Kiedy zmienić opony na letnie? Optymalny moment wymiany ogumienia

0

Kiedy zmienić opony na letnie? To pytanie zadają sobie kierowcy, którzy preferują opony sezonowe od całorocznych. Zmienna zimowa pogoda nie ułatwia tego zadania. Obecnie w sezonie zimowym mocne opady śniegu przeplatają się z okresami zaskakująco ciepłych dni. Jak najlepiej wybrać moment na założenie opon letnich?

Kiedy zmienić opony na letnie – wszystko zależy od temperatury

Eksperci zalecają, aby zmienić opony na letnie, gdy temperatura powietrza na stałe przekroczy 7 stopni Celsjusza. Warto przy tym wziąć pod uwagę to, w jakich porach najczęściej poruszamy się samochodem. Nocne temperatury są niższe, więc kierowcy jeżdżący przede wszystkim po zmroku powinni dłużej pozostać przy oponach zimowych. 

Należy pamiętać jednak, że długoterminowe prognozy pogody nie są szczególnie precyzyjne. Dlatego nie warto przesiadać się na opony letnie już w lutym, nawet jeżeli zwiastują one temperaturę na poziomie minimum 7 stopni w okresie 45-60 dni. Przewidywania synoptyków warto zacząć uważniej śledzić w marcu, gdyż optymalny moment może pojawić się już w kwietniu. 

Kierowcy potrzebujący samochodu niezależnie od warunków powinni wstrzymać się z wymianą do maja. Kwiecień bywa kapryśny i potrafi zaskoczyć niespodziewanymi opadami śniegu. Lepiej pojeździć kilka dni na oponach zimowych przy temperaturze około 9 czy nawet 12-15 stopni, niż poruszać się po ośnieżonej drodze na ogumieniu letnim. Należy w takiej sytuacji jednak ograniczyć nacisk na pedał gazu. 

Kierowcy, którzy są w stanie zrezygnować z samochodu w razie nieoczekiwanego ataku zimy, mogą pozwolić sobie na wymianę już w marcu. O ile oczywiście prognoza na najbliższe 6-8 tygodni zapowiada temperaturę powyżej 7 stopni.

Dlaczego nie warto jeździć na oponach niedopasowanych do sezonu?

Jazda zimą na ogumieniu letnim jest skrajnie nieodpowiedzialna. Brak lameli na powierzchni bieżnika sprawia, że opona nie jest w stanie zapewnić przyczepności. Letnia mieszanka gumowa staje się natomiast zbyt twarda, aby opona mogła pracować prawidłowo. W efekcie szanse poślizgu są nadzwyczaj wysokie, a hamowanie staje się nieefektywne. Również włączanie się do ruchu na śniegu sprawi nie lada problemy. Mieszanka twardniejąca w niskich temperaturach znacząco obniży właściwości opony, nawet jeżeli na drodze nie ma śniegu. Jednak opony zimowe latem również mogą być niebezpieczne.

Testy przeprowadzone przez organizację ADAC wykazały, że droga hamowania ze 100 km/h na oponach zimowych w sezonie letnim wydłuża się o nawet 16 m. Dla porównania – długość samochodów osobowych to około 4,2-5 m. Trzy długości samochodu to wystarczająco duży dystans, aby doprowadzić do poważnego wypadku lub go uniknąć. 

Mieszanka opon zimowych staje się zanadto miękka, gdy temperatura wzrasta ponad 7 stopni Celsjusza. Efektem jest nie tylko spadek przyczepności, ale również wyjątkowo szybkie ścieranie bieżnika. Dlatego kierowcy, którzy użytkują swoje pojazdy okazjonalnie, także powinni zmieniać opony na letnie po zakończeniu sezonu zimowego. 

Pozostanie przy zimówkach, w połączeniu z upalnym latem może sprawić, że nadejście kolejnej zimy będzie wiązać się z koniecznością zakupu nowego kompletu ogumienia. Nawet jeżeli poprzednie opony zimowe miały wiosną zapas bieżnika. Jedyną alternatywą dla kierowców, którzy chcą uniknąć kolejek w warsztatach wulkanizacyjnych w szczycie sezonu, są opony całoroczne.

Opony całoroczne – jedyne słuszne rozwiązanie pozwalające uniknąć sezonowej wymiany opon

Opony całoroczne są konstruowane na zasadzie kompromisu. Ich mieszanka zachowuje parametry w szerokim zakresie temperatur, a wzór bieżnika składa się z elementów opon letnich oraz zimowych. Odpowiedni balans pomiędzy gładkimi powierzchniami a nacięciami i lamelami pozwala zapewnić skuteczność zarówno latem, jak i zimą. 

Należy przy tym jednak pamiętać o ograniczeniach wynikających z wielosezonowej charakterystyki ogumienia. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby codziennie dojeżdżać do pracy na oponach całorocznych. Trzeba przy tym jednak zachować zrównoważony styl prowadzenia – opony całoroczne nie sprostają wysokiej prędkości i dynamicznej jeździe tak dobrze, jak opony sezonowe. Dlatego nie są także zbyt dobrym wyborem do samochodów o dużej mocy silnika.

Tematy, które mogą Cię zainteresować

ŠKODA Enyaq RS iV ustanawia dwa rekordy GUINNESS WORLD RECORDS™ w drifcie na lodzie

ŠKODA ustanowiła dwa oficjalne rekordy świata w drifcie na lodzie elektrycznym SUV-em Enyaq RS iV.

0

Dobry mechanik samochodowy – jak wybrać specjalistę w swojej okolicy?

Szukając dobrego mechanika samochodowego w Nowym Sączu, należy wziąć pod uwagę kilka czynników, ponieważ sprawdzony

0

Dołącz do dyskusji na ten temat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

icon

Ford Focus Mk3 – jaki silnik wybrać?

Kupujesz Forda Focusa III? Zobacz spośród jakich jednostek napędowych możesz wybierać.

0

Ford Kuga II – jaki silnik wybrać?

Na rynku wtórnym znajdziecie wiele egzemplarzy Forda Kuga II. Zanim zdecydujecie się na zakup warto

0

Nowy taryfikator 2021 – uwaga na wysokie kwoty mandatów w 2021 roku!

Brawura na drodze będzie karana bardziej srogo niż do tej pory. W Polsce przez wiele

5

Ford Focus Mk2 – jaki silnik wybrać?

Wybór odpowiedniego silnika to bardzo ważna sprawa. Dowiedz się więcej n temat silników diesla i

0

Ford Mondeo mk5 – dane techniczne, silniki, wersje wyposażenia, opinie kierowców

Ford Mondeo Mk5 reprezentuje klasę średnią. Produkowany jest w trzech wersjach nadwozia. Piąta generacja modelu

0

Ford Mondeo mk4 – jaki silnik wybrać?

Wybór odpowiedniego silnika podczas zakupu samochodu to nie jest prosta decyzja. Warto dokładnie zapoznać się

0