Wybór silnika to sprawa niełatwa, która zawsze wymaga głębszego namysłu. Decyzja jest w dużej mierze indywidualna, a podczas jej podejmowania kierowca zwykle bierze pod uwagę szereg czynników – sposób użytkowania auta, osobiste preferencje, moc i osiągi to jedne z najważniejszych. Gama jednostek napędowych Forda Focusa drugiej generacji jest przy tym na tyle szeroka, że niemal każdy powinien znaleźć wśród nich coś dla siebie.
Warto więc poznać najważniejsze dane techniczne pojazdu oraz opinie jego użytkowników. Wówczas odpowiedź na pytanie, jaki silnik w Fordzie Focusie Mk2 wybrać, może okazać się znacznie łatwiejsza. Zwłaszcza że druga generacja modelu jest już dobrze znana.
Ford Focus Mk2 – silniki benzynowe
Gama jednostek napędowych obejmuje wolnossące silniki benzynowe o pojemnościach: 1.4 (80 KM), 1.6 (100-115 KM), 1.8 (125 KM) i 2.0 (145 KM). Najsłabszy z nich oznacza spalanie na poziomie 7,5 l/100 km. Nie zaimponuje kierowcy mocą, ale całkiem dobrze sprawdzi się podczas jazdy miejskiej. Maksymalny moment obrotowy wynosi 124 Nm przy 3500 obr./min.
Silnik 1.6 to najpopularniejsza jednostka, zapewnia znacznie większą dynamikę, a średnie zużycie paliwa określa się w przedziale 8,0–8,5 l/100 km. W wersji stukonnej moment obrotowy 150 Nm osiągany przy 4000 obr./min. Przy mocy 115 KM to zaś 155 Nm przy 4150 obr./min. Oba silniki zostały opracowane wspólnie z Yamahą.
Mocniejsze napędy 1.8 i 2.0 są już znacznie bardziej dynamiczne. Obie jednostki opracowane zostały przez Mazdę. Spalanie nie przekracza 9 l/100 km, a osiągi zaczynają być już godne uwagi. Ceni się je ponadto za wytrzymałość. 1,8-litrowy silnik ma maksymalny moment obrotowy 165 Nm przy 4000 obr./min, natomiast 2-litrowa jednostka – 185 Nm przy 4500 obr./min.
Najczęściej polecanym jest przy tym silnik 1.8. Uważany jest za niepsujący się, niesprawiający kłopotów i sprawnie działający. Co więcej, przy ewentualnych naprawach części zamienne są łatwo dostępne, a ich koszt nie nadszarpnie zbytnio portfela użytkownika auta.
Warto wziąć również pod uwagę silnik 2-litrowy, który podobnie jak powyższy cechuje niezawodność. Z opinii użytkowników wynika jednak, że ta jednostka jest częściej narażona na kłopoty – możemy mieć bowiem do czynienia z awarią cewek zapłonowych albo pompy paliwa.
Biorąc po uwagę niskie spalanie, często wybieranym silnikiem jest napęd 1.6, który może jednak narazić użytkownika na spore zużycie oleju, a także awarie (np. uszkodzenie sondy lambda, paska rozrządu i osprzętu, cewek zapłonowych).
Próbując więc stwierdzić, jaki silnik w Fordzie Focusie Mk2 sprawdzi się najlepiej, trzeba wziąć pod uwagę przede wszystkim swoje oczekiwania i sposób użytkowania auta. Generalnie jednak jednostki benzynowe są uznawane za mało awaryjne, ale żaden z nich nie zapewni silnych emocji. Wprawdzie im większa moc, tym lepsze osiągi, to daleko im do imponujących.
Ford Focus Mk2 – silniki diesla
Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne, to ich listę otwiera diesel 1.6 TDCi o mocy 90 KM (215 Nm przy 1750 obr./min). 1,6-litrowy silnik dostępny jest też z mocą 109 KM (240/260 Nm przy 1750 obr./min).
Silniejsza jednostka, czyli 1.8 TDCi osiąga moc 109 KM, a jego maksymalny moment obrotowy to 280 Nm przy 1900 obr./min. Najmocniejszy diesel to natomiast 2.0 TDCi generujący moc 136 KM (320 Nm przy 2000 obr./min).
Spośród nich na szczególną uwagę zasługują 1.6 TDCi i 2.0 TDCi. Pierwszy z nich od dawna cieszy się sporą popularnością. Przy wyborze tej jednostki, warto mieć na uwadze konieczność regeneracji wtryskiwaczy paliwa i turbosprężarki (dobrze będzie też sprawdzić przewód doprowadzający do niej olej).
Większych problemów nie powinien sprawić 2.0 TDCI, a trapią go jedynie typowe przypadłości diesla (zużycie dwumasowego koła zamachowego, wtryskiwaczy, turbosprężarki, filtra cząstek stałych).
Chwalony jest ponadto motor 1.8 TDCi, uznawany za niezawodny, solidny i mało awaryjny. Wprawdzie nie zapewni szalonych osiągów, ale nie narazi również kierowcy na częste awarie wtryskiwaczy paliwa. Za jego niewątpliwą zaletę uznaje się brak dwumasowego koła zamachowego oraz filtra cząstek stałych.
Przez dłuższy czas najchętniej wybierana jednostką był diesel. Nie powinno to zresztą nikogo dziwić, ponieważ silniki wysokoprężne Forda sprawdzały się bardzo dobrze. Poza tym wypadały nieźle, jeśli chodzi o średnie zużycie paliwa. Sęk w tym, że z biegiem czasu ich naprawa staje się nieopłacalna.
Biorąc więc pod uwagę powyższe i wracając do pytania, jaki silnik Forda Focusa Mk2 będzie najlepszy, trzeba stwierdzić, że najczęściej poleca się jednostki benzynowe jako najmniej kłopotliwe, które przy regularnym serwisowaniu zachowają naprawdę długą żywotność. Warto również wspomnieć, że szerokie grono użytkowników Focusa jest zdania, że najlepszą jego wersją jest ta z instalacją LPG.