Trzecia generacja modelu zadebiutowała w 2012 roku. Pod względem popularności nie ustąpiła swoim poprzedniczkom. Trudno jednak zaznaczyć, że znacznie się od nich różniła.
Zasłużona sława modelu sprawiła, że jej obecność na rynku wtórnym nie słabnie. Warto jednak dobrze przyjrzeć się oferowanym egzemplarzom. Sprawdź więc dane techniczne pojazdu oraz jego dostępne wersje. Zobacz, z jakimi usterkami w Skodzie Octavii 3 należy się liczyć.
Skoda Octavia 3 – dane techniczne
Skoda Octavia to samochód osobowy należący do segmentu C. Produkowany jest od 1996 roku. W 2012 roku zaprezentowano jego trzecią generację.
Auto dostępne było jako pięciodrzwiowy liftback oraz pięciodrzwiowe kombi, obie wersje z napędem przednim. Oferta obejmowała 5-biegową i 6-biegową skrzynię manualną oraz 6-biegową i 7-biegową skrzynię półautomatyczną DSG.
Pod maską pracuje silnik benzynowy lub wysokoprężny. Gama jednostek benzynowych rozpoczyna się od motoru 1.0 TSI o mocy 115 KM. 2-litrowe silniki mają różne poziomy mocy (86 KM, 105 KM oraz 110 KM). W przypadku silników 1.4 TSI możemy liczyć na moc 140 KM albo 150 KM. Wprowadzony po liftingu 1.5 TSI generuje moc 110 KM. 110-konny jest również 1,6-litrowy motor. Poza tym oferowano 1.8 TSI (180 KM) oraz 2.0 TSI (220 KM i 230 KM).
Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne, to mamy do wyboru dwie pojemności: 1.6 TDI o mocy 95 KM lub 105 KM oraz 2.0 TDI o mocy 150 KM lub 184 KM.
Ponadto dostępna była jednostka 1.4 G-TEC o mocy 110 KM – to jedyny w palecie silników motor zasilany gazem ziemnym.
Skoda Octavia 3 – dostępne wersje
Kierowcy mogli wybierać pomiędzy dwoma wersjami nadwozia: kombi oraz liftback. Skoda Octavia 3 kombi mierzy 4659 mm długości, 1814 mm szerokości oraz 1465 mm wysokości. Wymiary wersji liftback są niemal takie same, różnica dotyczy jedynie wysokości, która w tym przypadku wynosi 1461 mm.
Pojemność bagażnika w kombi jest równa 610 litrów (1740 litrów), w liftbacku to natomiast 590 litrów (1580 litrów).
W 2013 roku debiutowała Skoda Octavia 3 RS. Sercem sportowej wersji modelu jest jednostka 2.0 TSI (220 KM) lub 2.0 TDI (184 KM). Auto wyróżnia się również wyglądem, który jest bardziej dynamiczny, ma niżej zawieszone podwozie i tylny spojler.
Auto oferowane było w wielu wersjach wyposażeniowych: Active, Ambition, Elegance, Laurin & Klement, RS, RS 230, RS 245, Scout. Były dostępne też wersje specjalne: Edition, Joy oraz Style.
Skoda Octavia 3 – usterki
Auta z silnikiem diesla trapią typowe bolączki dla tego rodzaju silników, więc niekiedy konieczna jest regeneracja lub wymiana turbosprężarki, filtra cząstek stałych i dwumasowego koła zamachowego.
Ogólnie jednak samochód uchodzi za mało awaryjny, trudno więc wymienić typowe usterki w Skodzie Octavii 3. Niekiedy kierowcy narzekali na niezbyt trwały lakier czy wyciek oleju, ale nie były to szczególnie częste zarzuty.
Skoda Octavia 3 – cena
Ceny Skody Octavii 3 zaczynają się od 32 000 złotych, choć zdarzają się również tańsze egzemplarze. Najdroższe to natomiast wydatek rzędu nawet do 150 000 złotych – takie ceny dotyczą jednak głównie Skody Octavii 3 RS.
Przedział cenowy – jak widać – jest bardzo duży, ponieważ ostateczny koszt zakupu auta z rynku wtórnego zależy od wersji silnikowej, rocznika, przebiegu, wyposażenia oraz stanu technicznego pojazdu. Ogólnie średnia cena aut wystawionych na sprzedaż to 50 000 złotych – to zwykle egzemplarze z 2016 lub 2017 roku.
Ofert przy tym nie brakuje, nie powinno być więc trudno znaleźć samochód odpowiedni dla siebie.
Skoda Octavia 3 – opinie
Użytkownicy modelu chwalą zwykle auto za przestronną kabinę i wygodne fotele – komfort jazdy to już zresztą znak rozpoznawczy Octavii. Na wygodę nie będą więc narzekać nawet osoby wysokiego wzrostu. We wnętrzu znajdziemy materiały przyzwoitej jakości, nie można nic zarzucić również ich montażowi.
Podobnie jak w poprzednich generacjach na uwagę zasługuje pojemność bagażnika. Przestrzeń bagażowa jest naprawdę bardzo duża. Bagażnik nie sprawia przy tym kłopotów z dostępnością – jest funkcjonalny i poręczny.
Ogromną zaletą tej generacji są ponadto silniki wysokoprężne. Oba rodzaje diesla są uznawane za trwałe, udane i mało awaryjne konstrukcje. Ogólnie jednak model uchodzi za samochód, któremu obce są awarie i usterki. Skoda Octavia 3 to bowiem auto, którego sława jest w pełni zasłużona.
Dobre właściwości jezdne, oszczędność i trwałość to jego główne zalety, które skłoniły wielu kierowców do podjęcia decyzji o kupnie tego modelu. Świadczy o tym również niesłabnąca popularność na rynku aut używanych – czeski kompakt to wciąż poszukiwany i chętnie kupowany samochód.