ŠKODA nieustannie poszukuje innowacyjnych rozwiązań wspierających zrównoważony rozwój marki. Producent wprowadził nową technologię, dzięki której jedna z czterech warstw lakieru samochodowego może być cieńsza, przy jednoczesnym zachowaniu znakomitej jakości produktu. Innowacyjna technologia została poddana rygorystycznym testom, których wyniki pokazały, że powstały w ten nowy sposób lakier zachowuje dotychczasową, pierwszorzędną jakość zarówno pod względem wyglądu, jak i trwałości oraz funkcji ochronnej.
Nowa receptura podkładu
To, że nowa cieńsza warstwa spełnia ekstremalne wymagania dotyczące trwałości i jakości, wynika z faktu, że jest to nowy materiał. Nowy podkład w zasadzie nie różni się od tradycyjnych, ponieważ posiada standardowe składniki (np. pigment, spoiwo, wypełniacz i rozpuszczalnik), ale przepis na ich zmieszanie jest zupełnie nowy. Całość uzupełnia oczywiście szczypta sekretu.
– W ŠKODZIE, przy ścisłej współpracy z partnerami, konsekwentnie szukamy rozwiązań, które pozwolą jeszcze bardziej zmniejszyć ślad węglowy naszej działalności. Nieustannie dokonujemy także przeglądu już wykorzystywanych metod. Polegamy na innowacyjnych, przyjaznych dla środowiska materiałach, takich jak te stosowane w naszej lakierni – wyjaśnia Christian Putz, który w dziale zakupów ŠKODY odpowiada za zewnętrzne elementy pojazdów. – Nakładając cieńszą warstwę lakieru, oszczędzamy aż 720 ton materiału rocznie. Co ważne, dokonujemy tego bez żadnego ubytku na jakości – dodaje.
Powstały w ten sposób lakier zachowuje dotychczasową, pierwszorzędną jakość zarówno pod względem wyglądu, jak i trwałości oraz funkcji ochronnej. Innowacyjna technologia została poddana rygorystycznym testom. Firma przez 10 miesięcy wystawiała pojazdy pomalowane tą techniką na bezpośrednie działanie promieni słonecznych, kurzu i uderzeń żwiru, symulując szeroki zakres warunków klimatycznych. Testy potwierdziły, że nowy materiał jest co najmniej tak samo trwały, jak ten stosowany dotychczas.
– Nowy podkład wykorzystujemy już we wszystkich naszych zakładach w Czechach. Podczas produkcji stosujemy zaawansowane technologicznie procesy, a także konsekwentnie je rozwijamy. Oddana do użytku w 2019 roku lakiernia w mieście Mladá Boleslav jest wzorem dla całej branży pod względem zrównoważonego rozwoju oraz efektywności kosztowej i procesowej – mówi Marek Jancák, szef produkcji samochodów ŠKODA.
Innowacje lakiernicze ŠKODY nie kończą się jednak na cieńszej warstwie podkładu. Eksperci firmy pracują również nad innymi rozwiązaniami, m.in. testują możliwość stosowania koloru bazowego bez podkładu, badają wykorzystanie nowych, skuteczniejszych wosków czy cieńszej warstwy lakieru bezbarwnego. Planowane jest również wykorzystywanie większej ilości biomateriałów w procesie malowania.
Najczęstsze kolory lakieru w samochodach ŠKODY
ŠKODA może zaoferować klientom kilkadziesiąt różnych kolorów nadwozia, dzięki opcji Fleet Box. Zakres różni się w zależności od modelu, ale zawsze można znaleźć w nim zarówno odcienie stonowane, jak i te bardziej przyciągające wzrok. Przy okazji premier i prezentacji nowych modeli, ŠKODA często wykorzystuje intensywne tonacje kolorystyczne z kolekcji o nazwie „hero”.
– Odważne kolory mają przyciągać uwagę i zachęcać klientów do odwiedzenia naszej strony internetowej lub salonu dealera. Klient może oczywiście wybrać jeden z pozostałych dostępnych odcieni, ale wyróżniający lakier pomaga nam w prezentacji samochodu – mówi Kateřina Vránová, szefowa działu projektowego Color&Trim, który odpowiada za przygotowanie kolorów zewnętrznych – Opracowanie każdego koloru jest oczywiście procesem kosztownym, więc użycie mniej popularnej barwy pozornie wydaje się rozwiązaniem mniej opłacalnym. Jednak, gdy przyciąga ona uwagę klientów, pełni dla producenta samochodów ważną, dodatkową rolę – wyjaśnia Kateřina Vránová.
Lista kolorów wprowadzonych wraz z ostatnimi nowymi samochodami pokazuje, jak atrakcyjne są one dla klientów. ŠKODA KUSHAQ – SUV przeznaczony na rynek indyjski – przyciąga uwagę atrakcyjną barwą o nazwie Orange Honey. Powiązany z nim sedan SLAVIA został wyposażony w kolor Blue Crystal. Te dwie barwy (wraz z Tornado Red) to na rynku indyjskim odcienie ekskluzywne.
Nowości europejskie również są charakterystyczne, np. nowa ŠKODA FABIA często jest pokazywana w kolorze Phoenix Orange, podczas gdy sportowy wariant MONTE CARLO prezentowany jest zazwyczaj w odcieniu Velvet Red. Elektryczna ŠKODA ENYAQ COUPÉ RS iV występuje natomiast w żywym odcieniu Green Mamba, który także został wykorzystany w rajdowej ŠKODZIE FABIA RS Rally2. Kolor ten dostępny jest również w ofercie modelu OCTAVIA RS.
Niektóre z kolorów są później dostępne także w innych modelach, jednak zazwyczaj nie w pełnej gamie pojazdów. Istnieje ku temu ważny powód. – Odważne kolory cieszą się zwykle większym powodzeniem w przypadku mniejszych modeli, kupowanych przez młodszych klientów. W większych samochodach klienci wybierają raczej bardziej tradycyjne odcienie – wyjaśnia Maria Kertzscher, specjalistka ds. rozwoju kolorów nadwozia i lakierów.