Pomimo wyzwań dla całej branży motoryzacyjnej w 2022 roku, Škoda udowodniła swoją odporność, dostarczając klientom ponad 731 300 samochodów. Przedstawiciele marki z optymizmem patrzą w przyszłość, która opierać się będzie na kilku filarach, m.in.: elektromobilności, zrównoważonym rozwoju oraz internacjonalizacji. W 2023 r. wprowadzony zostanie także nowy język projektowania i tożsamość korporacyjna Škody.
Rok 2022 miał być dla branży motoryzacyjnej bardzo wymagający. Oprócz ciągłych trudności związanych z łańcuchami dostaw, szczególnie w sektorze półprzewodników, sytuację skomplikowała rosyjska inwazja na Ukrainę. Pomimo tych problemów, Škoda dostarczyła klientom w zeszłym roku ponad 731 300 samochodów, przy czym popyt był zauważalnie wyższy. Najlepiej sprzedającym się modelem marki pozostała Octavia (141 100 egzemplarzy), dobrze radziły sobie także SUV-y: Kamiq (96 300) i Kodiaq (94 500). Zanotowano wysoki popyt na samochody z rodzin Fabia oraz Enyaq iV.
Wyniki finansowe
W 2022 roku Škoda zwiększyła swoje przychody r/r o 18,5% do 21 mld euro (2021: 17,7 mld euro). Dzięki skutecznym środkom zaradczym, pomimo niesprzyjającej sytuacji rynkowej, producentowi udało się osiągnąć dodatni zysk operacyjny w wysokości 628 mln euro (2021: 1,083 mld euro; -42%). Pomimo obecnych wyzwań Škoda nadal jest w dobrej kondycji finansowej, promuje internacjonalizację firmy i nadal intensywnie inwestuje w elektromobilność oraz cyfryzację.
E-mobilność i zrównoważony rozwój
Jednym z filarów przyszłości marki Škoda jest ciągły i rosnący nacisk na elektromobilność. W maju ubiegłego roku firma uruchomiła w Mladá Boleslav produkcję akumulatorów do pojazdów opartych na platformach MEB, a w tym roku zwiększy swoje moce produkcyjne do 1500 modułów akumulatorowych dziennie.
Do 2026 roku Škoda wprowadzi na rynek kolejne pojazdy w pełni elektryczne, które powiększą portfolio samochodów elektrycznych w różnych segmentach, od małych i kompaktowych, po model siedmiomiejscowy.
Firma nadal kładzie duży nacisk na zrównoważony rozwój. I to nie tylko w kraju macierzystym. Przykładem może być nowo oddana do użytku instalacja fotowoltaiczna w zakładzie w Pune w Indiach, która pokryje do 30% zużycia energii.
Internacjonalizacja
Škoda konsekwentnie rozwija swoją strategię internacjonalizacji. Marka koncentruje się na poszerzaniu swojej obecności na rynkach międzynarodowych w ramach Next Level – Strategii Škoda 2030. W Indiach udało jej się w ubiegłym roku ponad dwukrotnie zwiększyć dostawy pojazdów (wzrost o 127,7% rok do roku). Teraz producent chce wzmocnić swoją obecność na rynkach poza Azją Południowo-Wschodnią. W tym roku Škoda wkracza na strategicznie ważny rynek wietnamski, który ma utorować drogę do wzrostu na innych rynkach ASEAN. Kolejnym regionem, w którym Škoda widzi potencjał wzrostu, jest Bliski Wschód.