Długo wyczekiwany odcinek drogi ekspresowej S7 między Miechowem a Szczepanowicami został właśnie oddany do użytku. Ta ponad 5-kilometrowa trasa połączyła istniejące już odcinki Moczydło – Miechów oraz Szczepanowice – Widoma, tworząc tym samym ciągłą drogę ekspresową od Widomej na północ od Krakowa aż do Warszawy. Kierowcy mogą teraz cieszyć się blisko 260 kilometrami nieprzerwanej jazdy, co znacząco poprawi komfort podróży na trasie północ-południe.
Wschodnia obwodnica Miechowa
Nowy odcinek trasy S7 ma duże znaczenie dla mieszkańców i podróżujących przez Miechów. Odcinek ten łączy się z północną obwodnicą miasta, pozwalając na ominięcie Miechowa od wschodu. W ramach budowy powstało pięć wiaduktów, zbiorniki retencyjne oraz przejścia dla zwierząt, co jest istotne z punktu widzenia ochrony środowiska. Droga przebiega przez malownicze tereny Wyżyny Miechowskiej, a prace związane z jej budową wymagały wykopania niemal 600 tysięcy metrów sześciennych ziemi.
Historyczne i strategiczne znaczenie
Droga ekspresowa S7 biegnie nowym śladem na wschód od dotychczasowego przebiegu drogi krajowej nr 7, która ma swoje korzenie w dawnej trasie krakowskiej, wytyczonej w 1819 roku przez inżynierów Dyrekcji Jeneralnej Dróg i Mostów. „Stara siódemka” to nie tylko relikt przeszłości, ale i świadectwo wieloletniej historii infrastruktury drogowej w Polsce. Nowa trasa S7 stanowi kontynuację tej tradycji, wpisując się jednocześnie w nowoczesne standardy budowy dróg ekspresowych.
Droga S7 – najdłuższa trasa ekspresowa w Polsce
Docelowo droga ekspresowa S7 będzie liczyć około 750 kilometrów, co uczyni ją jedną z najdłuższych tras szybkiego ruchu w Polsce, ustępując jedynie S8. Jest ona również częścią europejskiej trasy E77, łączącej polskie porty trójmiejskie ze Słowacją i Węgrami. Na południe od granicy Polski, trasa prowadzi przez Rużomberk i Zwoleń aż do Budapesztu, mając kluczowe znaczenie dla komunikacji między państwami Europy Środkowej.
Plany na przyszłość
Mimo otwarcia kolejnego odcinka, prace nad drogą S7 jeszcze się nie zakończyły. W budowie są odcinki w okolicach Warszawy (Płońsk – Kiełpin) oraz Krakowa (Widoma – Nowa Huta). Władze zbliżają się do podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego dla odcinka Kiełpin – Warszawa, natomiast dla odcinka Kraków – Myślenice trwają prace nad możliwymi wariantami przebiegu drogi.
Szybsza podróż między Trójmiastem, Warszawą a Krakowem
Ostateczne ukończenie drogi ekspresowej S7 zapewni szybkie i komfortowe połączenie między Trójmiastem, Warszawą a Krakowem, trzema głównymi ośrodkami miejskimi w kraju. Trasa ta skróci czas podróży do popularnych miejsc turystycznych – nadbałtyckich plaż, pojezierzy północnych i karpackich pasm górskich. Dzięki niej przejazd z Krakowa do Gdańska zajmie niespełna 6 godzin, co z pewnością docenią zarówno turyści, jak i osoby podróżujące służbowo.
Otwarty odcinek S7 między Miechowem a Szczepanowicami to kolejny krok ku realizacji tej ambitnej infrastrukturalnej wizji, która zrewolucjonizuje podróżowanie w Polsce.
Źródło: GDDKiA