Od września 2023 r. tylko 30 km/h w ternie zabudowanym

Przepisy o ograniczeniu prędkości do 30 km/h w terenie zabudowanym już przegłosowane. To ostatnie chwile na jazdę „pięćdziesiątką”. Czy wprowadzenie tak restrykcyjnych ograniczeń prędkości w terenie zabudowanym rzeczywiście pozytywnie wpłynie na bezpieczeństwo, zdrowie ludności i zasilenie państwowego budżetu?

To już pewne. Walia wprowadzi na swoich drogach w terenie zabudowanym domyślne ograniczenie prędkości do ok. 30 km/h (20 mil/h). Część kierowców oczywiście wyraża niezadowolenie w związku z planem wprowadzenia takiego rozwiązania. Rząd Walijski jednak wyjaśnia, że wprowadzenie takiego ograniczenia zmniejszy liczbę kolizji, wypadków na drogach i nie tylko.

Ograniczenie ma przynieść oszczędności

Wyniki badań przeprowadzone przez The Transport Research Institute na Edinburgh Napier University we współpracy z Public Health Wales wskazują na to, że Walia poniesie koszty wprowadzenia ograniczenia prędkości w wysokości 32 mln. funtów. Koszty te jednak mają się prędko zwrócić. Oszacowano, że wydatki związane z usuwaniem skutków wypadków drogowych wynoszą nawet 100 mln funtów, więc inwestycja przyniesie trzykrotne zyski już w pierwszym roku po wprowadzeniu zmian.

Niższa prędkość – lepsze zdrowie

Korzyści zdrowotne wynikające z ograniczenia limitu prędkości mają być niezwykle wysokie. Poza zmniejszeniem liczby ofiar śmiertelnych i rannych w wypadkach komunikacyjnych, ma wpłynąć na decyzję kierowców o zmianie środka transportu. Przewiduje się zwiększenie ruchu rowerowego i pieszego, co z kolei ma pozytywnie wpłynąć na zwiększenie aktywności fizycznej społeczeństwa. Przełoży się to na ogólną poprawę stanu zdrowia ludności i zmniejszenie poziomu stresu. Ponadto upatruje się również korzyści, wynikających ze zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza. Warto tu nadmienić, że Walia ogłosiła w 2019 roku kryzys klimatyczny i zobowiązała się do neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku.

Ograniczenie prędkości do 30 km/h w terenie zabudowanym – co o tym myślą kierowcy?

Tu zdania są oczywiście podzielone. Część zgadza się z wprowadzanymi zmianami natomiast pozostali, negują wprowadzenie limitu prędkości. Powstają przeciw temu liczne. Kierowcy alarmują również, że powolna jazda wpłynie na zatłoczenie ulic i wydłużenie czasu przejazdu samochodem.

Bezpieczeństwo na Walijskich drogach

Według statystyk policyjnych najwięcej wypadków – bo aż 50% – odnotowuje się w miejscach, w których ograniczenie wynosi ok. 50 km/h (dokładnie 48,2 km/h po przeliczeniu z 30 mil/h). Kara jakiej mogą spodziewać się kierowcy, jeżdżący zbyt szybko ma wynieść 100 funtów i 3 punkty karne.

Nowy limit prędkości ma obowiązywać w Walii od 17 września 2023 roku. W jej ślad ma pójść również Szkocja, w której zmian można się spodziewać w roku 2025.

Najnowsze

Gorące tematy

22 marca 2021
Kupujesz Forda Focusa III? Zobacz spośród jakich jednostek napędowych możesz wybierać.
7 kwietnia 2021
Ford Mondeo Mk5 reprezentuje klasę średnią. Produkowany jest w trzech wersjach nadwozia. Piąta generacja modelu szybko zdobyła popularność i rzeszę fanów. Dowiedz się więcej na temat tego modelu z naszego artykułu.
25 marca 2021
Na rynku wtórnym znajdziecie wiele egzemplarzy Forda Kuga II. Zanim zdecydujecie się na zakup warto zapoznać się z gamą silników, spośród której możecie wybierać decydując się na zakup Forda Kuga II.
9 kwietnia 2021
Ford Fiesta siódmej generacji trafił do sprzedaży w 2008 roku. W porównaniu do poprzednich wersji Fiesta zyskała w szczególności na wyglądzie. Rozważasz Zakup? Dowiedz się więcej na temat Forda Fiesty Mk7.