Czwartą generację modelu zaprezentowano w 2006 roku. Auto powstało na bazie koncepcji projektowej Kinetic Design, co znacznie zmieniło jego wygląd w porównaniu z poprzednią odsłoną. Samochód szybko zdobyło popularność i podbił serca kierowców.
Sprawdź dane techniczne pojazdu oraz dostępne wersje wyposażenia. Warto wiedzieć również, co kierowcy sądzą o Fordzie Mondeo mk4. Opinie użytkowników, oparte na doświadczeniu, będą pomocną wskazówką przy podejmowaniu decyzji o zakupie.
Ford Mondeo mk4 – dane techniczne
Ford Mondeo to samochód osobowy klasy średniej (segment D). Dostępny jest z trzema typami nadwozia: jako czterodrzwiowy sedan, pięciodrzwiowy liftback oraz pięciodrzwiowe kombi.
Jeśli chodzi o wymiary, to sedan mierzy 4844 mm długości, liftback – 4778 mm, natomiast długość kombi wynosi 4830 mm. Szerokość wszystkich powyższych wynosi 1886–2078 mm, natomiast wysokość równa jest 1500 mm (za wyjątkiem kombi, który jest o 12 mm wyższy).
Pod maską Forda Mondeo mk4 pracuje silnik benzynowy lub wysokoprężny. Gama jednostek napędowych jest przy tym bardzo szeroka.
Dostępne były następujące silniki benzynowe:
- 1.6 – 110 KM, 160 Nm przy 4100 obr./min, przyspieszenie: 12,7 s, prędkość maksymalna: 190 km/h,
- Ti-VCT – 120 KM, 159 Nm przy 4000 obr./min, przyspieszenie: 12,3 s, prędkość maksymalna: 195 km/h,
- 1.6 – 125 KM, 160 Nm przy 4100 obr./min, przyspieszenie: 12,3 s, prędkość maksymalna: 195 km/h,
- 1.6 EcoBoost – 160 KM, 240 Nm przy 1600-4000 obr./min., przyspieszenie: 9,3 s., prędkość maksymalna: 215 km/h,
- 2.0 – 145 KM, 190 Nm przy 4500 obr./min., przyspieszenie: 9,5 s, prędkość maksymalna: 215 km/h,
- 2.0 EcoBoost – 203 KM, 300 Nm przy 1750-4500 obr./min, przyspieszenie: 7,9 s, prędkość maksymalna: 232 km/h,
- 2.0 EcoBoost – 240 KM, 304 Nm przy 1900-3500 obr./min, przyspieszenie: 7,5 s, prędkość maksymalna: 246 km/h,
- 2.3 – 160 KM, 208 Nm przy 4200 obr./min, przyspieszenie: 9,3 s, prędkość maksymalna: 215 km/h,
- 2.5 Turbo – 225 KM, 320 przy 1500-4800 obr./min, przyspieszenie: 7,5 s, prędkość maksymalna: 245 km/h.
Jeśli zaś chodzi o silniki wysokoprężne, to klienci mogli wybierać pomiędzy następującymi jednostkami:
- 1.6 TDCi – 115 KM, 270 Nm przy 1750-2500 obr./min, przyspieszenie: 11,9 s, prędkość maksymalna: 190 km/h,
- 1.8 TDCi – 100 KM, 280 Nm przy 1800 obr./min, przyspieszenie: 12,3 s, prędkość maksymalna: 185 km/h,
- 1.8 TDCi – 125 KM, 320 Nm przy 1800 obr./min, przyspieszenie: 10,7 s, prędkość maksymalna: 200 km/h,
- 2.0 TDCi – 115 KM, 300 Nm przy 1750-2300 obr./min, przyspieszenie: 11,4 s, prędkość maksymalna: 192 km/h,
- 2.0 TDCi – 130 KM, 320 Nm przy 1750-2250 obr./min, przyspieszenie: 10,4 s, prędkość maksymalna: 202 km/h,
- 2.0 TDCi – 140 KM, 320 Nm przy 1750-2250 obr./min, przyspieszenie: 9,5 s, prędkość maksymalna: 210 km/h,
- 2.0 TDCi – 163 KM, 340 Nm przy 2000-3250 obr./min, przyspieszenie: 8,9 s, prędkość maksymalna: 220 km/h,
- 2.0 TDCi – 175 KM, 420 Nm przy 1750-2750 obr./min, przyspieszenie: 8,7 s, prędkość maksymalna: 223 km/h,
- 2.0 TDCi – 200 KM, 420 Nm przy 1750-3000 obr./min, przyspieszenie: 8,1 s, prędkość maksymalna: 230 km/h.
Z opinii o Fordzie Mondeo mk4 wynika, że najlepszym wyborem będzie napęd EcoBoost, a w przypadku diesla 2.0 TDCi o mocy 115 KM i 130 KM.
Ford mondeo mk4 – wersje wyposażenia
Oferta wyposażeniowa Forda Mondeo Mk4 była niezwykle bogata. Godne uwagi jest również to, że już jej podstawowe wersje obejmowały wiele praktycznych i przydatnych elementów i rozwiązań.
Klienci mogli wybierać pomiędzy wariantami, takimi jak: Ambiente, Trend, Ghia, Ghia X, Titanium, Business Edition, Edge, Titanium ECO, Titanium X, Sport, Zetec, LX, Champions Edition.
Na rynku wtórnym warto więc szukać egzemplarzy z bogatym wyposażeniem, a takie auta nie stanowią rzadkości. Często spotkać można Forda Mondeo z automatyczną klimatyzacją, wielofunkcyjna kierownicą, podgrzewaną przednią szybą czy innymi elementami z wyższych poziomów wyposażenia.
Ford Mondeo mk4 – opinie
Czwarta generacja modelu cieszy się sporą popularnością wśród kierowców. Ich opinie o Fordzie Mondeo mk4 są zresztą zwykle zgodne – auto chwalone jest za dobre własności jezdne, sprawne i bezawaryjne silniki oraz atrakcyjną cenę na rynku wtórnym.
Pewne i precyzyjne prowadzenie to najczęściej podkreślany atut tego modelu. Nie bez znaczenia pozostaje pod tym względem dość przestronna kabina. Kolejną zaletą jest nowoczesny i ciekawy wygląd.
Okazuje się, że samochód nie jest jednak wolny od wad, co równie zgodnie potwierdzają kierowcy. Nie poleca się silnika 1.8 TDCi, który może sprawić sporo problemów. Wymiany często wymaga dwumasowe koło zamachowe, kierowcy skarżą się ponadto na układ wtryskowy.
Przepalające się żarówki w przednich reflektorach oraz korozja podwozia to kolejne często powtarzające się zarzuty. Poza tym lakier jest zbyt delikatny, a komputer pokładowy często zawodzi. Nie lepiej sprawa wygląda z klimatyzacją, która nierzadko okazuje się kapryśna. Ewentualne naprawy nie są jednak szczególnie kosztowne czy skomplikowane, więc auto nie powinno sprawiać większych problemów.
Kierowcy polecają przy tym wersję po liftingu (przeprowadzonym w 2010 roku) – na zmianach zyskało przede wszystkim wnętrze, w którym użyto wyższej jakości materiałów, wzbogacono również listę wyposażenia.