Wymiana klocków hamulcowych krok po kroku – zrób to sam!

Awaria układu hamulcowego jest nie tylko nieprzyjemna, utrudniająca jazdę, ale też bardzo niebezpieczna. Bagatelizując awarię każdego z podzespołów układu hamulcowego narażamy się na ryzyko poważnej awarii samochodu, ale też uszczerbek na zdrowiu w konsekwencji zdarzenia drogowego. Jedną z najczęstszych usterek jest zużycie klocków hamulcowych. Co zrobić w takiej sytuacji. O tym dowiesz się z poniższego artykułu.

Kiedy należy wymienić klocki hamulcowe?

Wymiana klocków hamulcowych jest konieczna, gdy zauważysz zużycie klocków lub tarcz hamulcowych w samochodzie. Możesz to zrobić samodzielnie, o ile masz odpowiednie narzędzia i wiedzę na temat układu hamulcowego. Aby sprawdzić, czy klocki są do wymiany, wystarczy odkręcić zacisk hamulcowy, wyciągnąć odpowiadający klocka tłoczek i sprawdzić przyczepność okładziny. Jeśli są widoczne oznaki zużycia, takie jak cienka warstwa materiału czy niejednolite ścieranie, należy wymienić klocki. Nowe klocki hamulcowe po VIN możesz znaleźć w internetowym sklepie motoryzacyjnym.

Wymiana klocków hamulcowych – poradnik krok po kroku

Kiedy już sklep z częściami samochodowymi przyśle do nas zamówione klocki hamulcowe możemy przejść do ich samodzielnej wymiany. Najpierw zdejmij koło, czyli odkręć delikatnie zabezpieczające nakrętki przy kole. Następnie unieś pojazd i umieść stojaki we właściwej lokalizacji. Opuszczając podnośnik, dokładnie zdejmij nakrętki i zdjąć kółko. Teraz będziesz miał dostęp do układu hamulcowego. Teraz wyszukaj dwie śruby ślizgowe, które trzymają zacisk hamulcowy na swoim miejscu. Zazwyczaj konieczne jest odkręcenie tylko dolnej śruby. Może być ona długa, ale gdy jest całkowicie odkręcona, łatwo ją wyjąć.

Po odkręceniu dolnej śruby, zacisk hamulcowy unosi się ku górze. W tym momencie nie jest konieczne odłączanie przewodu hydraulicznego, ponieważ łatwo się on zgina. To jest dobry punkt, aby sprawdzić stan klocków hamulcowych. Większość klocków jest wyposażona w metalowe wskazówki zużycia, które zaczynają piszczeć, gdy zbliżają się do tarczy. Nie muszą one jednak trzeć o tarcze, kiedy są już zużyte, czyli gdy ich grubość spada poniżej 6,4 mm. Klocki hamulcowe są teraz odsłonięte, a klipsy mocujące trzymają je na miejscu. Wystarczy teraz je wyciągnąć.

Wraz z nowymi klockami zazwyczaj otrzymujemy nowe zaciski mocujące, które umożliwiają przesuwanie klocka bez konieczności używania śrub. One po prostu zatrzaskują się na miejscu. Z reguły dostajemy zaciski lewo- i prawoskrętne, więc należy je wymieniać pojedynczo, sprawdzając czy idealnie do siebie pasują. Teraz to odpowiedni moment, aby nałożyć trochę smaru na zaciski klocków hamulcowych, aby uniknąć pisku. Można również nałożyć odrobinę smaru na metalowe uszy, które pasują do szczelin w zaciskach na obu końcach klocka hamulcowego.

Nowe klocki mogą być łatwo wkładane na miejsce tak samo jak stare, chociaż nowe zaczepy mogą być czasami ciaśniejsze. Tłoczki naciskają okładziny na tarczę hamulcową, aby zatrzymać pojazd. Zazwyczaj w samochodzie znajduje się jeden tłoczek dla każdego koła. Przed odciągnięciem zacisku, konieczne jest wpchnięcie tłoczków, aby pomieścić nowe, grubsze okładziny hamulcowe. Można do tego użyć zacisku C lub na przykład drewnianego uchwytu młotka. Po tym działaniu, płyn hamulcowy jest wpychany z powrotem do zbiornika pompy hamulcowej przez małe kanaliki, co sprawia, że tłoczki poruszają się powoli.

Kiedy przesuwasz tłok do tyłu, stopniowo zwiększa się poziom płynu hamulcowego. Należy regularnie sprawdzać i otwierać zbiornik pompy hamulcowej, zwłaszcza gdy korzystasz z drugiego hamulca, w celu uniknięcia przelewu płynu z obu zacisków. Jeśli istnieje ryzyko przelewu, należy odessac trochę płynu za pomocą plastikowej rurki. Poziom płynu naturalnie spada wraz z zużyciem klocków, ale powinien powrócić do normy po ich wymianie. Wszystko jest w porządku, dopóki poziom nie spadnie poniżej „MIN”. Teraz zmień położenie zacisku, a następnie ponownie zainstaluj i dokręć śrubę ślizgową. Tą samą czynność powtórz analogicznie dla drugiej strony.

Szukając klocków hamulcowych albo innych auto części do samochodu marki Peugeot katalog części po VIN z pewnością ułatwi Twój wybór.

Jazda testowa po wymianie klocków hamulcowych

Po samodzielnej wymianie klocków hamulcowych warto wykonać jazdę testową, aby upewnić się, że hamulce działają poprawnie. Bezpieczeństwo jazdy to priorytet, gdyż dbamy nie tylko o eksploatację naszego samochodu, ale też  bezpieczeństwo własne, naszych pasażerów i innych uczestników ruchu.

Najnowsze

Gorące tematy

7 kwietnia 2021
Ford Mondeo Mk5 reprezentuje klasę średnią. Produkowany jest w trzech wersjach nadwozia. Piąta generacja modelu szybko zdobyła popularność i rzeszę fanów. Dowiedz się więcej na temat tego modelu z naszego artykułu.
22 marca 2021
Kupujesz Forda Focusa III? Zobacz spośród jakich jednostek napędowych możesz wybierać.
25 marca 2021
Na rynku wtórnym znajdziecie wiele egzemplarzy Forda Kuga II. Zanim zdecydujecie się na zakup warto zapoznać się z gamą silników, spośród której możecie wybierać decydując się na zakup Forda Kuga II.
9 kwietnia 2021
Ford Fiesta siódmej generacji trafił do sprzedaży w 2008 roku. W porównaniu do poprzednich wersji Fiesta zyskała w szczególności na wyglądzie. Rozważasz Zakup? Dowiedz się więcej na temat Forda Fiesty Mk7.