Jego drugą generację zaprezentowano w 2004 roku na paryskich targach motoryzacyjnych. Konstrukcję modelu oparto na platformie znanej z Volvo S40, V50, C70 oraz Mazdy 3. Stylistycznie auto nawiązywało do poprzednika i podobnie jak on cieszyło się sporą popularnością. Trudno przy tym mówić o jeszcze bardziej spektakularnym sukcesie. Kolejna odsłona nie zrobiła bowiem aż tak wielkiego wrażenia, choć sprzedaż auta była imponująca, a i dziś na ulicach można spotkać jego liczne egzemplarze.
Sprawdź dane techniczne Forda Focusa Mk2. Dowiedz się również, co o modelu sądzą jego użytkownicy.
Ford Focus Mk2 – dane techniczne
Ford Focus Mk2 to samochód osobowy należący do niższej klasy średniej. Produkowany był do 2011 roku. Auto dostępne było aż z czterema typami nadwozia. Klienci mogli wybierać pomiędzy trzydrzwiową i pięciodrzwiową wersją hatchback, czterodrzwiowym sedanem oraz pięciodrzwiowym kombi.
Sportowe wersje Focusa oferowano jako trzydrzwiowy i pięciodrzwiowy ST oraz trzydrzwiowy RS – tym zaś, co przede wszystkim je wyróżnia, jest bardziej wyrazista i agresywna stylistyka oraz mocniejsze jednostki napędowe.
To jednak nie wszystko, bo w drugiej generacji listę dostępnych wersji wzbogaciło nadwozie typu Coupe-Cabriolet. Propozycja ta stanowiła swego rodzaju eksperyment i choć wywołała również głosy krytyki, a nawet kpiny, to ostatecznie okazała się strzałem w dziesiątkę.
W tej odsłonie amerykańskiego kompaktu dostępne były tylko dwa silniki benzynowe (1.6 Duratorq o mocy 100 KM oraz 2.0 Duratorq o mocy 145 KM) i jeden diesel (2.0 TDCi o mocy 136 KM). Pozostałe odmiany napędzane były silnikami znanymi z poprzedniej generacji, przy czym te zostały teraz nieco zmodyfikowane, a ich gamę uzupełniono dodatkowo o kilka nowych jednostek.
Jeśli chodzi o średnie zużycie paliwa, to najsłabsze jednostki napędowe spalają 6,6-7,1 l./100 km, a dwulitrowe benzynowe – 8,5-9,1 litra. Jeśli zaś chodzi o silniki wysokoprężne, to spalanie określa się na poziomie 5,1-5,7 litra na 100 km.
Samochód dostępny jest z 5-biegową i 6-biegową skrzynią manualną, 4-biegową skrzynią automatyczną, 6-biegową skrzynią półautomatyczną oraz przekładnią bezstopniową. W porównaniu z poprzednią generacją nieco zmieniły się również wymiary pojazdu, który stał się nieco dłuższy, szerszy i wyższy, wydłużono również rozstaw osi do 2640 mm.
Ford Focus Mk2 z nadwoziem sedan mierzy teraz 4480 mm długości, wersja hatchback to 4343 mm, natomiast kombi – 4470 mm. Szerokość wszystkich wersji wynosi 1840 mm, a wysokość 1495-1500 mm. Zmianie uległa także pojemność bagażnika (sedan – 526 litrów, hatchback – 395-1247 litrów, kombi – 482-1525 litrów).
Ford Focus Mk2 po liftingu
Odświeżona wersja Forda Focusa Mk2 pojawiła się w 2007 roku. Zmodyfikowany został przód pojazdu, gdzie najbardziej widoczną zmianą był nowy wygląd przednich lamp – ich kształt został wydłużony, co dodało pojazdowi bardziej dynamicznego charakteru. Zmianie uległa również klapa bagażnika, atrapa chłodnicy, przedni zderzak oraz tylne reflektory.
Lifting, oparty na zupełnie wówczas nowej metodzie projektowania Forda, zwanej Kinetic Design, objął ponadto wnętrze, gdzie poprawiono jakość materiałów wykończeniowych. W kabinie wprowadzono także nowe zegary, system audio oraz tunel środkowy. Wzbogacono wyposażenie opcjonalne, uzupełniając je o m.in. biksenonowe reflektory z funkcją doświetlania zakrętów (AFS).
Gamę jednostek napędowych wzbogacił turbodiesel 2.0 TDCi, a listę przekładni uzupełniła skrzynia automatyczna PowerShift.
Sukces Forda Focusa pierwszej generacji można bez wahania uznać za spektakularny. Model szybko podbił serca kierowców, a jego sprzedaż była bardzo wysoka. Skok jakościowy premierowej odsłony w porównaniu z leciwym już Fordem Escortem był o wiele bardziej widoczny, niż miało to miejsce przy premierze drugiej generacji. Poza tym w tej odsłonie często wspomina się o zachowawczej stylistyce, która przez wielu uznawana jest za jego poważną wadę. Nie zmienia to jednak faktu, że Ford Focus Mk2, choć nie pobił sukcesu poprzednika, był pod każdym względem – zwłaszcza technicznym – od niego lepszy, a ostatecznie cieszył się sporą sławą i sprzedał się
w bardzo licznych egzemplarzach.