Toyota stawia na Amerykę – pierwsza fabryka baterii poza Japonią już w 2025 roku

Toyota konsekwentnie rozwija swoją strategię zelektryfikowanej mobilności, dostosowując ofertę do globalnych regulacji i oczekiwań klientów. W 2024 roku marka sprzedała ponad 4,5 miliona samochodów z napędami hybrydowymi, hybrydowymi plug-in oraz bateryjnymi elektrykami, co stanowiło 44% całkowitej sprzedaży koncernu. Dzięki wielotorowemu podejściu Toyota inwestuje zarówno w rozwój klasycznych hybryd, jak i nowoczesnych układów plug-in oraz w pełni elektrycznych modeli. Teraz japoński gigant motoryzacyjny idzie o krok dalej, otwierając swoją pierwszą fabrykę baterii poza Japonią.

USA jako kluczowy rynek dla Toyoty

Stany Zjednoczone są jednym z najważniejszych rynków dla Toyoty, a firma od lat mocno inwestuje w lokalną produkcję. Aby zwiększyć niezależność i wzmocnić rozwój nisko- i bezemisyjnych napędów, Toyota zdecydowała się na budowę nowoczesnej fabryki akumulatorów w stanie Karolina Północna. Zakład Toyota Battery Manufacturing North Carolina (TBMNC) rozpocznie produkcję już w kwietniu 2025 roku, a jego zadaniem będzie dostarczanie baterii do pojazdów produkowanych w amerykańskich zakładach Toyoty.

To kluczowy krok w dalszej ekspansji marki w Ameryce Północnej, ponieważ pozwoli na lepszą kontrolę nad łańcuchem dostaw, redukcję kosztów transportu komponentów i zwiększenie efektywności produkcji. Toyota, dostosowując się do dynamicznie zmieniającego się rynku, chce skrócić czas realizacji zamówień i wzmocnić swoją pozycję w segmencie hybryd oraz aut elektrycznych.

Wielomiliardowa inwestycja i nowe miejsca pracy

Toyota zainwestowała w budowę zakładu TBMNC blisko 14 miliardów dolarów, co stanowi jedną z największych inwestycji koncernu w Stanach Zjednoczonych. Nowa fabryka stanie się częścią 11 zakładów produkcyjnych Toyoty na terenie USA i przyczyni się do powstania pięciu tysięcy nowych miejsc pracy.

Zakład będzie produkować akumulatory do różnych typów napędów, obejmujących klasyczne hybrydy (HEV), hybrydy plug-in (PHEV) oraz w pełni elektryczne modele (BEV). Wprowadzenie lokalnej produkcji akumulatorów pozwoli na zwiększenie elastyczności produkcyjnej, co jest kluczowe w obliczu rosnącego popytu na niskoemisyjne pojazdy na rynku amerykańskim.

Lokalna produkcja, globalna strategia

Nowa inwestycja wpisuje się w filozofię Toyoty określaną jako „best-in-town”, czyli strategię polegającą na silnym zaangażowaniu w lokalne rynki, produkcję dostosowaną do regionalnych potrzeb oraz wspieranie lokalnych społeczności. Koncern od lat konsekwentnie inwestuje w rozwój przemysłu motoryzacyjnego w Stanach Zjednoczonych, gdzie łączne nakłady finansowe przekroczyły już 49 miliardów dolarów. Toyota stworzyła tam 280 tysięcy miejsc pracy, umacniając swoją pozycję jednego z najważniejszych producentów samochodów w USA.

Podobne podejście Toyota stosuje również w Europie, gdzie zatrudnia ponad 26 tysięcy pracowników i prowadzi osiem zakładów produkcyjnych w sześciu krajach. Od 1990 roku koncern zainwestował na Starym Kontynencie ponad 12 miliardów euro, dostosowując ofertę do lokalnych regulacji i preferencji klientów.

Toyota w drodze do neutralności węglowej

Budowa pierwszej fabryki baterii poza Japonią to nie tylko element ekspansji Toyoty w Ameryce, ale także część globalnej strategii dekarbonizacji transportu. Japoński producent dąży do osiągnięcia neutralności węglowej w całym cyklu życia pojazdów, co oznacza redukcję emisji CO₂ zarówno na etapie produkcji, jak i eksploatacji aut.

Inwestycje w rozwój technologii bateryjnych oraz zwiększenie lokalnej produkcji akumulatorów mają na celu ograniczenie śladu węglowego i dostosowanie się do coraz bardziej restrykcyjnych norm emisji. Toyota, stawiając na różnorodne napędy nisko- i zeroemisyjne, daje klientom większą swobodę wyboru i jednocześnie przyspiesza transformację motoryzacyjną w stronę bardziej ekologicznych rozwiązań.

Nowa era Toyoty w Ameryce

Rozpoczęcie produkcji baterii w Stanach Zjednoczonych to milowy krok dla Toyoty, który podkreśla znaczenie rynku amerykańskiego w strategii koncernu. Dzięki nowej fabryce Toyota nie tylko wzmacnia swoją pozycję w Ameryce Północnej, ale także przyspiesza globalny rozwój niskoemisyjnej mobilności.

Inwestycja w TBMNC to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na hybrydy i elektryki oraz dowód na to, że Toyota, mimo dynamicznych zmian na rynku, konsekwentnie realizuje swoją strategię i dostosowuje się do nowych wyzwań. Rok 2025 przyniesie nie tylko otwarcie fabryki, ale także kolejne kroki w kierunku nowoczesnej i zrównoważonej motoryzacji.

Źródło: Toyota

Najnowsze

Gorące tematy

7 kwietnia 2021
Ford Mondeo Mk5 reprezentuje klasę średnią. Produkowany jest w trzech wersjach nadwozia. Piąta generacja modelu szybko zdobyła popularność i rzeszę fanów. Dowiedz się więcej na temat tego modelu z naszego artykułu.
22 marca 2021
Kupujesz Forda Focusa III? Zobacz spośród jakich jednostek napędowych możesz wybierać.
25 marca 2021
Na rynku wtórnym znajdziecie wiele egzemplarzy Forda Kuga II. Zanim zdecydujecie się na zakup warto zapoznać się z gamą silników, spośród której możecie wybierać decydując się na zakup Forda Kuga II.
9 kwietnia 2021
Ford Fiesta siódmej generacji trafił do sprzedaży w 2008 roku. W porównaniu do poprzednich wersji Fiesta zyskała w szczególności na wyglądzie. Rozważasz Zakup? Dowiedz się więcej na temat Forda Fiesty Mk7.