądzie. Rozważasz Zakup? Dowiedz się więcej na temat Forda Fiesty Mk7.