Ford Focus Mk1 – dane techniczne, spalanie, opinie użytkowników

Na rynku pojawił się w 1998 roku, zajmując miejsce Forda Escorta. Zachwycił wówczas nowoczesnym designem, wykończeniem wnętrza i dynamiką jazdy, a także atrakcyjną ceną. Szybko więc zdobył popularność i znalazł miejsce w sercach wielu kierowców.

Warto więc wiedzieć, czym wyróżnia się Ford Focus Mk1. Sprawdź również dane techniczne pojazdu i opinie jego użytkowników.

Ford Focus Mk1 – dane techniczne

Ford Focus Mk1 to auto należące do segmentu C. W pierwszej generacji oferowany był w trzech typach nadwozia: jako czterodrzwiowy sedan, trzydrzwiowy i pięciodrzwiowy hatchback oraz pięciodrzwiowe kombi.

Jeśli chodzi o wymiary auta, to jego szerokość wynosi 1700 mm, a wysokość to 1440 mm (kombi jest o 20 mm wyższe). Natomiast długość – w zależności od rodzaju nadwozia – liczy od 4175 mm do 4455 mm. Rozstaw osi to natomiast 2615 mm. Pojemność bagażnika w sedanie wynosi 490 litrów, w wersji kombi to 520-1062 litrów, a w hatchbacku bagażnik ma 350-1205 litrów.

Gama jednostek napędowych Forda Focusa Mk1 obejmowała sześć silników benzynowych oraz dwa silniki diesla. Bazowy, najsłabszy napęd benzynowy to silnik o pojemności 1,4 litra i mocy 75 KM. Jego średnie spalanie wynosi 6,6-6,8 l/100 km.

Kolejna jednostka to silnik o pojemności 1,6 litra, mocy 100 KM i średnim zużyciu paliwa 6,8-7,1 l/100 km. Oferowano również motor 1.8 generujący moc 115 KM (spalanie 7,5-7,9 l/100 km), a także dwulitrowy silnik o mocy 130 KM (spalanie 8,5-9 l/100 km).

Kierowcy mogli również zdecydować się na silnik wysokoprężny. Do wyboru były dwie jednostki: 1.8 TDDI 8V (75- 90 KM) oraz 1.8 TDCi (100- 115 KM). W przypadku diesla średnie spalanie wynosi od 5,1 litra do 5,7 litra na 100 km.

Auto ma napęd na przednie koła, można było wybierać pomiędzy 5-biegową i 6-biegową skrzynią manualną, dla których alternatywę stanowiła automatyczna 4-biegowa przekładnia.

Warto wspomnieć również, że model w pierwszej generacji doczekał się swoich sportowych odmian. ST 170 napędza 2-litrowy silnik o mocy 173 KM. Mocniejszy wariant sportowego Focusa to zaś RS z turbodoładowanym silnikiem 2.0 generującym moc 215 KM.

Ford Focus Mk1 po liftingu

Lifting Forda Focusa Mk1 przeprowadzono jesienią 2001 roku. Zmiany, które wówczas przeszedł model, skupiły się głównie na przednich i tylnych lampach, modyfikacji uległy również atrapa chłodnicy oraz zderzaki.

Odświeżone zostało również wnętrze, w którym zmieniono m.in. kierownicę i tapicerkę. Lifting objął ponadto wyposażenie dodatkowe, które poszerzono o kilka elementów – listę wzbogaciła nawigacja satelitarna, ksenonowe reflektory oraz zmieniarka płyt CD.

Ford Focus Mk1 – awaryjność

Ford Focus Mk1, pojawiając się na rynku, nie tylko zajął miejsce Forda Escorta, bo przede wszystkim zadowolił kierowców znacznie mniejszą awaryjnością w stosunku do swojego poprzednika, a także nowocześniejszym wyglądem oraz lepszym prowadzeniem.

Ceniony był za dobry układ hamulcowy, sprawny napęd, precyzyjny układ kierowniczy oraz trwałe zawieszenie. Auto świetnie sprawdza się przy pokonywaniu zakrętów, bardzo dobrze trzymając się drogi. Dobre właściwości jezdne to więc niewątpliwe zalety tego modelu, który nie był jednak zupełnie pozbawiony wad.

Użytkownicy skarżyli się na kłopoty z alternatorem i cewką zapłonową, a także z układem kierowniczym, w którym awarie pojawiały na skutek zużycia pompy wspomagania. Niekiedy auto było również oporne przy uruchamianiu, a problem sprawiały też zamki w drzwiach i regulator napięcia.

Kolejny częsty kłopot to korozja, która atakuje zwykle drzwi, pokrywę silnika oraz tylną klapy, a niekiedy także układ wydechowy. To zresztą prawdziwa zmora tego auta i jego największa bolączka.

Auta z silnikiem diesla mogą wymagać wymiany dwumasowego koła zamachowego oraz sprzęgła. Poza tym użytkownicy wśród elementów awaryjnych wymieniali klimatyzację oraz rozrusznik.

Ogólnie rzecz jednak biorąc, Ford Focus pierwszej generacji nie sprawia poważniejszych problemów, a ewentualne awarie nie wymagają bardzo kosztownych czy skomplikowanych napraw. Konstrukcja auta jest prosta, a części zamienne łatwo dostępne.

W 2003 roku model zajął nawet zaszczytne pierwsze miejsce w rankingu niezawodności niemieckiego TÜV wśród aut w wieku do trzech lat. Do dziś zresztą Ford Focus Mk1 jest ceniony za niską awaryjność i dobre prowadzenie. W swoim segmencie to naprawdę porządne auto.

Najnowsze

Gorące tematy

7 kwietnia 2021
Ford Mondeo Mk5 reprezentuje klasę średnią. Produkowany jest w trzech wersjach nadwozia. Piąta generacja modelu szybko zdobyła popularność i rzeszę fanów. Dowiedz się więcej na temat tego modelu z naszego artykułu.
22 marca 2021
Kupujesz Forda Focusa III? Zobacz spośród jakich jednostek napędowych możesz wybierać.
25 marca 2021
Na rynku wtórnym znajdziecie wiele egzemplarzy Forda Kuga II. Zanim zdecydujecie się na zakup warto zapoznać się z gamą silników, spośród której możecie wybierać decydując się na zakup Forda Kuga II.
9 kwietnia 2021
Ford Fiesta siódmej generacji trafił do sprzedaży w 2008 roku. W porównaniu do poprzednich wersji Fiesta zyskała w szczególności na wyglądzie. Rozważasz Zakup? Dowiedz się więcej na temat Forda Fiesty Mk7.