Pierwsza generacja Peugeota 508 była symbolem pewnego kroku francuskiego producenta motoryzacyjnego na rynku samochodów klasy średniej. Wielu kierowców doceniło jej niezawodność, komfort jazdy oraz wysoki standard wyposażenia. W tym artykule omówimy dane techniczne, dostępne silniki, wersje wyposażenia, a także opinie kierowców, podkreślając tym samym, czym model ten różnił się od konkurencji na rynku.
Peugeot 508 I – historia modelu
Peugeot 508 I, który zadebiutował w 2010 roku, miał za zadanie zastąpić dwa wcześniejsze modele producenta – 407 i 607. Konstruktorzy Peugeota postawili na nowoczesny design i najnowsze technologie, które z powodzeniem przyciągnęły uwagę kierowców. Auto, zaprojektowane jako limuzyna lub kombi, podkreślało swoim wyglądem dynamikę i elegancję.
Peugeot 508 I – dane techniczne
Auto charakteryzowało się długością 4792 mm, szerokością 1853 mm oraz wysokością 1456 mm, co zapewniało wystarczającą przestrzeń zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów. Rozstaw osi wynoszący 2817 mm dawał solidną podstawę do dynamicznej, ale stabilnej jazdy. Pojemność bagażnika w wersji sedan wynosiła 545 litrów, a po złożeniu tylnych siedzeń zwiększała się do 1581 litrów. W modelu kombi pojemność bagażnika wzrastała nawet do 1810 litrów.
Peugeot 508 I – dostępne silniki
Peugeot 508 I oferował szeroką gamę jednostek napędowych, w tym także silniki benzynowe, które były zróżnicowane pod względem mocy i wydajności.
Na początku gamy znajdował się 1.6 VTi o mocy 120 KM, który stanowił doskonałą propozycję dla tych, którzy szukali oszczędności i nie potrzebowali dużej mocy. Ten silnik cechował się dobrą kulturą pracy, elastycznością oraz przystępnym zużyciem paliwa.
Kolejnym silnikiem w ofercie był 1.6 THP o mocy 156 KM. To jednostka, która łączyła w sobie dynamikę i wydajność z umiarkowanym zużyciem paliwa. Dzięki zastosowaniu turbodoładowania, ten silnik oferował zadowalające przyspieszenie i dobrą reakcję na gaz, a jednocześnie był w stanie utrzymać rozsądne spalanie.
Dla tych, którzy szukali jeszcze większych emocji z jazdy, Peugeot oferował silnik 1.6 THP w wersji o mocy 200 KM. Ta jednostka napędowa była dostępna tylko w topowej wersji GT i stanowiła kwintesencję połączenia komfortu z dynamiczną jazdą. Silnik ten cechował się doskonałymi osiągami, a przy tym utrzymywał akceptowalny poziom zużycia paliwa.
Wszystkie silniki benzynowe stosowane w Peugeocie 508 I były wyposażone w technologię bezpośredniego wtrysku paliwa, co przekładało się na lepszą efektywność spalania i lepszą reakcję na gaz. W połączeniu z manualnymi lub automatycznymi skrzyniami biegów, te silniki oferowały szeroki zakres możliwości dostosowania do indywidualnych preferencji kierowcy.
Peugeot 508 I oferował również szeroką gamę silników diesla, które były cenione za swoją wydajność i ekonomię jazdy. Od jednostek o umiarkowanej mocy do silników zapewniających prawdziwie sportowe osiągi, wybór był na tyle duży, że każdy kierowca mógł znaleźć coś dla siebie.
Wśród silników diesla najmniejszą jednostką był 1.6 HDi o mocy 112 KM. Ten silnik zapewniał solidne osiągi przy niewielkim zużyciu paliwa, co czyniło go doskonałym wyborem dla tych, którzy cenią ekonomię jazdy.
Dla tych, którzy poszukiwali więcej mocy, Peugeot 508 I oferował silnik 2.0 HDi dostępny w dwóch wariantach mocy: 140 KM oraz 163 KM. Silniki te oferowały znacznie lepsze osiągi, jednocześnie zachowując rozsądne zużycie paliwa. W przypadku tych jednostek, Peugeot zastosował technologię common rail, która pozwalała na lepsze zarządzanie wtryskiem paliwa, co przekładało się na wyższą efektywność.
Dla tych, którzy szukali prawdziwie sportowych osiągów, Peugeot 508 I oferował silnik 2.2 HDi o mocy 204 KM. Ten silnik był dostępny wyłącznie w topowej wersji GT i oferował osiągi na poziomie sportowych samochodów, jednocześnie zachowując rozsądną ekonomię jazdy.
Podsumowując, gama silników diesla w Peugeocie 508 I była szeroka i różnorodna. Od ekonomicznych jednostek o umiarkowanej mocy, do silników o sportowych osiągach, Peugeot 508 I oferował szeroki wybór, który pozwalał każdemu kierowcy znaleźć idealny silnik dla siebie.
Peugeot 508 I – wersje wyposażenia
Model Peugeot 508 I dostępny był w czterech wersjach wyposażenia: Access, Active, Allure i GT.
Peugeot 508 I w wersji Access był podstawowym modelem w gamie 508. Pomimo tego, że była to najprostsza wersja, producent nie oszczędził na wyposażeniu, oferując kierowcom wiele funkcji, które sprawiały, że jazda była bezpieczna i komfortowa.
Zewnętrznie, 508 Access prezentował się elegancko, z zachowaniem kluczowych elementów stylistyki charakterystycznej dla marki Peugeot. Wyposażenie standardowe obejmowało m.in. reflektory przeciwmgielne oraz lusterka boczne sterowane elektrycznie.
Wnętrze modelu Access charakteryzowało się funkcjonalnością i komfortem. Standardowe wyposażenie obejmowało m.in. manualną klimatyzację, co zapewniało kierowcom i pasażerom komfort termiczny. Wygodę podróżowania poprawiała regulacja kierownicy w dwóch płaszczyznach oraz regulowane siedzenia kierowcy.
System multimedialny w 508 Access oferował radio CD/MP3, z którego można było sterować z kierownicy. Dla bezpieczeństwa, samochód był wyposażony w system ABS, ESP oraz siedem poduszek powietrznych.
Pojemny bagażnik z 545 litrami przestrzeni w wersji sedan (lub nawet 1581 litrów po złożeniu siedzeń) oraz praktyczne schowki sprawiały, że model ten był idealnym towarzyszem długich podróży.
Peugeot 508 I w wersji Active był jednym krokiem wyżej w gamie modelowej niż podstawowa wersja Access. Dzięki dodatkowemu wyposażeniu i zaawansowanym technologiom, model ten oferował wyższy poziom komfortu i bezpieczeństwa.
Wersja Active zachowała styl i elegancję znaną z wersji Access, ale dodała kilka ważnych elementów. Wśród nich znalazły się m.in. 16-calowe alufelgi, które podkreślały sportowy charakter samochodu, oraz czujniki parkowania z przodu i z tyłu.
W środku, model Active oferował wyposażenie, które sprawiało, że jazda była jeszcze bardziej komfortowa i przyjemna. System nawigacji satelitarnej, który był standardowym elementem wyposażenia, umożliwiał łatwe i bezpieczne dotarcie do celu. Dodatkowo, auto wyposażone było w dwustrefową klimatyzację automatyczną, co pozwalało na indywidualne dostosowanie temperatury dla kierowcy i pasażera.
Tempomat z ogranicznikiem prędkości to kolejne udogodnienie dostępne w wersji Active. Pozwalał on na utrzymanie stałej prędkości, co było szczególnie przydatne podczas długich tras. W tym modelu zastosowano również automatyczne wycieraczki z czujnikiem deszczu, co zdecydowanie ułatwiało jazdę w trudnych warunkach atmosferycznych.
Wersja Allure była jeszcze wyższym stopniem luksusu w gamie modelowej Peugeota 508 I. Bogactwo wyposażenia i doskonała jakość wykonania czyniły z niego niezwykle atrakcyjną propozycję dla tych, którzy szukali samochodu klasy średniej o wyjątkowym komforcie i wyższym standardzie wykończenia.
Z zewnątrz, model Allure zachowywał elegancką stylistykę charakterystyczną dla Peugeota 508, ale dodatkowo oferował 17-calowe alufelgi oraz ksenonowe reflektory przednie z funkcją doświetlania zakrętów. Czujniki parkowania, zarówno z przodu, jak i z tyłu, były już standardem w tej wersji.
We wnętrzu pojawiło się wiele szczegółów podnoszących komfort jazdy i sprawiających, że Peugeot 508 I Allure był prawdziwie luksusowy. Skórzane tapicerki siedzeń, podgrzewane siedzenia przednie oraz elektrycznie regulowane siedzenie kierowcy z pamięcią ustawień, to tylko niektóre z nich. System nawigacji satelitarnej został wzbogacony o 7-calowy ekran dotykowy, a na wyposażeniu znalazło się również radio z MP3, Bluetooth i USB.
Dostępne jednostki napędowe pozostały bez zmian w porównaniu do wersji Active. Różnorodność silników pozwalała dopasować auto do indywidualnych potrzeb kierowcy.
Dodatkowo, Allure oferował szereg zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Oprócz standardowego ABS i ESP, na wyposażeniu znalazły się m.in. system monitorowania martwego pola, system rozpoznawania znaków drogowych oraz system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu.
Peugeot 508 I w wersji GT to szczytowy model w gamie 508. Oferuje ona najwyższy poziom wykończenia, najbardziej zaawansowane technologie oraz najmocniejsze jednostki napędowe. Peugeot 508 GT to samochód dla tych, którzy szukają luksusu, wydajności i bezkompromisowej jakości.
Na zewnątrz model GT wyróżniał się dynamiczną stylistyką, 18-calowymi alufelgami oraz specjalnie zaprojektowanym zawieszeniem, które zapewniało doskonałą stabilność i precyzję prowadzenia. GT również standardowo oferował ksenonowe reflektory z funkcją doświetlania zakrętów oraz czujniki parkowania z przodu i z tyłu.
Wnętrze modelu GT było wyjątkowo luksusowe. Skórzane fotele z masażem i pamięcią ustawień, system nagłośnienia Hi-Fi z dziesięcioma głośnikami oraz nawigacja satelitarna z dużym ekranem dotykowym to tylko niektóre z funkcji, które podkreślały wyjątkowy charakter tego modelu.
Pod maską Peugeota 508 GT kryły się najmocniejsze jednostki napędowe dostępne w gamie 508. Były to m.in. silnik diesla 2.2 HDi o mocy 204 KM, który oferował doskonałe osiągi przy zachowaniu rozsądnej ekonomii jazdy.
GT nie zapominał również o bezpieczeństwie. Na liście standardowego wyposażenia znalazły się zaawansowane systemy wspomagania jazdy, takie jak system monitorowania martwego pola, system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych oraz system zapobiegania kolizji.
Peugeot 508 I – opinie kierowców
Wielu kierowców doceniło model Peugeot 508 I za komfort jazdy, wysoką jakość materiałów wykończeniowych oraz niezawodność. Znalazły się jednak głosy krytyki dotyczące początkowych problemów z systemem nawigacji i skomplikowanego menu sterowania. Wielu kierowców chwaliło silniki diesla za niskie zużycie paliwa, a także wydajność i elastyczność.
Peugeot 508 I – innowacyjny i wyjątkowy
Pomimo pewnych drobnych wad, które zostały wyeliminowane w kolejnych wersjach, Peugeot 508 I pozostaje samochodem godnym uwagi. Wysoki standard wyposażenia, różnorodność silników i niezawodność sprawiają, że jest to samochód, który ciężko jest przegapić na rynku samochodów klasy średniej.
Peugeot 508 – udany samochód klasy średniej
Peugeot 508 I, choć nie jest już produkowany, nadal cieszy się zasłużoną renomą. Wyróżnia się nie tylko atrakcyjnym designem, ale także solidnymi osiągami, szeroką gamą silników i wysokim standardem wyposażenia. Pomimo pewnych niedoskonałości, ten model Peugeota z pewnością zasługuje na miejsce w panteonie udanych samochodów klasy średniej.
Zdjęcie główne źródło: By Norbert Aepli, Switzerland, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=14441227